Kronisk mundhulebetændelse

Er der nogen, der har erfaring med denne sygdom, gode og dårlige:?

Hvad er prognose og behandling?

Links om sygdommen er meget velkommen:)

Og sidst men ikke mindst, er der en eller flere, som kender til nogle dyrlæge specilister i sygdommen?

Jeg har desværre dårlige erfaringer med sygdommen;

Jeg fik sidste år en meget aggressiv Calici-streng ind i mit katteri, den lavede ravage men tonede så ned - jeg troede den var væk men jeg tog desværre fejl.
Nando, vores huskat på 2½ år, gik med en “stille” Calici som gav ham mundhulebetændelse. På trods af aggresiv behandling med flere typer stærk antibiotika, samt støtte med Immunucare, blev mundhulebetændelsen blot værrere og værrere. Jeg talte med min dyrlæge om mulighed for helbredelse hvis vi fjernede alle tænder på ham eller andet drastisk, men vi kunne intet gøre for ham. Indenfor en mdr. (mens vi behandlede ham) udviklede mundhulebetændelsen sig til betændelse i hals og svælg, så det bedste for Nando var desværre at få fred…

Det var dybt tragisk og vi har grædt mange tårer over det :frowning:

Kronisk mundhulebetændelse kán vidst også være arveligt betinget, men dette er (så vidt jeg ved) ikke 100% undersøgt endnu (og var ikke tilfældet i Nandos tilfælle - her var det klart Calicien der havde skylden!).

/Mette

anne p: I stedet for at gentage det hele, så synes jeg, du skal kigge ind på www.tanddyreklinikken.dk, hvor du kan finde nogle super gode artikler om mundhulen.
Jeg har selv en kat, der godt nok ikke har mundhulebetændelse, men som kræver tandbørstning, og det kan altså godt lade sig gøre. Men det kan vist være svært at få helt styr på en mundhulebetændelse, der må hver især prøve sig frem.
Jeg kender desværre ikke til dyrlæger i Jylland.

Jeg ville også kontakte Ruhnau - Nemo havde det, men nåede ikke i behandling, før han blev aflivet (af noget andet).

Så jeg ved kun hvordan det ser ud.

Immonocare og en tandrensning nåede han dog - det hjalp - men jeg ved ikke om effekten var varig…

MVH

Hov - forresten, “min” dyrlæge Jesper Ørom på Herning Dyrehospital har uddannet sig til “Tand-dyrlæge” og de har “tand-klinik” på dyrehospitalet :slight_smile:

/Mette

Vi har desværre også dårlige erfaringer med det. For nogle år siden, måtte vi derfor sige farvel til en kat. Han havde forudgående været behandlet i en længere periode og havde også fået fjernet nogle tænder, så det eneste dyrlægen til sidst kunne foreslå os var, at vi løbende kunne give ham binyrebarkhormon for at holde det nogenlunde nede. Men han kunne ikke garantere, at Bossniar fik et værdigt liv og han mente, at det bedste vi kunne gøre var at give ham fred.

Jeg har ikke fået lavet en endelig diagnose endnu…min dyrlæge og jeg er dog helt enige om, at det er kronisk mundhulebetændelse men der hører vores enighed også op:(…han mener, at det er bedst for katten, flokken og mig, at han bliver aflivet:besvimer:…jeg mener, at der må kunne gøres noget, han har så anbefaldet mig, at kontakte Aalborg dyrehospital idet de er de eneste, der efter hans mening har nogen form for ekspertice indenfor mundhuleproblemer her i nordjylland.

Tak for svar/links til alle:)

Jeg kender ikke personligt noget til emnet, men jeg ved, at de fleste af de dyrlæger, jeg har stor respekt for, anbefaler, at man trækker alle tænder ud.

Derudover har min dyrlæge fortalt mig, at han har erfaret, at katte der kommer over på BARF (råfodring) meget ofte selv får has på problemerne. Han aner ikke, hvorfor det er sådan, men hans erfaring siger bare, at sådan er det :slight_smile:

Så hvis jeg var dig, ville jeg starte med at fodre primært råt - det er trods alt forholdsvis nemt og ikke nogen dyr løsning.

[quote=Vivi_Fletcher;179807]Jeg kender ikke personligt noget til emnet, men jeg ved, at de fleste af de dyrlæger, jeg har stor respekt for, anbefaler, at man trækker alle tænder ud.

Derudover har min dyrlæge fortalt mig, at han har erfaret, at katte der kommer over på BARF (råfodring) meget ofte selv får has på problemerne. Han aner ikke, hvorfor det er sådan, men hans erfaring siger bare, at sådan er det :slight_smile:

Så hvis jeg var dig, ville jeg starte med at fodre primært råt - det er trods alt forholdsvis nemt og ikke nogen dyr løsning.[/quote]

Jeg vil meget gerne fodre ham med råt, han er bare ikke særlig interesseret…han står ikke ligefrem først når jeg deler kød ud men det er helt klart et forsøg vær…tak for råd:)

Anne: Hvis du har råd, så er tandudtrækning i hvert fald et rigtig godt forsøg før aflivning. Dyrlægerne melder om rigtig gode resultater. Mundhulebetændelse opfører sig nemlig som allergi overfor plak, og når man fjerner tænderne, fjerner man også plakken, og så kan slimhinderne falde til ro. Og katten kan stadig fint spise tørfoder osv. bagefter, da gummerne bliver hårde.
Og ja, ellers er jeg jo utrættelig foretaler for daglig tandbørstning med en lille, ultrablød tandbørte (og i dit tilfælde klorhexidin). Først og fremmest på ydersiden af tænderne, da det er her, katten ikke selv kan komme til med tungen.