Kristihimmelfart

Ifølge kattegales kalender er det Kristihimmelfartsdag idag -høhø I Frankrig faldet den i Maj månede :stuck_out_tongue:

Troede faktisk at det var Prins Henriks og Fandens fødselsdag idag -høhø

Ja…til lykke til begge…:slight_smile: :slight_smile:

Kirkesangerinden på KG oplyser gerne, at Kristi Flyve-dag iflg den danske folke-kirke (Lutheransk-almindelige) var sidste søndag :wink:

:besvimer: Så ved hun da ikke hvad hun snakker om, det var Kristi Himmelfartdag torsdag 21 maj - og det er altid en torsdag.

/Dorte

[quote=Dorte Birkedal;199298]:besvimer: Så ved hun da ikke hvad hun snakker om, det var Kristi Himmelfartdag torsdag 21 maj - og det er altid en torsdag.

/Dorte[/quote]

Præcis :ok: Kristi Himmelfartsdag falder altid 6 torsdage efter skærtorsdag som i år var den 9.april.

Øhmennøh, jeg synes da, at vi sang flyvedagssalmer sidste søndag - eller var det forrige?
Det var det måske :? :slight_smile:
Jeg vedkender mig min professor/doktor/blondine-distraktion :stuck_out_tongue:
Men det er ialtfald fornylig :ok:
Godt, at vi har alle jer præcise mennesker til at holde styr på det hele for os virrehoveder :ok:

nogen der ved hvornår det var ??? for så kan jeg rette det :slight_smile: -LOL

Som Dorte skriver, så var det Kristi Himmelfartdag torsdag 21 maj 2009 :fløjte::tihi:

hvad er reglen for den dag ? mere så jeg kan sætte en regel for hvornår den skal dukke på… 3 tordag i maj eller XXXX??

Kan du bruge dette til noget???

ja - hvis nogen kan fortælle mig reglen for skærtorsdag ??

Skærtorsdag er en del af Påske-dagene, det er dagen før Langfredag, der hedder sådan, fordi det var en rigtig lang dag for Jesus på korset (som er en rædselsfuldt grusom måde at henrette på, just for the record).
Der var engang, hvor jeg havde tjek på alt det, men nu møder jeg bare på kirkejobbet og synger det anviste - prøver bare på at lægge rette følelse ifht sangens ord, og tænker iøvrigt mindst muligt :wink:
Jeg skal prøve at huske at spørge pastor Bjørn, og tage noter :slight_smile:

Ooooog… her kommer de herlige regler for, hvornår påsken falder i vores lille hjørne af verden (grace of det nr af Kr. Dagblad, jeg tyvstjal med hjem fra kirken, fuld af uventet interessante artikler):

“Den kristne påske ligger idag på første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn”
Du go’e! I mine øren lyder det mere som en Wicca-regel end noget andet. Det skulle da lige være reglerne for start på Ramadan-måneden :tihi:

Jamen så er det da ganske let at regne ud -LOL

[quote=MiSi;202658]Ooooog… her kommer de herlige regler for, hvornår påsken falder i vores lille hjørne af verden (grace of det nr af Kr. Dagblad, jeg tyvstjal med hjem fra kirken, fuld af uventet interessante artikler):

“Den kristne påske ligger idag på første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn”
Du go’e! I mine øren lyder det mere som en Wicca-regel end noget andet. Det skulle da lige være reglerne for start på Ramadan-måneden :tihi:[/quote]

Det er fordi Påsken er det eneste i den kristne kirke, der stadig reguleres efter månekalenderen… Nja - i og med at Påske reguleres efter dette, så betyder det jo også at både Pinse og Kristi Flyvedag bliver det samme, idet der jo er helt specifikt angivne antal dage/uger mellem de forskellige begivenheder.

Islams kalender følger stadig måneåret… derfor oplever man at Islams store festdage ligger på vidt forskellige årstider. Måneåret er nemlig kortere end et år i den gregorianske kalender som bruges i den kristne verden - kalenderen er baseret på jordens kredsen om solen…