Kropumulig kat

Ja, der er vel en grund til han hedder Emil Umulius… :argh:

Han NÆGTER bare at tage de piller. Min faster kom og gjorde det uden problemer i går. Hun har også haft katte i 20 år, så hun har lige taget. Min kluntede pølsefingre kan hverken holde Emil eller pillerne lang nok tid til noget kan lade sig gøre :thumbdown:

Nu har jeg knust dem i noget vådfoder, og han glor bare på mig og går væk når jeg sætter det ved ham “Er du tosset kvinde, du forsøger jo at forgifte mig” ser det ud som om han tænker.

Han skal have pillen inden kl. 12, så håber da han bliver sulten. Ellers ringer jeg til min faster igen og råber “hjælp”.

Prøv at pakke ham ind i et stort håndklæde så kun hovedet stikker ud, du bliver ved med at holde. Og derefter tager din kæreste og åbner hans mund propper pillen så langt ind som muligt og holder munden lukket på ham indtl han har sunket.

Det er metoden jeg brugte til min mest stædige kat, dengang hun skulle have piller.

Sæt ham på et bord, og lad ham have ryggen mod dig …Eller sæt dig på gulvet, læg katten på ryggen mellem dine ben, og med din ene hånd åbner du munden på katten, og med den anden putter du pillen langt ind - Og derefter vil det være godt med lidt vand fra en engangssprøjte - Eller osse stryger du ham blidt over struben indtil du mærker han synker …Det er altså kun en træningssag, og noget man skal lære når man har kat.

Og indtil du har lært det, så er jeg enig i, at en god tyk badehåndklæde burde kunne fixere ham …Det er dog ikke en metode jeg ønsker at bruge, da rigtig mange katte panikker, når de bliver ‘bundet sammen’.

[quote=KKH;300062]Prøv at pakke ham ind i et stort håndklæde så kun hovedet stikker ud, du bliver ved med at holde. Og derefter tager din kæreste og åbner hans mund propper pillen så langt ind som muligt og holder munden lukket på ham indtl han har sunket.

Det er metoden jeg brugte til min mest stædige kat, dengang hun skulle have piller.[/quote]

Er et håndklæde virkelig nødvendig når man er to ??
Når min bedre halvdel er hjemme, når der skal gives piller, så snupper han da bare katten, lægger den på ryggen i armene ( sådan kan vores katte altid godt li’ at ligge ). Så står jeg klar med pille og engangssprøjte, og det går så hurtig at katten ikke når at reagere :slight_smile:

Ork, det kan være meget værre:

Sådan giver du en kat en pille:

  1. Tag fat i katten og læg den på ryggen i venstre arm som man gør med en baby. Placer højre pegefinger og tommelfinger på hver side af kattens mund og tryk forsigtigt på ‘kinderne’ imens pillen holdes i venstre hånd. Når katten åbner munden stikkes pillen ind i den. Lad katten lukke munden og synke.

  2. Hent pillen på gulvet og katten bag sofaen. Læg katten på venstre arm som før og gentag processen.

  3. Hent katten i soveværelset og smid den opblødte pille ud.

  4. Tag en ny pille ud af foliepakken, læg katten på ryggen i venstre arm og hold bagpoterne fast med hånden. Tving kattens kæbe åben og skub pillen helt ned i halsen med højre pegefinger. Hold kattens mund lukket mens der tælles til 10.

  5. Hent pillen i guldfiskens akvarie og hent katten ned fra klædeskabet. Kald ægtefællen ind fra haven.

  6. Knæl på gulvet med katten klemt fast mellem knæene og et fast greb om for- og bagpoter. Ignorer kattens vrede knurren. Få ægtefællen til at holde kattens hoved fast med én hånd mens en trælineal tvinges ind i kattens mund. Lad pillen rutche langs trælinealen og gnub kattens hals energisk.

  7. Hent katten ned fra gardinstangen og tag en ny pille i pakken.

  8. Skriv en ny lineal og nye gardiner på indkøbssedlen. Fej forsigtigt skårene fra porcelænsfigurerne fra kaminhylden sammen og stil dem til side for senere at lime dem sammen igen.

  9. Pak katten godt ind i et stort håndklæde og få ægtefællen til at ligge oven på katten, med hovedet akkurat synligt i armhulen. Kom pillen i enden af et sugerør, tving kattens mund åben med en blyant og pust pillen ned i halsen.

  10. Læs på pillepakningen og check at den ikke er skadelig for mennesker, og drik et stort glas vand for at slippe for den grimme smag.

