Kunne man bare få lov at sove

Hej derude,

jeg skriver fordi jeg de sidste par måneder har haft en yderst aktiv tiger ca. kl. 05-08, praktisk talt hver morgen. Det tager en del af det overskud man gerne ville have ud af sin nattesøvn og da jeg ikke er morgenmenneske, kan I sikkert forestille jer min frustration?

Han ødelægger ikke ting, han er bare utrolig aktiv: Skraber på skabe/ døre/ natborde/ vinduer og alt andet der kan komme en god lyd ud af, og snakker på livet løs.

:pote: Hvad kan årsagen være?
Det eneste jeg kan se kunne være grunden til det er, at jeg har fået kæreste og dermed er her ofte en person mere i lejligheden, men det er ikke fordi han får mindre opmærksomhed af dén grund. Tværtimod: Nu er vi to til at lege og putte med ham, så jeg synes at det ville være mystisk hvis han søger opmærksomhed for han får al den opmærksomhed han kan bære i de vågne timer og det gælder ikke kun fra mig, men også fra gæster(!)

:pote: Hvordan kan jeg vænne ham af med det?
Det er ved at være en ret frustrerende rutine, men ved ikke hvordan jeg skal vænne ham af med det for “Nej!” i en kontant tone, tyssen og knipsen plejer at virke, men ikke her. Det samme gælder hvis jeg prøver at lukke ham ude af soveværelset, så slipper der istedet en djævel løs, som man i hvert fald ikke kan sove videre fra.

Jeg håber inderligt, at der sidder nogle af jer derude, som kan komme med gode bud på hvordan jeg/ kan få min/vores uafbrudte nattesøvn tilbage :kryds:

P.s Han bliver 6år til februar, så er ikke just en pette pjevs længere… -og vi leger som regel lige en ordentlig omgang inden sengetid, så han får rystet energien ud af kroppen. Derudover er mad/vand fyldt op og klar til natten. WHAT TO DO!

Ud af soveværelset med ham… det er kun i starten han larmer, hæng evt et tæppe op på døren eller en papplade med dobbeltklæbende gulvtæppe tape på, katte hader at klistre fast, så kradser han ikke på døren…

Giv ikke efter og han vil til sidst forstå at der ikke er noget at gøre :slight_smile:

Havde lidt de samme problemer med mine bimser (3 og 4 år) de de flyttede ind for ca. et ½ år siden. De vågnede kl. 3 om natten, og den ene var kort fortalt “a-pain-in-the-…”, for stille var han i hvert fald ikke!!

Pga. nogle adfærdsproblemer havde jeg en katteadfærdsbehandler til at kigge på ham. I forbindelse med ting som jeg ikke ville have han gjorde fik jeg at vide at jeg skulle ignorere ham når han krævede opmærksomhed, og på et eller andet tidspunkt ville han så holde op. Hun sagde, hvis man først havde givet efter en gang, så ville katten bare prøve hårdere næste gang den ville opnå samme ting. Så selvom det var enormt irriterende at høre på skulle han ignoreres hvis adfærden skulle væk. I de tilfælde hvor han gjorde noget som kunne føre til ødelæggelse af ting, fx. kradsen på en dør, så kunne jeg give ham en timeout fx. ude i entreen eller på gæstetoilettet. Timeout’en skulle ikke være mere end et par min, så skulle han lukkes ud igen. Hvis han så lavede samme adfærd igen, så skulle han have en ny timeout.

Vi havde en periode med indkøring af knap så meget søvn, men det normaliserede da katten fandt ud af at vi ikke reagerede på det. Nu sover han igennem fra ca. 23 til ca. 6-7 stykker om morgenen. Han er gerne oppe og hilse et par gange om natten, men larmer ikke.

held og lykke med det :slight_smile:

Det letteste er nok at hive manden ud af soveværelset…:cool2:
Nej,seriøst,jeg har selv 3 af den slags og der er faktisk ikke så meget at gøre ved det.Jeg har prøvet med lukkede dører men det hjalp ikke.Jeg ber dem være stille men det hjælper heller ikke så meget,eller længe.Jeg har givet op,håber du lykkes :kryds: