Kryptorcid?

Har været ude at kikke på ny avlshan idag, og er blevet forelsket i en dejlig sort hvid killing.
Havde egenttlig bestemt mig for at det skulle være ham, da jeg opdagede at kun den ene testikel var faldet ned. Han er 13 uger gammel.
Hvad er jeres erfaringer med dette???
Er der stor chance for at den kan nå at falde ned. Er jo noget utryg ved at købe en avlskat, hvis det senere viser sig at jeg ikke kan bruge den til avl.
Hvordan kan vi evt udforme kontrakten hvis det alligevel ender med at jeg køber ham?

[quote=DK Dalibro;342065]Har været ude at kikke på ny avlshan idag, og er blevet forelsket i en dejlig sort hvid killing.
Havde egenttlig bestemt mig for at det skulle være ham, da jeg opdagede at kun den ene testikel var faldet ned. Han er 13 uger gammel.
Hvad er jeres erfaringer med dette???
Er der stor chance for at den kan nå at falde ned. Er jo noget utryg ved at købe en avlskat, hvis det senere viser sig at jeg ikke kan bruge den til avl.
Hvordan kan vi evt udforme kontrakten hvis det alligevel ender med at jeg køber ham?[/quote]

Tja, hvor godt kender du linerne? Mange vil sikkert mene de skal være der på en 13 ugers killing, og det synes jeg da også selv som udgangspunkt. Men jeg har selv opdrættet killinger hvor den sidste sten kom efter 13 uger, dog er de alle kommet ned. Men jeg kendte så også linen ret godt og vidste at de kunne finde på at opfører sig sådan.

Hvis du køber den alligevel så synes jeg det er rimeligt at man får pengene ned til kælekat-pris tilbage (definere hvad det er i kontrakten). Jeg ville også skrive en tidsfrist ned i kontrakten - fx at hvis den ikke er faldet ned inden katten er 6 mdr. gælder aftalen om penge tilbage ned til kælekat.

Jeg ville høre om hun evt. ville vente med at få endelig besked et par uger, beting købet af stenen falder ned i løbet af de næste 4 uger.

Eller køb katten nu, lav en kontrakt hvor der evt. aftales at katten skal tages retur, der skal refunderes x antal kr. eller hvad i bliver enige om såfremt stenen ikke er faldet ned efter katten er fyldt 6 mdr.

MVH
Gitte

[QUOTE=Cherry;342091]Tja, hvor godt kender du linerne? Mange vil sikkert mene de skal være der på en 13 ugers killing, og det synes jeg da også selv som udgangspunkt. Men jeg har selv opdrættet killinger hvor den sidste sten kom efter 13 uger, dog er de alle kommet ned. Men jeg kendte så også linen ret godt og vidste at de kunne finde på at opfører sig sådan.

Ifølge opdrætter har der ikke tidligere været problemer.
Har bare læst at stenene som regel er nede i den alder.
Selvom prisen reduceres risikerer jeg jo alligevel at stå med en “ubrugelig” kat om ½ år.
Ih det er svært.

Jeg ville ikke købe den.
Dem jeg kender, der har haft problemer af den type, har de haft det i større eller mindre grad. Jeg tror på, at han er kryptorchid - i en eller anden grad - også selvom stenen falder ned.

[quote=Vivi_Fletcher;342101]Jeg ville ikke købe den.
Dem jeg kender, der har haft problemer af den type, har de haft det i større eller mindre grad. Jeg tror på, at han er kryptorchid - i en eller anden grad - også selvom stenen falder ned.[/quote]

Den ene sten er godt nok nede så det hedder vel egentlig monorchid. Men uanset hvad så kan man jo ikke bruge ham.:frowning:

Kunne du ikke sige til hende avler du gerne ville havde ham til dyrelæge og havde et tjek for at være sikker i din sag …

Mon ikke en 13 ugers killing har været det?

Tag ikke katten hjem med mindre du vil have dig en kælekat. Alle mine hankillinger har haft stenene ned kort tid efter fødslen. Selv om den falder ned vil katten jo videregive en tilbøjelighed til at lave en snæver kanal. Ingen ved hvornår det bliver til en for snever kanal hos et afkom eller et barnebarn.

Køb kun avlskatte som er fejlfrie. Husk dens arveanlæg skal bruges i mange generationer fremover.

Udmærket forslag, det var nok det jeg ville gøre :slight_smile:

Han har været til dyrlæge x 2 og det er også kommenteret i sundhedsbogen.

Om stenene er nede, bør man selv kunne mærke :slight_smile:

Det kunne jeg også sagtens selv mærke. Det var først da jeg selv kikkede efter det at opdrætter kom i tanke om at dyrlægen også havde pointeret det.
Opdrætter har ringet og fortalt hun har snakket med Jyrak. Kryptorchid attesten skal efter sigende først laves senest når katten er 10 mdr. Men det ændrer jo ikke ved usikkerheden.

Jeg ville aftale med opdrætter et givent tidspunkt I begge er enige om og så se om testiklerne er i pungen for begges vedkommende.
En killing på 12-13 uger er langt fra færdig og at en testikel ikke er vandret ned i pungen behøver ikke betyde den er monochid.
Nu ligger arvegangen så ikke hos hannerne med som et recessivt gen hos hunnerne, så set i lyset af det er det lidt af et paradoks man neutraliserer hannerne og ikke hunnerne der får monochide børn.
To af mine 91 opdrættede mislinger har været monochide da de blev neutraliseret som 12 uger, men deres ene testikel (for begges vedkommende) lå liiige indenfor i lyskengangen og ville sandsynligvis været faldet ned i pungen på et tidspunkt. HELT anderledes havde det været hvir testiklen havde været i bughulen…ikke mindst set i lyset af risiko’en for senere at udvikle kræft havde været betydelig.
Forøvrigt mener jeg at kunne huske en kryptorchisattest først skal laves ved 10 måneder alderen…det er når katten er 44 uger…der er altså langt fra 12-13 uger til de 44.
Mit bedste råd er…lav en aftale i begge kan leve med og pris dig lykkelig for du har med en seriøs og ærlig opdrætter at gøre:ok:

[quote=kamikaze;342119]Jeg ville aftale med opdrætter et givent tidspunkt I begge er enige om og så se om testiklerne er i pungen for begges vedkommende.
En killing på 12-13 uger er langt fra færdig og at en testikel ikke er vandret ned i pungen behøver ikke betyde den er monochid.
Nu ligger arvegangen så ikke hos hannerne med som et recessivt gen hos hunnerne, så set i lyset af det er det lidt af et paradoks man neutraliserer hannerne og ikke hunnerne der får monochide børn.
To af mine 91 opdrættede mislinger har været monochide da de blev neutraliseret som 12 uger, men deres ene testikel (for begges vedkommende) lå liiige indenfor i lyskengangen og ville sandsynligvis været faldet ned i pungen på et tidspunkt. HELT anderledes havde det været hvir testiklen havde været i bughulen…ikke mindst set i lyset af risiko’en for senere at udvikle kræft havde været betydelig.
Forøvrigt mener jeg at kunne huske en kryptorchisattest først skal laves ved 10 måneder alderen…det er når katten er 44 uger…der er altså langt fra 12-13 uger til de 44.
Mit bedste råd er…lav en aftale i begge kan leve med og pris dig lykkelig for du har med en seriøs og ærlig opdrætter at gøre:ok:[/quote]

Bestemt ikke et ondt ord om opdrætter. Det er jo bare min egen usikkerhed der gør jeg spørger om jer andres erfaringer.
Lille missen er jo så lækker… Havde jeg været det mindste i tvivl om han ville være en god avlskat ville jeg jo bare have takket nej.
Jeg er virkelig i syv sind…

Jamen så lav en aftale med opdrætter om hvor længe i begge kan vente og så se hvad der sker.
Det værste der kan ske er han bliver kælekat et andet sted og det overlever I begge, selvom jeg udemærket godt kan forstå du syntes det er øvøv-…jeg har skam også kysset på ham og han er en rigtig lækkermås. :wehuu:

[quote=kamikaze;342123]Jamen så lav en aftale med opdrætter om hvor længe i begge kan vente og så se hvad der sker.
Det værste der kan ske er han bliver kælekat et andet sted og det overlever I begge, selvom jeg udemærket godt kan forstå du syntes det er øvøv-…jeg har skam også kysset på ham og han er en rigtig lækkermås. :wehuu:[/quote]

Jeps, er blevet forelsket… :slight_smile:

Umiddelbart burde de jo være faldet på plads… jeg ville nok lede efter en anden?
selv om det da er supersvært hvis man allerede er :wehuu: i lige netop den killing…

I sidste uge var jeg ved dyrlægen med mine killinger til deres første tjek.
Da dyrlægen fik den første han på bordet, sagde hun at han kun havde 1 sten og at hun var glad for at hun ikke skulle kasterere ham nu…
Så måtte jeg fortælle hende at det skulle hun sikkert om 4 dage, da han måske var solgt…
Han fik lov at løbe lidt rundt mens hun ordnede de andre og så mærkede hun igen, og så var der pludselig 2:thumbup:
Hun sagde at når de var så små, kunne man nemt komme til at skubbe den ene op når man rørte ved dem…
Og nu er han kastereret og flyttet ud til nogle skrækkelig søde slaver:ked:

En mislings testikler er når den er 14 uger som han er nu lillebittesmå og det kan faktisk sommetider være svært at mærke dem så små er de.
Jeg ville tale med opdrætter og aftale en tid I begge er trygge ved og så se tiden an.
HUsk på…for 14 uger og 3 dage siden var misling ikke født…lad tiden arbejde på fornuftig vis.