  11. Forbind ægtefællens arm og bryst, og vask blodet af gulvtæppet med koldt vand og sæbe.

  12. Hent katten i naboens redskabsskur og en ny pille i pakken. Sæt katten i et skab og luk lågen til om halsen, så kun hovedet stikker ud. Tving kattens mund åben med en dessertske og skyd pillen ned i halsen med en elastik.

  13. Hent en skruetrækker i garagen og sæt skabslågen tilbage på hængslerrne. Kom et koldt omslag på kinden og check datoen for sidste stivkrampevaccination. Smid t-shirten ud og hent en ny i soveværelset.

  14. Ring til brandvæsnet og få dem til at hente katten ned fra træet på den anden side af vejen. Undskyld gentagne gange til den nabo der kørte sin bil ind i en lygtepæl for at undgå at ramme katten.

  15. Tag den sidste pille ud af foliepakken. Bind kattens forpoter sammen med bagpoterne med en tørresnor og bind derefter katten til et bordben. Hent de tykke arbejdshandsker i værkstedet. Pres pillen ind i kattens mund, efterfulgt af et stort stykke laks. Hold kattens hovede lodret og hæld en halv liter vand ned i halsen til at skylle efter med.

  16. Få ægtefællen til at køre dig på skadestuen. Sid musestille mens lægen syr din finger og arm og fjerner pillerester fra dit højre øje. Ring til møbelforretningen og bestil et nyt bord.

  17. Kontakt din dyrlæge og bed ham give katten sin medicin i en sprøjte og under bedøvelse.

Sådan giver du en hund en pille:

  1. Pak pillen ind i et stykke bacon…

Jeg er sikker på vi har haft den før, men jeg synes godt vi kan tåle den igen.

Nu fik du jo at vide fra flere sider i den anden tråd, at der er forskellige grunde til, at man ikke skal bruge den fremgangsmåde med piller ;-))))

Hold katten med ryggen tæt ind mod dig mens den enten sidder på skødet eller på et bord, hold med en flad hånd under kattens hage/hals og bøj dens hoved tilbage så det holdes ind mod dig. og så åbnes kattens mund med samme hånds tommel- og pegefinger med et pres helt inde ved mundvigene.
Med den anden hånd droppes pillen helt ned bagerst i svælget på katten, og med tommel- og pegefinger på den hånd der holder under kattens hoved, holdes nu omkring så kattens mund er lukket…stadig med kattens hoved bøjet tilbage mod dig selv…det tvinger katten til at synke pillen, og hvis du gør det rigtigt og pillen kommer langt nok ned, har katten ikke mulighed for at få den frem i munden igen og spytte den ud.

Få evt. en til at hjælpe med at holde katten indtil du slev lige får taget på det

Når du har fået pillen ind i kattens mund (hold den som beskrevet af Felis) kommer du omgående vand i munden på den med en engangssprøjte. Så synker katten!

Har du stadig ikke overvejet flydende medicin?

[quote=Alice;300098]Er et håndklæde virkelig nødvendig når man er to ??
Når min bedre halvdel er hjemme, når der skal gives piller, så snupper han da bare katten, lægger den på ryggen i armene ( sådan kan vores katte altid godt li’ at ligge ). Så står jeg klar med pille og engangssprøjte, og det går så hurtig at katten ikke når at reagere :-)[/quote]

Ja med hende der var det, ellers var den der holdte flået til blods inden pillen var placeret i munden.

De andre er forholdsvis nemme for der kan man snyde det i dem. Nah okay Elvis kan ikke lide man åbner munden på ham, men han kunne aldrig finde på at sætte kløerne i.

[quote=Felis;300101]Nu fik du jo at vide fra flere sider i den anden tråd, at der er forskellige grunde til, at man ikke skal bruge den fremgangsmåde med piller ;-))))

Hold katten med ryggen tæt ind mod dig mens den enten sidder på skødet eller på et bord, hold med en flad hånd under kattens hage/hals og bøj dens hoved tilbage så det holdes ind mod dig. og så åbnes kattens mund med samme hånds tommel- og pegefinger med et pres helt inde ved mundvigene.
Med den anden hånd droppes pillen helt ned bagerst i svælget på katten, og med tommel- og pegefinger på den hånd der holder under kattens hoved, holdes nu omkring så kattens mund er lukket…stadig med kattens hoved bøjet tilbage mod dig selv…det tvinger katten til at synke pillen, og hvis du gør det rigtigt og pillen kommer langt nok ned, har katten ikke mulighed for at få den frem i munden igen og spytte den ud.

