Krystaller i urinen

Det er første gang, at vi oplever, at en kat har krystaller i urinen, og vi har derfor ikke rigtigt noget erfaring med det.

Yoyo fik konstateret blod i urinen og krystaller. Vi har derfor fået noget specialfoder, som skulle hjælpe på det. Så vidt jeg har forstået, så fik hun også en indsprøjtning (Jeg var ikke selv med, desværre).

Men så tænker jeg, at det evt. vil hjælpe at give vådfoder? Vi har været noget vådfoder igennem herhjemme, men det er ligesom at begge katte kun tager sovsen og lader resten ligge.

Er der måske noget vådfoder, som ville være godt at give? :slight_smile:

Yoyo går stadigvæk meget på bakke, men tænker, at det bliver bedre med tiden?

Kan det godt passe, at man heller ikke rigtigt giver noget smertestillende? Det virker til at hun ikke rigtigt kan slappe af?

1 Synes om

Jeg har heldigvis kun erfaringer med krystaller fra en enkelt kat. Han blev dog så hårdt ramt at det krævede en operation for blæresten…
Jeg er ikke i tvivl om at hans problem opstod fordi vi i en periode på et halvt år var genhuset og det af flere grunde var mest praktisk at kattene i dne periode stort set kun fik tørfoder. Normalt er vådfoder en stor del af deres kost.
Efter operationen for blæresten, var hans nyreværdier også skæve, så han fik et halvt år på nyrediæt, som fik hans værdier tilbage inden for normalen. Derefter gik jeg tilbage til at han kørte på den gamle ordning med vådfoder som primær foder og kun tørfoder som snack. Han har siden da ca. årligt fået tjekket både nyreværdier og urin pH og krystaller og det hele ligger helt perfekt med den nuværende kostplan.
Så ja, jeg tror på at vådfoder kan gøre en stor forskel for både nyrer og krystaller. Men det kommer nok også an på hvorfor ubalancen i urinen er opstået og hvilken type krystaller der er tale om. Den ene slags krystaller dannes ved lav pH og den anden dannes ved høj pH.
Jeg tænker dog at det aldrig kan skade at få Yoyo til at indtage mere væske. En mindre koncentreret urin, vil være mindre tilbøjelig til at udfælde krystaller.

1 Synes om

Det er jo også det jeg tænker, problemet er bare, at hun ikke rigtigt spiser det, som vi har fundet til hende. Har efterhånden været noget igennem.

Ved ikke om andre har erfaring med noget godt vådfoder?

Nu har Yoyo jo været syg flere gange med blærebetændelse også, så tænker, at hun ikke er særlig god til at indtage væske (selvom jeg egentligt synes, at hun drikker ok, men det er sikkert ikke nok?)

Sovsen er i det mindste den mest våde del :slight_smile: Men der findes jo andre typer vådfoder end noget med sovs.

Typisk for tørfoder mod urinvejssygdomme er, at det er lavet til at gøre katten tørstig. Det ser jeg meget tydeligt på Chili, der for tiden er på urinvejsfoder i stedet for diabetesfoder. Hun får Remas vådfoder, som er pate-agtigt, og så får hun vand på. Det elsker hun. Som i virkelig elsker. Hvis jeg bare bliver ved med at fylde vand på den samme skefuld vådfoder, er hun godt tilfreds. Hun spiser ikke særlig meget af foderet.

Det er i øvrigt ikke en anbefaling af Remas vådfoder. Det er klart nok ikke høj kvalitet, når det koster under 2 kroner per 100 g. Men når det bare bliver brugt som base for en masse vand, går det nok :slight_smile:

Om den slags tricks kan virke på Yoyo, ved jeg selvfølgelig ikke. Hvis ikke det virker at hælde vand på, kan det jo være, du kan blende nogle af bidderne med sovs og vand?

3 Synes om

Her da beimis havde forstoppelse kørt vi med vitakraft liguid en klat i vand så blev der drukket, som dyrlægen sagde ikke optimalt ernæring rigtigt lige nu, men som væske indtag i situationen fuldstændig perfekt

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Den med vand gjorde jeg faktisk
Igår, fordi jeg ville have noget væske i hende, så jeg kunne få prøve fra hende. Men synes stadigvæk der var meget tilbage, heldigvis kun maden. Så måske
Det kan vejen frem, og så i mindre portioner, lidt oftere.

Hvad er det? Noget tilskud eller bare noget
Som får dem til at drikke mere?

1 Synes om

Der er også meget mad tilbage, når Chili har været i skålen. Men vandet er væk, og så er jeg glad :slight_smile: Jeg smider meget mad væk hver dag - både fra hende og Asani. Også derfor, jeg køber en billig variant :slight_smile:

2 Synes om

Tine bare lige den korte version her :slight_smile:

Du skal have noget mere væske i hende. Uden at du har sagt noget antager jeg at det er struvit-krystaller, det er det de fleste katte får problemer med.

Krystallerne kommer fordi koncentrationen af de salt-ioner vi kender som ammonium, magnesium og phosphat fælder ud i din kats urin. Hvad vil det sige - der sker det samme som hvis du bliver ved med at hælde alm. køkkensalt i et glas vand, i starten kan du godt røre saltet ud, men på et tidspunkt kan du ikke røre mere ud også vil du have salt i fast form i dit vand glas. Forsimplet er det det der sker i kattens blære.

Du kan undgå det ved

  1. at fodre med foder der indeholder lave mængder af magnesium og phosphat. Derudover kan det være en god ide at skele lidt til protein-indholdet i din kats foder. Hvis det er meget højt vil der komme flere ammonium ioner i din kats blære idet ammonium ionen er et naturligt produkt af protein-nedbrydningen

  2. du skal have noget mere væske (vådfoder, vand whatever) i hende. Hvis der er væske nok vil de her krystaller ikke fælde ud på samme måde fordi der så er væske nok til at opløse dem. Nogle katte kan helt undgå problemet ved “bare” at køre over på vådfoder, andre er nødt til at også at skrue på indholdet af de her ioner (magnesium, phosphat, ammonium)

  3. udfældningen af disse ioner er også pH-afhængigt så de fodertyper der er målrettet mod krystalsten i urinen sørger for at holde pH’en i kattens urin et sted der ikke er favorabelt for udfældning. Det kommer så an på om det er struvit eller oxalat sten. Du har flere muligheder for at behandle dig ud af det hvis det er struvitsten.

Det er den forholdsvise korte version af hvad der sker :wink: Hvis katten har mange sten/krystaller kan det godt være en fordel at give hende smertestillende indtil der er lidt styr på dem. De kan godt rive lidt i urinrørets slimhinde også gør det ondt når katten tisser.

Hvis ikke hun vil spise ekstra vand på sin vådmad kan du prøve at hælde lidt oralade på. Det tager hun ikke skade af, jeg bruger det selv til min nyrekat for at få ham til at tage ekstra væske. Han gider ikke tage sin vådmad med ekstra vand, men gider godt med oralade. Der er nok nogle smagstoffer i som gør at det smager bedre :wink:

God bedring med hende :slight_smile:

5 Synes om

Tak for et uddybende svar :slight_smile:

Det er jeg virkelig glad for. Vi har skiftet hendes foder.

Vi må prøve med en masse vådfoder og det foderskifte :slight_smile:

Det er sovs med noget vitaminer i har ikke noget her hjemme det er fra vitakraft så nok desværre ikke det bedste og give katten. Det i vandet gør at vandet smager af mere og der bliver drukket meget vand. Men kan læse Vipstosen har give dig en meget bedre forklaring, :ok: :smil:jeg er jo total begynder og det var jo bare det der hjalp min kat :slightly_smiling_face:

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Ahh okay. Altså jeg er jo åbne for alle forslag
For at få hende til at drikke mere.

Det er jo synd for hende :heart:

1 Synes om

Der er de her

Vitakraft Cat Liquid-Snack med laks + omega 3 | zooplus.dk

De fåes i 3 eller 4 varianter det er forskelligt smagt og det der er i skal gøre godt for

Nu er jeg den mest fummel fingerne til it så kan finde ud af kopier så den viser den ene variant.

Denne her er en ny variant den fåes også med fiske smag lidt i samme stil bare som " blød vingummi " men også med en del vand i

Det var to slags beimis levede på de første dage da han det meget skidt med forstoppelse og tabte sig. Efter dyrlægen anbefaling. Beimis får til nat mad en halv stag oven på hans vådmad resten i køleskabet til næste dag. Men nu jeg ikke står for maden, får han de allerfleste dage tigget sig til resten næste formiddag

Med venlig hilsen beimis ejer

3 Synes om

Vil lige give en Update:

Yoyo virker til at have det meget bedre. Jeg har ikke set hun har sat sig til at tisse end andre steder end i Bakken, og heller hele tiden.

Jeg har fundet noget vådfoder, som hun næsten spiser det hele af. Jeg ved ikke, om det er nyhedsværdien i det, men hun får da en masse ned.

Vi har jo lidt det dilemma, at hun ikke må få det mad Spirit spiser, så når vi ikke er hjemme, så er kattene i hver deres rum. Så vi ved, hun ikke spiser af det.

Jeg ved ikke hvordan vi ellers lige skal løse den del.

2 Synes om

Jeg kan varmt anbefale Surefeed mikrochip foderautomat til når kattene skal have forskelligt foder.
https://www.surepetcare.com/da-dk/foderautomater/kaeledyrsfoderautomat-med-mikrochip

6 Synes om

Den må jeg lige kigge på :slight_smile: virker smart

Ja den løsning har også virket fint hos mine katte.