Kravebæsterne

Mine ungkatte er blevet neutraliserede. Min søn kalder dem nu “Kravebæsterne”.







Ej hvor er de synd med den stive krave - hvorfor bruger du ikke en “body” langt mere behagelig og sikker.

Abykillingen har en sok - ikke knæstrømpe på

:høhø::høhø::høhø:

Årh, de små stakler… Silke fik også sådan en krave på - og det var hun ikke særlig glad for.

Jeg troede faktisk ikke, at man brugte den slags mere ??

:?

Fordi det virker og de ikke opfører sig som om det er noget større tortur. De spser, drikker, leger og det hele.

De gør alt hvad de plejer undtagen at slikke i såret. De holder sig jo også fra at lege brydekamp med Gandi, Mie og hinanden hvor de bruger bagbenene til at kratte i / på maverne med.

Det er åbenbart meget forskelligt, hvordan katte reagerer på krave og sok. Mine haaaaader kraven. Min veninde brugte så sokken til sine, men fandt hurtigt ud af at bruge kraven i stedet for - de hadede sokken som pesten.

Hvor er det nogle fine kravebæster - de ser nu heller ikke ret hæmmede ud på de billeder der :slight_smile:

mvh. tina

Det er de bestemt heller ikke. Gandi har jeg måttet sætte ud til de gamle han har fuldstændig glemt hvorfor han var med i torsdags. resten hoppe og leger tafat som de plejer. Glæder mig nu til alle lågene kan komme på toiletterne igen.

De burde forbydes den slags kraver …Jeg synes simpelthen det er SÅ synd, og ofte er det slet ikke nødvendigt at give katten noget på.

Jeg fik for et par måneder siden neutraliseret 2 drengekillinger - 1 pigekilling, og to voksne piger - Og kun en af dem måtte jeg give en blød stofkrave på …Og hun havde kun kraven på, når jeg ikke var der til at passe på, og aflede hende fra at slikke for meget i såret - De andre var slet ikke interesseret i deres sår, og alle tre killinger legede lystigt allesammen få timer efter indgrebet.

Den eneste jeg har har fået stereliseret pillede sin krave af efter 5-6 dage og noget af det første hun gjorde var at pille stingene af. Så har en anden erfaring at agere på.

Jeg har gennem godt 20 år fået neutraliseret et utal af katte (og killinger) samt to hunde, og INGEN af dem har haft krave på, heller ikke hundene, som havde “forklæde” på (udlånt af dyrlægen).

Ingen af dem “pillede” i såret (de må godt slikke), men de har altid været smertedækket en uges tid bagefter.
Krave = stress = langsom heling.

PS: På dyr, der har krave på, er det vigtigt at tørre dem om munden med en fugtig klud, når de har spist, da der ellers kan opstå svamp.

Man kan vel næppe kalde det erfaring, når du kun har et eksempel at overføre på ?? …Er du sikker på, de vil pille i syningen ?. Jeg er enig med Hanne Mega, hvis de har smerter og føler ubehag, så vil de være interesseret i såret - Hvis de er smertedækket, så er det YDERST sjældent at de piller mere end de godt må.

Mine sidst neutraliserede kræ, var syet to gange indvendigt, og limet udvendigt, og det var limen Crazy gerne ville pille af, og derfor fik hun en blød stofkrave på …Det drejede sig kun om de første par døgn, og faktisk kun om natten, om dagen kunne jeg afbryde hende, hvis jeg følte at hun var lidt for ivrig.

Jeg kunne ALDRIG komme i tanke om, at give krave på …Uanset hvilken model, uden jeg skønnede at det var yderst nødvendig.

Jamen jeg forlanger da heller ikke at du giver dine katte krave på bare fordi mine har. Hvor læser du at jeg har skrevet det!

Det har jeg da heller aldrig påstået …Jeg taler ALTID ud fra kattens bedste - Og jeg mener ikke det er rigtig og slet ikke godt for katten, at man ‘bare’ giver den en hård krave på …Ved du om det er nødvendig med kraven ?? - Du kan altså ikke skønne at det er nødvendigt bare fordi du har haft en kat, som pillede i syningen …Den kat som pillede i syningen har sikkert haft smerter, og så ville det da efter min mening være bedre at sørge for at katten blev smertedækket de første dage efter en neutralisering.

I min tid som katteejer har jeg ca fået neutraliseret 20+ katte/killinger, og først her for nylig måtte jeg give Crazy blød stofkrave på de første par nætter efter indgrebet. Det har aldrig været nødvendig tidligere, og jeg kender faktisk ingen dyrlæger som pr. automatik giver en kat hård krave på.

Vi brugte førhen onslowtrøjer, og har dem også liggende, MEN de sidste voksne hunner jeg har fået neutraliseret efter de ikke skulle have flere mislinger har KUN fået smertestillende…thats all.
NÅR en kat ikke kan mærke sin lynlås piller den heller ikke.
OK, nogle er mere pillepotede end andre, men der ER logik i hvad jeg skriver.
P.t. render Simba 18 dog rundt med en stiv krave men her ER det nødvendigt for det handler OM et øje som han vil kradse i og havde han ikke kraven på havde han heller ikke p.t. sir venstre øje.
Vi håber stadig han får lov at beholde det, men intet er sikkert endnu.
Stive kraver ER noget der minder om dyrplageri, men som alt andet skal man sætte tingene i relief.
Jeg vil mere man bør
1: smertebehandle og intet andet :ok:
HVIS der pilles så
2: en onslowtrøje på :thumbup:…OG på inden man er helt ude af bnarkosen for så ER den på når man igen er klar i knolden, MEN klemmer man sig ud af trøjen gang på gane så er det
3: en blå blød krave, :pote: og er situationen som jeg skrev med Simba 18 så er sidste udvej
4: en toturkrave:uha:

[quote=kamikaze;287668]Vi brugte førhen onslowtrøjer, og har dem også liggende, MEN de sidste voksne hunner jeg har fået neutraliseret efter de ikke skulle have flere mislinger har KUN fået smertestillende…thats all.
NÅR en kat ikke kan mærke sin lynlås piller den heller ikke.
OK, nogle er mere pillepotede end andre, men der ER logik i hvad jeg skriver.
P.t. render Simba 18 dog rundt med en stiv krave men her ER det nødvendigt for det handler OM et øje som han vil kradse i og havde han ikke kraven på havde han heller ikke p.t. sir venstre øje.
Vi håber stadig han får lov at beholde det, men intet er sikkert endnu.
Stive kraver ER noget der minder om dyrplageri, men som alt andet skal man sætte tingene i relief.
Jeg vil mere man bør
1: smertebehandle og intet andet :ok:
HVIS der pilles så
2: en onslowtrøje på :thumbup:…OG på inden man er helt ude af bnarkosen for så ER den på når man igen er klar i knolden, MEN klemmer man sig ud af trøjen gang på gane så er det
3: en blå blød krave, :pote: og er situationen som jeg skrev med Simba 18 så er sidste udvej
4: en toturkrave:uha:[/quote]

Britta, har du et billede af den onslowtrøje? og hvordan du bruger trøjen på kattene.
jeg synes det er så svært at klæde kattene på, fordi altid på en eller anden måde så får de klædt sig af igen…jeg er bare så ræd om de begynder og pille i stingene…

Det bedste ER som jeg skriver at give katten trøjen på mens den endnu er lidt tummelumsk, så ER trøjen der når den er normal og tiden har gjort den har vænnet sig i højere grad til den.
Du får lige Oline og Savannah 2 i deres trøjer. HÅBER det er Oline og er det ikke, er det hendes mor :tihi: Habibi
Det er forøvrigt noget gaze i en rulle jeg får ovre hos mine dyrlæger.
Får jeg en adresse, kan jeg godt sende et stykke til dig.

Tak, så fik jeg da lige lært noget nyt - nemlig hvor vigtigt det er at smertebehandle dem efter operationen :slight_smile:

Når det er sagt, så synes jeg altså ikke, at man kan stille det så firkantet op, at kraven er dyrplageri. Det er det helt klar på min hunkat, der var nærmest komatøs i 12 timer, efter jeg hentede hende - men med kraven på alligevel præsterede at være i panik. Andre katte er fuldstændigt ligeglade.

Jeg er en stor fan af onslow-trøjen, men min venindes katte hadede den som pesten - imens de hurtigt lærte at gebærde sig med kraven. Så kan man da ikke komme og sige, at kraven er værst for netop dem? Det må vel afhænge af den enkelte kat, hvad der fungerer bedst for netop den.

I øvrigt så fik min hunkat pillet i stingene ret hurtigt - selv om hun var smertedækket, og jeg holdt øje med hende. Der var sølle tre sting tilbage, så vi måtte igen til dr. dyr for at tjekke, at det holdt. De tre sting sad strategisk godt, så det gik - heldigvis. Nugga brød sig faktisk heller ikke ret meget om trøjen, og mens hun havde den på, måtte jeg løfte hende op og ned - men JEG brød mig ikke om, at risikere, at indvoldene pludselig hang ud af maven på hende, så hun måtte klemme ballerne sammen (hvilket så også var lige præcis det, hun gjorde - hele tiden :tihi:) og leve med trøjen.

mvh. tina

Alle mine genudsætningskatte (neutraliserede og vildtlevende) har i sagens natur heller ikke haft krave på. Jeg har dagligt kunnet se dem, og heller ikke de pillede syningen op.

De er ligesom mine egne blevet syet (indvendig syning) med selvopløselige sting med sårlim over + de selvfølgelig også er blevet smertebehandlet.

Med de selvopløselige sting skal man være obs på såret 3-4.dagen, da nogle katte kan få en allergisk reaktion på dem. Så bliver såret rødligt og væskende. Det både klør og svier, og SÅ piller katten. Dette afhjælper enten Metacam eller Medrol (ikke begge dele samtidig) ret hurtigt.

Jeg har en mistanke om, at de skrækhistorier, hvor kattens tarme m.m. hænger ud af katten efter operation, skyldes at dyrlægen kun har syet i ét lag mod det korrekte i 3 lag.

Uff hvor er det frustrerende,at dyrlægerne stadig giver krave på efter neutralisering :frowning:
De kan bare få revideret deres operationsteknikker og lave det som Mega har beskrevet,så sker der nemlig aldrig noget.
Jeg har til dato aldrig haft en kat der har pillet i såret efter en neutr.,men det er også lavet efter “Mega-modellen”,min dyrlæge er bare verdensmester i det :slight_smile: !!

[quote=kamikaze;287716]Det bedste ER som jeg skriver at give katten trøjen på mens den endnu er lidt tummelumsk, så ER trøjen der når den er normal og tiden har gjort den har vænnet sig i højere grad til den.
Du får lige Oline og Savannah 2 i deres trøjer. HÅBER det er Oline og er det ikke, er det hendes mor :tihi: Habibi
Det er forøvrigt noget gaze i en rulle jeg får ovre hos mine dyrlæger.
Får jeg en adresse, kan jeg godt sende et stykke til dig.[/quote]

Du er en skat som altid Britta:)
Jeg er i Hobro om lørdagen, kan være du også kommer ? Så kunne jeg få et stykke fra dig evt?