Kryptorcid?

[quote=kamikaze;342138]En mislings testikler er når den er 14 uger som han er nu lillebittesmå og det kan faktisk sommetider være svært at mærke dem så små er de.
Jeg ville tale med opdrætter og aftale en tid I begge er trygge ved og så se tiden an.
HUsk på…for 14 uger og 3 dage siden var misling ikke født…lad tiden arbejde på fornuftig vis.[/quote]

Ringer til hende i morgen, så må vi se hvad vi kan finde ud af.

Klog beslutning.:pote:

Så små er de altså ikke når de er 13 uger. Dyrlægen vil kunne mærke om den sidder “på kanten”.

Jeg ville aldrig aceptere en kontrakt på en avlshan hvori der stod kom den manglende sten ikke - så var prisen kun som for en til kæl. Jeg har kastrater nok - det er ikke noget jeg går i byen og investerer i.

Det er slet ikke det problematikken går på, for opdrætter sælger ikke katten til opdræt før begge testikler er der.
Om aby’er har større vedhæng end Maine Coonmislinger, skal jeg ikke kunne sige, men mine mislinger har godt nok små boller :tihi:
Jeg har ofte været i tvivl når de har været både 10,11, 12 uger og ældre.

lige en sidebmærkning - det koster mindst det det koster at sterilisere en hunkat for en einsteiner

I dette tilfælde bliver det så også sælger/opdrætters udgift hvis det viser sig misling ER monochid.

Så undrer jeg mig også noget over det er DIG der opdager det, hmmmm - det burde godt nok være nogt af det første sælger lukkede ud (det står jo i sundhedsbogen) - også selv det vare en anden kat du ville købe - han eller hun - det er underordnet!

[quote=kamikaze;342148]Det er slet ikke det problematikken går på, for opdrætter sælger ikke katten til opdræt før begge testikler er der.
Om aby’er har større vedhæng end Maine Coonmislinger, skal jeg ikke kunne sige, men mine mislinger har godt nok små boller :tihi:
Jeg har ofte været i tvivl når de har været både 10,11, 12 uger og ældre.[/quote]

Virkelig - nåe ja Aby’er er fremmelige - de er synlige - ikke noget gemme væk i pelsen:-) Det er helt tydeligt mangler der en - også før 13. uge

Det kunne måske skyldes faktum, man tænker der ikke nødvendigvis skal være to testikler set i lyset af en kryptorchisattest først skal være på plads ved 10 måneders alderen.

Da en af mine U’er skulle neutraliseres var testiklen lige indenfor i lysken…det havde hverken jeg eller min dyrlæge opdaget…altså at han var monochid og han var pillet mange gange bagi, kan jeg forskire for.
Det ER småt…lillebittesmåt.
Dybest set er det jo heller ikke den store tidsmargin vi giver vore dyr for at færdigudvikle sig, vel?
Men så længe sælger og køber aftaler noget de begge kan leve med er det det bedste:pote:

Det er helt korrekt, at de først skal være på plads i 10 mdrs alderen. I princippet kan du vente til katten er 2 år, du må bare ikke anvende den i avl eller udstille den i den periode :wink:

Men det smarteste er vel, at arbejde med linier, hvor kuglerne er på plads så tidligt som muligt?

[quote=Vivi_Fletcher;342164]Det er helt korrekt, at de først skal være på plads i 10 mdrs alderen. I princippet kan du vente til katten er 2 år, du må bare ikke anvende den i avl eller udstille den i den periode :wink:

Men det smarteste er vel, at arbejde med linier, hvor kuglerne er på plads så tidligt som muligt?[/quote]

Må man heller ikke udstille en monochid kat???

[quote=Vivi_Fletcher;342164]Det er helt korrekt, at de først skal være på plads i 10 mdrs alderen. I princippet kan du vente til katten er 2 år, du må bare ikke anvende den i avl eller udstille den i den periode :wink:

Men det smarteste er vel, at arbejde med linier, hvor kuglerne er på plads så tidligt som muligt?[/quote]

Måske…det er ikke til at vide, for jeg ved ikke om en kat til opdræt bliver en bedre farmis hvis hans testikler er faldet ned som 8-ugers end hvis de var da han var 5 måneder.
Det er jo ikke hans genetik der gør forskellen, men hans mor’s.
Det er et puslespil at få tingene til at hænge sammen, for der er 2937464 aspekter der gør sig gældende…tandkød, fertilitet i al almindelighed, temperement, defekter af enhver art, farvens intensitet, fænotypen i al almindelighed og en masse mere.
Men finder køber og sælger ud af det så er der jo intet problem, og det er jeg sikker på de gør :pote:

Ikke i voksenklasse.
Som killing og ungdyr, må han gerne udstilles :slight_smile:

Hvordan nedarves det egentlig ved katte?
Troede det var ressisivt hos katte?

Jeg har ladet mig fortælle, at arvegangen er ens for katte som for hunde, så I får lige dette:

Fra: http://www.kajovehyldahl.dk/artikler_oversigt.htm#Krypto
Kryptorkisme
(manglende nedstigning af testikler hos hanhunde)

Kryptorkisme er ikke en sygdom, men en gendefekt. Han hvalpen kan ikke få begge testikler ned i pungen. Forskere i USA mener man at det skyldes en genfejl der gør at sædstrengen(e) ikke kan forlænge sig.

