Kræsenhed hvor udbredt er det egentlig?

Jeg er så heldig mine spiser det de får serveret(og alt vi har spist vil de også smage bagefter :p) . Seføli har de favorit foder emner men de spiser alt de får.
Men synes tit man hører folk fortælle deres katte ikke vil spise dit og dat men KUN en enkelt ting eller 2?

Hvor udbredt er kræsenhed egentlig blandt katte?

Mine er meget kræsne hvad angår vådmad - tørkost er ikke et problem. Jeg skifter mellem forskellige mærker vådmad i løbet af ugen, og skifter også ud hver gang jeg bestiller nyt… men efter at have fået det samme et par gange, ja så lader de det bare stå. Jeg vil SÅ gerne have, at de spiser mere vådt end tørt, men det er godt nok en kamp, og meget af det dyrt indkøbte mad ender i skraldespanden. Ekstremt frustrerende!

14255555 - mon Krummen lige har efterladt sit telefonnummer :? :høhø:

Jeg har dem mistænkt for at anspore hinanden til at være kræsne. Magic var - og er i øvrigt stadig - kræsen på den måde, at han kun vil spise gul og orange Lux. Intet andet. Jo, tørfoder, og der er han ikke kræsen. Mens han stadig boede her, spiste alle Lux, og der var aldrig problemer med det. Nu vil de ikke have det mere.Og de bliver lynhurtigt trætte af alle former for vådfoder.

Lige pt har jeg en Bande som er mere eller mindre altædende - og det der ikke spises af en kat, spiser de andre :slight_smile:

Tidligere havde jeg Aske og Tjalfe, som jeg ikke vil betegne som kræsne, selv om de havde deres særheder…

Aske nægtede fx at spise alt, hvor der stod enten IAMS eller Eukanuba på. Hvis tørfoderet kun bestod af de to produkter, skulle han ikke have noget at spise, ellers tak!
Han udviklede dog en stor forkærlighed for RCs Maine Coon foder - endda så meget, at han i fuldt alvor forsøgte at overbevise os om at skålen var tom, når han havde støvsuget foderblandingen for det :slight_smile: Dén gik dog ikke, og i flere år derefter blev MCOfoderet ganske enkelt ikke serveret for Banden.
I hans unge år ville han kun have en slags vådmad - Kitekat i den store dåse, og kun kylling i bidder med sovs… Da han blev ældre var han revnende ligeglad - bortset fra at han ikke længere spiste bidder i sovs uanset mærke :slight_smile:

Tjalfe er nok den mindste kræsne kat, jeg har haft… ligemeget hvad der blev sat foran ham spiste han det med velbehag og entuiasme…
Altså… den dag!
Dagen efter var det helt uspiseligt og vi kunne for hans skyld servere det for hunden :slight_smile:
Det var pgr ham, at vi begyndte at blande mindst tre slags tørkost - kodeordet var nemlig variation… og trods at vores andre katte bare spiste løs af hvad der nu engang var i skålen, så sad Tjalfe altså og sorterede, så han den ene dag kun spiste fx X, dagen efter kun Y og tredjedag kun Z…
Det samme var gældende for vådmad… bare han ikek fik det samme to dage i træk, så var han glad og tilfreds.

Sigga er meget kræsen, både med tørt, vådt og godbidder. For slet ikke at tale om kød og fisk, både råt og kogt - det rører hun ikke. Som vådt vil hun KUN spise Lux, og helst kun blå eller rød. Som godbidder er det f.x. kun den ene slags dreamies, der dur, alt andet er klamt. Og tørret kød osv er slet ikke spiseligt. Hun værdiger det knap nok et blik. Rejer er ulækre, det samme gælder torskerogn. Kylling kan engang imellem glide ned - men man ved aldrig. Tørt er det nemmeste og dog er hun stadig kræsen. Hills og royal canin er godt, Arion var accepteret, men det tålte hun ikke. Alt andet tørt, vi har forsøgt er blevet leveret tilbage. Hurra for maxizoos “smagsgaranti”!

Så man må sige, at Sigga ikke kan købes med mad…

Kræsenhed er et relativt begreb :slight_smile:
Mine vil jeg egentligt ikke betegne som kræsne, for de spiser det meste, så længe det ikke er paté, så det gider jeg ikke bruge penge på.
Jeg er dog ikke dummere, end at jeg sagtens kan se noget vådt får lov at stå længere end noget andet, der bare støvsuges. Til gengæld er jeg så dum, at jeg er bedøvende ligeglad :slem:
Det er mig, der betaler alt i husholdningen, så det er derfor også mig der bestemmer menuen :wink:
Hvis ikke de vil spise det ganske udmærkede foder jeg køber, så er de ikke sultne nok :slight_smile: Desuden supplerer de selv med alt der kan stjæles og på anden måde listes af min tallerken :stuck_out_tongue:

Om katte er kræsne eller selektive i deres valg af foder er nok to sider af samme mønt :cool2:

I mit kuld på 3 killinger spiser de 2 af dem vådkost med stort velbehag.
Den tredje rører det simpelthen ikke. Når jeg serverer fx. Lux (blender det altid i en foodprocessor og tilsætter ekstra vand), så kommer de 2 susende og spiser straks.
Den tredje kommer også susende, man han slår bremserne i lige så snart han fanger duften af maden. Nysgerrigt går han lidt nærmere og snuser lidt mere. Foran tallerkenen sætter han sig ned lidt, og 4 sekunder efter begynde han at bakke væk fra maden. Det eneste han vil spise pt - af vådt - er creme fraiche :høhø:

Samme kuld foretrækker den lækre blanding af diverse tørkosttyper, som deres mor får serveret. Deres egen killingetørkost, og de har flere varianter, rører de sjældent. De tager fint på, og har en pokkers energi, som killinger normalvis har, så jeg lader dem spise det de nu engang vil.

Whiskey, Dooley, Nada, Xander, Lunte, Laika, Aroni, Lotus, Zippo og Felina vil gerne have vådt.
Bounty NÆGTER simpelthen at bevæge sig hen mod mad i den konsistens. Diva ses heller ikke i nærheden af vådkost.
Zulu kan da godt spise det, men han foretrækker helt klart tørkost.

Nogle mærker af tørkost giver diarré eller opkast her i huset. Nogle mærker nægter de at spise.
Jeg bruger en blanding af RC Digestive, sterilised, light samt Kingsmoor (de store piller), og det fungerer til alles tilfredshed.

Vi har 3 vandfontainer samt et par vandskåle og kattene drikker masser af vand :thumbup:
Jeg accepterer, at de er selektive i deres valg af foder, og er forbi det punkt, hvor det “irriterer” / bekymrer mig :stuck_out_tongue: Forstået på den måde, at alle trives og står i gode konditioner på husets menukort :slight_smile: Så længe de gør det, ser jeg ingen grund til at forsøge at eksperimentere pga. nye produkter, pris, smag, vådt/tørt osv.
Hov jo, jeg har lige introduceret Kingsmoor - og det var både pga. prisen og fordi pillerne var enormt store - så jow lidt eksperimentere jeg.

Jeg tror lissom Ingrid, at de kan hive hinanden med. Ellers er det lidt komisk, at INGEN af mine vil spise paté… Ting i bidder spiser de alt af…

Mens vi havde Nobby og Jack begyndte de på et tidspunkt at vi være kræsne. På det tidspunkt roterede vi vådmad hver dag, og de begyndte så kun at spise, når det var de dyre (og self bedre) mærker. Det var jeg uenig i, at de skulle have lov til, så vi var faktisk lidt ‘onde’. I nok 14 dage fik de KUN gul LUX og så måtte de spise det eller lade være! De første 3 dage var de pænt småtspisende (Jack havde sin tørkost så det tyede han til, men Nobby fik kun vådt), men så begyndte de at spise lisså meget LUX som de havde før de fik ideer.

I dag kører vi så kun med LUX, hvor de 4 deler mellem 400-800g om dagen - det varierer afhængigt af, hvor meget tørkost de tre spiser. Lige nu spiser de ikke så meget vådt, for Kingsmoor Large Breed er åbenbart bare the shit :tihi: Med mellemrum får de så en mængde af det smækre lækre vådfoder som snack - både i et forsøg på at undgå ‘kræsenheden’ igen og fordi Nobby kan spise uanede mængder mad på kort tid, hvis det er sådan noget…

Når det handler om killinger, så står jeg af! :smiley:
Jeg får stadig ticks af at tænke på The Basterds og mit forsøg på at få dem til at spise mad i det hele taget :smiley:
Heldigvis var Hildi lidt hurtigere på aftrækkeren, og hitterne (læs mest Bollen) ja de var også en udfordring på mad-kontoen, bare med andet fortegn :smiley:

Paté nægter de at røre her hjemme, uanset hvad det indeholder, andet vådfoder ryger ned, om end det nogen gange går lidt langsommere i starten fordi de ikke er helt tilfredse:)
Jeppe kan være med til torskerogn og creme fraich kan lige glide ned hvis det er blandet med torske rogn, råt kød, rejer eller fiske filet det gider han ikke, til gengæld er nettene rundt om appelsiner og klementiner bare det bedste:dokdok:
Mille vil gerne have af det rå kød hvis hun får det tilbudt og rejer er værd at gå i den forhadte transportkasse for:D

Godbidder er Jeppe alt spisende, mens Mille ikke lige røre hvad som helst, så der er de lige omvendte:)

[QUOTE=DK Sugieh;1218029]Når det handler om killinger, så står jeg af! :smiley:
Jeg får stadig ticks af at tænke på The Basterds og mit forsøg på at få dem til at spise mad i det hele taget :smiley:
Heldigvis var Hildi lidt hurtigere på aftrækkeren, og hitterne (læs mest Bollen) ja de var også en udfordring på mad-kontoen, bare med andet fortegn :D[/QUOTE]

Lidt OT, men jeg SAVNER billeder at Bollen, der sover i madskålen:inlove:

Så kommer der lige lidt, sådan OT :wink:

Kæft de var nogle små svin :smiley:

:lol:Jeg døøøøør!!! Jeg har da ikke set det der billede før, hvor Bollen sover sammenrullet i maden - KÆFT, det er sjovt!! :smiley:

Ofelia er meget selektiv, ikke al mad godtages. Især at smage vores mad er hun ret tilbageholdende med, hvorimod Ludvig æder alt, nærmest uden tøven. Dog er undtagelsen fx dåsetun og makrel, det æder begge med velbehag.
Ved vådfoder er begge kræsne, det er bestemte mærker der er bedre end andre, og mange mærker, der slet ikke dur.
Tørkost er favoritten, især for Ludvig. Det skal spises hurtigt.
Godbidder godtages af begge, også selvom det bare er alm. tørfoder nogle gange. :wink:

Kræsen heden kommer mest til udtryk ved vådkost. Det er sjældent de afviser nogen former for tørkost

Vådkost:
Mikki og Mille spiser kun Gourmet Perle og helst med så megen variation som muligt.
Mollie elsker sin gule LUX, men smager gerne på lidt af hvert.
Gråmis spiser helst Animonda Rafiné, der er så dejlig meget sovs i. Og Topic fra Aldi (pate og ragout moset sammen)
Rikke er mest til Topic, men kan godt gå med til at slikke sovsen af de andre mærker.
Milo slikker kun sovsen af vådmaden, med mindre det er gul LUX der er moset godt, med lidt sovs fra en Topic med kalkun delikat ragout.

Tørkost:
Mille spiser RC Calm, ellers vasker hun pelsen af sig.
Mikki og Gråmis spiser Hills i/d pga. sarte maver.
Rikke, Mollie og Milo spiser RC Sensible i blandet lidt i/d eller Calm.

Jeg købte 2 kg Sanabelle Hair & Skin for at se om de kan li’ det og tåle det. De er alle ret vilde med det, og de fleste tåler det tilsyneladende.
Kun Mikki og Gråmis har fået lidt splatmave og det var forventeligt. Men de kan tåle det i små mængder iblandet deres normale tørfoder.
Milo spiser helst de andres tørfoder, uanset hvad det er, også selvom hans aktivitets spisebræt indeholder nøjagtig det samme, som de andres.
Naboens græs er altid grønnere…Eller stjålen mad smager bare bedst:D.

Katten er ikke som sådan kræsen - de er genetisk forudprogrammeret til et relativt snævert fødevalg, og katten har markant færre smagsløg end f.eks. hund og kat.
VH
Susanne

Jeg har kræsne katte…og jeg har altædende katte…og deres mad er en blanding af mange slags foder…så er der noget for enhver smag her…nogen spiser ALDRIG vådt…andre spiser ALDRIG råt…nogen tager ALDRIG tørt…og derfor er der en stor blanding af foder her…og alt forsvinder ned i mavserne på enten den ene mis…eller den anden :slight_smile:

Cæsar vil jeg ikke kalde kræsen, der er dog visse ting han bestemt ikke spiser:
And
Ko (også Elg, Rensdyr, alle former for ko)
Fisk (undtagen Holistic tun)
Råt mad
Hvis hans foder inderholder noget af overstående bliver det IKKE spist, uanset om det er tørt eller vådt.

[QUOTE=Susanne W;1218178]Katten er ikke som sådan kræsen - de er genetisk forudprogrammeret til et relativt snævert fødevalg, og katten har markant færre smagsløg end f.eks. hund og kat.
VH
Susanne[/QUOTE]

Katten har markant færre smagsløg end fx kat:? :confused:

[QUOTE=Susanne W;1218178]Katten er ikke som sådan kræsen - de er genetisk forudprogrammeret til et relativt snævert fødevalg, og katten har markant færre smagsløg end f.eks. hund og kat.
VH
Susanne[/QUOTE]
Undskyld. men en gang til? :slight_smile: