Kryds fingre for mig

Om lidt tager jeg til dyrlægen med Anton. (han er én af de nye)

det er ikke min egen dyrlæge, for han er på ferie.

Jeg hader at skulle til én anden dyrlæge, men jeg er nød til det.

De 3 nye katte, som jeg hentede for 3 uger siden, var usandsynligt magre. (huskatten vejede 2,6 kg. Hun coonen vejede 3,2 kg. og han coonen som er stor af bygning vejede 4, 3 kg.)De var desideret ulækre at kæle med, for når du strøg hånden hen af ryggen på dem, kunne man mærke hver en tap i deres rygsøjle. Man kunne tælle deres ribben, bare ved at køre hånden forsigteigt langs deres side.
De havde slet ingen muskulatur, og coondrengen har udpræget karperyg.

Jeg har ikke ville skrive noget om det på KG, for tidligere ejer læser med derinde, og jeg vil ikke hænge dem ud, da det fra deres side er uvidenhed og en dårlig dyrlæge der er skyld i det. (og nogle personlige ting)

Coonerne lignede noget der var løgn, for deres pels var klippet (sagde de), så de havde halvskaldede plletter.

Nu er de begyndt at tage på, og de ser meget bedre ud.

Der er bare det at hankatten ikke tager så hurtigt på som de andre.
Han har skaldede pletter, hvor han taber sin pels. (uden sår)

Og så stinker han simpelthen af rådden røv ud af munden.
Jeg har forsøgt at kigge på hans tandkød, men det kan han ikke lide så jeg har ikke kunnet se det ret godt. (vil ikke allerede lade ham forbinde mig med noget ubehageligt, så det må dyrlægen gøre)

Samtidig vil jeg have kigget på hans øje, for det ser ikke godt ud. Nu er der igen betændelse. (HAN HAR EN SKADE HAN HAR FÅET SOM KILLING; INDEN ØJNENE ÅBNEDE) ups, kattepote på capslock.

Så kryds lige fingre for at han ikke fejler noget alvorligt. Og at den dyrlæge jeg skal til, er kompetent. (den sidste jeg var til der ikke var min egen, var simpelthen en Røvhat af dimensioner)

Jeg krydser fingre Dorte og håber du opdaterer, når du kommer hjem fra dyrlægen.

Hvad betyder udtrykket “karperyg”? Missi er rundrygget og jeg formoder det er hendes udprægede halefejl som er fortsat op i ryggen. Hun er dog ikke plaget af det på nogen måde, men kønt ser det bestemt ikke ud. Er det det, du mener med “karperyg”?

Jeg krydser fingre og venter også på en opdatering.

Så er vi hjemvendt fra dyrlægen.

Han var rigtig flink ham her, og han virkede dygtig nok. (tror jeg)

han startede med at spørge om vi havde haft lopper, for det ligende meget loppeallergi.
Det har vi jo lige haft, så det lød jo meget rigtigt.

Anton fik noget binyrebarkhormon, som skulle “lette” ham.

Dyrlægen kiggede tandkødet, som var lidt rødt, og mente at det var derfor han stank så frygteligt ud af munden.
han sagde at han havde set nogle gange at Maine coon, kunne have tendens til tandkødsproblemer.

Om det er rigtigt aner jeg ikke, men det gør sikkert nogen af jer.

Dyrlægen var meget fortørnet over så tynd katten var, og mente at han skulle tage ihvertfald 5-6 kg. på.

Han sagde at hans karperyg kom sig af at Anton er høj og lang, og når han så slet ikke har muskulatur, vil han få den der sjove holdning.
Når katten er fedet op, vil det rette sig.

Hans øje, fik vi også kigget på.

Per (det hed dyrlægen), mente at Anton er blind på øjet. Det var dog ikke betændt, det flyder bare med snask lidt mere, fordi det har den skade.

Ud over det, sagde Per at Anton var en rigtig flot kat. Han ville gerne se ham når han havde fået sul på kroppen, og fin blank pels, for så mente han at han nok ville være ret så smuk.

Ja May-Britt, det er lige netop sådan rundrygget.
Hvis man ser en karpefisk, har den sådan en ryg, det er jo nok derfor man kalder det karperyg.
Anton er meget rundrygget, men dyrlægen mener det retter sig.

Det lyder jo godt. Er han kommet i noget behandling for tandkødsbetændelsen?

Vi kender desværre alt til det her i huset, hvor jeg specielt har to, som er hårdt ramt. Vi får antirobe behandling engang imellem, Miko har dog fået rykket alle sine tænder ud. Nu er vi også gået i gang med inteferon behandling, det skulle styrke immunforsvaret. Tandkødsbetændelsen her i huset syldes callici.

Da vi fik konstateret loppeallergi var det via blodprøve, men hvis den forebyggende behandling virker, ja, så er det sikkert det, som den er gal med. Jeg vil også anbefale viacutan, det kan May-Britt S også bekræfte har en rigtig god effekt.

Ja, få endelig fedet ham op, sådan en stakkel at være så tynd. Det er jeg sikker på, at du snart skal få sat skik på.

Tak for opdateringen og pøj pøj.

Altså lyder godt, her tænkte jeg, at det jo kunne have været meget værre. Beklager.

Bebse lider af loppeallergi - og det har vi afhjulpet med regelmæssig behandling med Advantage (også om vinteren - et enkelt loppebid er nok). Det har hjulpet rigtig meget, at vi har givet hende den olie, som hedder Viatucan. Hun har ingen problemer nu.

Tandkødsproblemer - ak ja, jeg tror desværre en del kan nikke genkendende til det hos MCO (og andre racer). Hos os er det kun Hjalte, der i perioder har problemet. Vi er blevet anbefalet at drysse Plaqueoff henover foderet og at fodre med Hills preception t/d. Det er vi netop begyndt med. Dyrlægen vi var hos med Missi sagde, at de hos en kat havde set store resultater på bare 14 dage. Så vi håber at kunne forebygge meget med det. Hjalte har fået tandrensninger og Antirobe for det i december måned sidste år.

Det med Missi’s runde ryg er vist ikke det samme som Anton har. Missi ser faktisk noget handicappet ud. Jeg er næsten sikker på at hendes skyldes “udvidet” halefejl. Hende rygsøjle buer opad og hun tramper ret meget, når hun går - og så er hun kort i kroppen. Og hun er i hvertfald ikke for tynd :slight_smile:

Jeg håber at Anton hurtigt kommer ovenpå. Da Hjalte skulles fedes op fik han Hills a/d dåsemad og Hills c/d tørkost. Han tog omkring 1 kg på på et par måneder.

Lyder godt at det trods alt ikke var værrer.

Jeg har selv lige taget to maine coon´s til mig, som virkelig også trænger til at få nogle kilo på, så jeg tænker på om du har fået nogle gode tips til “fedekuren” ?

Her har vi prøvet a/d og det er de bare trætte af nu.

Som ikke kyndig katteejer sidder jeg og tænker:

Hold da op det var godt nok meget han døjer med.

God bedring med ham.

Majbritt. Udover det jeg har nævnt ovenfor, så kender du selvfølgelig til det med killingefoder - og mange ved jeg også, har haft succes med RC Maine Coonfoder.

Ormekur har han fået ik? Og er tænderne ok på ham?

Forresten så har Royal Canin også lavet en dåsemad som kan erstatte a/d’en.

Jeg fodrer fortrinsvis med et foder der hedder BILANX.

Det er meningen at de skal have det fast, skal bare lige have trappet ud af alle de andre slags.

De har altid tørfoder stående, så det kan de spise ad libitum.

Derudover får de hver morgen youghurt eller ymer eller lignende.

Så får de hver aften et eller andet, det er forskelligt hvad.
Det kan være dåsemad (og det er bare den billige fra aldi), eller tun og rejer, eller noget råt kød af en art. Det kan også være en kogt kylling, eller noget fisk.

Jeg gør egentlig ikke rigtigt noget for at de skal tage hurtigt på, for grunden til de var tynde, var simpelthen at de var fodret med skodmad fra brugsen, og rester fra bordet. (tidligere ejer havde startet med at fodre med Hills, men de syntes det var for dyrt, og deres dyrlæge havde sagt de bare kunne give det billige fra brugsen. De gav så bare samme mængde som af hills, og så går det jo galt)

Jeg fik ikke noget til Antons gummer, for dyrlægen mente ikke det var nødvendigt.
Han mente gummerne havde været værre, men at de faktisk var i bedring nu.
Jeg skal holde øje med at han spiser tørfoder, og så ellers få tjekket om ca 2 uger, hvis de så stadig er røde, eller blevet værre, skal han i behandling.

Siden de 3 nye kom, har de jo alle fået rå kyllingelår hver anden dag, for det er jo nu engang de bedste “tandbørster”. Og heldigvis er de ret vilde med dem (i hvert fald de fleste, den gamle bliver bare pissesur, hvis man smider et lår hen til ham). Dyrlægen mente at jeg om en uges tid, kunne begynde at trappe ned med kyllingelår, så de til sidst bare får én gang i ugen, som de har gjort før.

Jo de får både killingefoder, og royal canin maine coon.
De får også feline porta dåsemad hver dag.

Manglede bare nogle ideer til noget som virkelig giver noget, er nok lidt utålmodig…
Deres tandkød ser heldigvis fint ud igen, det var noget rødt da jeg hentede dem, men vi har sat dem i Ronaxan behandling, og det ser heldigvis ud til at hjælpe rigtig godt.

okay det vil jeg lige undersøge nærmere.

Du kan også prøve at give dem den fede creme fraiche - bare lidt et par gange om dagen - hvis de da vil spise det. Der er sikkert nogen, som har endnu flere gode råd.

Royal Canin Recovery (den der kan erstatte a/d) og evt. Royal Canin Convalescence - det er pulver man rører op. Det blev jeg også anbefalet, men det ville herren slet ikke spise.

Royal Canin Convalescence har vi prøvet her, der var ikke én af misserne der gad røre det.

RC fit 32 har jeg kunnet få 10 af dem til at spise.
Hills har jeg fået 7 til at spise.
Eukanuba er der 6 der vil spise.
Iams er der 8 der vil spise.
Sanabell er de 10 der vil spise.
Arion er der 11 der vil spise.

Så i lang tid har vi haft mange forskellige slags foder.

Så fik jeg noget af det her BILANX, og hurra alle 15 kastede sig over det.

Så nu fodrer jeg med det, skal bare lige have brugt de sidste rester af RC; Hills og Sanabell, som jeg har tilbage, så får de fast BILANX.

Det er et godt foder, og det er billigt. Det har et ret lavt indhold af magnesium, og det er tilsat surhedsregulernde, så kattens urin holdes sur, det er nemlig med til at forhindre dannelsen af struvitsten.