Kryptorkisme vil vise forholdsvis hurtigt, allerede efter nogle uger kan defekten afsløres, da hanhvalpe ikke bliver født med testiklerne nede i pungen. Hvis hanhvalpen ikke får begge testikler samtidigt, vil hanhunden altid være kryptorcid. Kryptorkisme går aldrig over, men er en blivende tilstand.
Det er bevist at en hanhund der startede som kryptorcid, uanset hvor mange testikler den ender med at få som voksen, altid vil være kryptorcid. En hanhund der starter som kryptorcid, men får begge testikler sent og bliver solgt til avl, laver masser af kryptorcide hvalpe.

Hvis man vil undgå at lave kryptorcide hanhvalpe, er det extremt vigtigt at sådanne hanhunde tages ud af avl. Uanset om den har begge testikler eller ej.

Arvelighed

Kryptorkisme er X-kromosom afhængig. Kryptorkisme er fuld arveligt, og er, til manges overraskelse, båret af tæven.
En tæve har 2 X-kromosomer, en hanhund har et Y- og et X-kromosom. Hvis tæven er kryptorcidbærer, er et af dens X-kromosomer defekte. Da disse kromosomer blandes i parringen, kan man ikke forudsige hvilke hvalpe der bliver kryptorcide og hvilke hvalpe der bliver kryptorcid-bærere.

Et rent kuld ser således ud:

Y = ren han-gen
X = ren tæve-gen
Da en tæve hedder XX, får den et rent X fra sin far, men kan få både et rent X eller et defekt X fra sin mor. En hanhund hedder YX, og får dermed ikke noget X fra sin far, men kan få både et rent X eller et defekt X fra sin mor.

Hvis vi nu markerer det ene af morens X-kromosomer som værende kryptorcid bærende (k), ser kromosom-variationen således ud:

Y = ren han-gen
X = ren tæve-gen
Xk = kryptorcidbærende tæve-gen
Iflg. Padgetts arvelighedslære, vil halvdelen af kuldet ende med at være
kryptorcide/kryptorcid-bæere.

Et kuld efter en kryptorcid-bærende tæve vil derfor se således ud:

1/2 YX (rene hanner)
1/2 YXk (kryptorcide hanner)
1/2 XX (rene tæver)
1/2 XXk (kryptorcid-bærende tæver)
Det er extremt vigtigt at der bliver nedlagt avlsforbud på moren, alle søstre, alle mostre, mormoren, mormorens mor, alle tævehvalpene og de kryptorcide hanner, hvis man vil undgå at lave flere kryptorcide hanhvalpe.

Da man ikke kan se på tævehvalpene hvilke der er kryptorcid-bærere, er man derfor nødt til at nedlægge avlsforbud på alle tæverne.

De hanner der ikke er kryptorcide, kan ikke give defekten videre, og kan derfor fint bruges til avl.

Det gode ved Kryptorkisme er at hanhundene ikke dør af denne gendefekt. Der kan i sjældne tilfælde udbryde bughulekræft omkring den testikel der aldrig kom på plads og som stadig sidder i lysken. Det må så være op til den enkelte hundeejer om de vil have hanhunden kastreret og have den ikke nedfaldne testikel opereret ud.

Kilder:
www.sund-hundeavl.dk
www.Netdyredoktoren.dk
Lund Dyreklinik, Lund, Horsens
Great Dane Club of America
J. P. Yousha, forkvinde, GDCA, USA
George Padgett’s “Control of Canine Genetic Diseases”
Professor Merethe Fredholm, Landbohøjskolen
Danske Hundeejeres Landsforening

www.hunde-info.dk/page67.shtml

[quote=kamikaze;342119]Nu ligger arvegangen så ikke hos hannerne med som et recessivt gen hos hunnerne, så set i lyset af det er det lidt af et paradoks man neutraliserer hannerne og ikke hunnerne der får monochide børn.

Det kræver en nærmere forklaring. Ikke hvordan et resessivt gen opfører sig men hvordan dælen et resisivt gen fra hunkatten kommer til hankatten uden at det følger med X-kromosomet eller den pulje gener som den får fra mormis. Det x-kromosom gives videre til hunkillingerne som kan give det videre. Så at det skulle være uden betydning fremover blot fordi det ikke rammer hankillingerne fra den aktuelle kat kunne jeg godt tænke mig en nøjere forklaring på.

Hvis kønsbundne gener ingen betydning har så forsøg aldrig at arbejde med den røde farve.

Babette
Du kan læse det i Hanne/mega’s indlæg.

Tak for forklaring, Mega!

Kan man virkelig stadig ikke DNAteste for det i dag?

hold da op hvor er jeg blevet klog :thumbup:

lige et spørgsmål: hvis en morkat nu producere kryptocide killinger er det så i katteverden “forbudt” at avle mere på hende?

[quote=Bodil;342286]hold da op hvor er jeg blevet klog :thumbup:

lige et spørgsmål: hvis en morkat nu producere kryptocide killinger er det så i katteverden “forbudt” at avle mere på hende?[/quote]

Nix. Her er det kun de kryptorchide hanner der ikke må anvendes i avl.

Men jeg tror måske da nok at hvis jeg vidste at en hunkat og dennes forfædre vedholdende producerer kryptorchide hankatte, så ville jeg tage hende op til overvejelse som avlskat. Det ville jeg gøre.