Få evt. en til at hjælpe med at holde katten indtil du slev lige får taget på det[/quote]

Det er nemlig slet ikke svært, når man først har fået det lært …Jeg har endnu ikke mødt en kat jeg ikke kunne give en pille …Jeg har nærmest været ‘rejsende’ i pillegivning, da det er meget lettere for familie og venner at ringe efter mig, end selv lære det :slight_smile:

Når mine killinger er omkring 14 - 16 uger, begynder jeg at træne dem til at få ‘behandlingen’. Jeg lægger en lille klat BabyCat i en kop med vand, så overfladen liiige er opblødt, og så leger vi det er en pille :-). Nu hvor mine to killinger er 5 måneder, kommer de straks når jeg kalder dem op i vindueskarmen, og de tar’ seancen med den største selvfølgelighed,

[quote=Mega;300110]Når du har fået pillen ind i kattens mund (hold den som beskrevet af Felis) kommer du omgående vand i munden på den med en engangssprøjte. Så synker katten!

Har du stadig ikke overvejet flydende medicin?[/quote]

Hanne, det er da ikke alt man kan få som flydende, vel ?..Eller er det bare fordi mine dyrlæger ikke har det hjemme ?

[quote=KKH;300111]Ja med hende der var det, ellers var den der holdte flået til blods inden pillen var placeret i munden.

De andre er forholdsvis nemme for der kan man snyde det i dem. Nah okay Elvis kan ikke lide man åbner munden på ham, men han kunne aldrig finde på at sætte kløerne i.[/quote]

Det var pokkers !! …Så genstridig en misling har jeg endnu ikke mødt. Jeg har mødt katte, hvor jeg har måtte opgive at klare det alene, men det har altid lykkes mig, når vi har været to, og den ene holder katten som en baby i armene :slight_smile:

Det gik til sidst.
Vi har lige hentet nye smertestillende, da den ene gik tabt - fik jeg sagt vi har en GUDE DYRLÆGE NU??? Vi hentede piller til 4 dage, søndag middag… Spørger hvad hun skal have for det og svaret er: intet.
Hun har sagt vi bare kunne knuse dem, men vi har nu fundet tricket med at give ham piller. Han bliver godt nok lidt muggen på os, og kigger ondt bagefter.

Jeg sidder med ham og hygger, pakker ham ind i et håndklæde - og vupti kan michael skyde en pille i halsen på ham ^^

Er det i øvrigt normalt at der kommer MEGET savl når en kat får piller??

Smertestillende fås flydende, nemlig Metacam, og nogle antibiotica kan også, men hvilke ved jeg ikke.

Synulox og Baytril fås flydende, sikkert også flere. Jeg vil gerne betakke mig for at få flydende Baytril i en voksen kat - kæft det skummer og katten er sur …

er det Baytril katten får som piller?

[quote=Lis Dahlstrøm;300305]Jeg vil gerne betakke mig for at få flydende Baytril i en voksen kat - kæft det skummer og katten er sur …
[/quote]

DET kan jeg skrive under på :høhø:

Flydende Zitromax (Azithromycin) funkede fint for Leise sidste vinter, og jeg gætter på, at det er det, han skal have en omgang mere af. Vi skal ud til Raiku imorgen, jeg tror, at han igen har lidt på lungerne (ekstra snorken, af og til lidt kort vejrtrækning, sover 2/3 af døgnet).

Piller såsom Flagyl skulle også skumme meget hurtigt op og smage grimt. Antirobe skulle være lige så godt :? Og man skulle kunne åbne kapslerne og røre ud i en skefuld tun-vand (så man er sikker på, at mis spiser det hele og får al medicinen med).

Jeg synes det er direkte dyremishandling at give flydende Baytril!
Ved ikke, hvordan de øvrige typer flydende smager, men hellere kampen med end pille end en dårlig smag i munden på katten lang tid efter.

Simba 18 fik flydende Baytril…i en klat A/D og det var godt :thumbup:…namse namse, men lidt svært at komme til for den dumme stive krave.
Klatten op i ganen og så kan man ikke lade være med sutte den i sig.
Her var jeg nødt til at give ham det for IGEN skærmen var ivejen…d.v.s. den stak længere frem end Simba’s snude.
Smertestillende og antibiotika vil altid kunne fåes flydende. Ikke hermed sagt alle typer, men man er dækket ind ved de der findes flydende.

Det er baytrill han får…
Men ikke flydende!

[quote=Abaddon;300416]Det er baytrill han får…
Men ikke flydende![/quote]

Så skal du helt klart fortsætte med piller og ikke få det flydende :slight_smile: