Kurilian Bobtail

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med Kurilian Bobtail?

Jeg har mødt dem på udstillinger, men får snart mulighed for at møde dem live i deres hjem, og det glæder jeg mig meget til.

Men hvad er det for en kattetype? Hvilket indtryk har de gjort på jer og hvis I lever sammen med dem, hvordan er det så?

Igen er jeg nysgerrig på at vide mere om en race, som jeg kun ved umådeligt lidt om, men som jeg synes gjorde et positivt indtryk på de to til tre udstillinger, hvor jeg har mødt dem. De virker meget ala mine MCO i sind, og så alligevel slet ikke… Hvad siger I andre?

Og ang halen - der er da ingen dårligdomme forbundet med den vel? Jeg mener ala scottish osv hvor katten kan få problemer? Jeg synes jeg kan læse, at hos Kurilian gør det sig ikke gældende?

      • Updated - - -

Her er en god side

http://www.kurilianbobtails.net/

Og tænk sig - det jeg virkelig synes adskiller dem er, at de på kurilierne lever og jager i grupper - som løver! Hvis ejere har input til den adfærd, så vil jeg rigtig gerne høre om det, for det er ikke normen hos kattedyr bortset fra den store fætter Leo :slight_smile: Sikke spændende!

Og en ting mere som jeg bemærker - de får kun et kuld killinger om året i naturen, og at farmis og mormis opfostrer de små sammen som par

Der er ingen problemer forbundet med halen…
Efter min menning en sjov og underholdende race som går rigtig godt med andre racer… F.eks. Har Trillingsgaard ( opdræt klokmose) udover denne race en brite, balineser, mens andre har også har hellig birma, huskatte og Aby…

Jeg tror selv vi engang skal havde en når den rigtige bliver født

Ja de virker rigtig sjove :slight_smile: Glæder mig meget til at se dem live :slight_smile:

Du er hjertelig velkommen til at komme her og se vores Bobtail også selvom vi har killinger. Vi har endnu ikke oplevet en Bobtail, der vil finde sig i at blive isoleret, snare tvært i mod. Dem vi har, vil helst ikke gå glip af noget :slight_smile:

Det er nu 3. kuld af race, vi har og fælles for dem alle er at de allerede 2 uger gammel begynder at stavre rundt. Vores killingerne er 3 uger i morgen og stavre allerede rimelig sikre rundt, Fødekasse står i vores store sturdie telt, men de har forladt forladt fødekassen og ligger altid på en måtte ved siden af.

De første er også begyndt at spise fast føde.hvilket de andre kuld vi har haft også har gjort i så tidlig en alder.:slight_smile:

Nu har jeg mødt dem og de er da bare helt unikke og fantastiske :slight_smile: De går direkte i hjertet - :slight_smile: Der kommer en artikel om racen i Salling Avis i næste uge - jeg skal nok linke :slight_smile:

Dette er hvad jeg har stående på min hjemmeside som racen (min hjemmeside virker ikke i øjeblikket, da vi er ved at flytte domæne):

Historie

Kurilean Bobtail er en natur race som har eksisteret i isolation i en længere periode (mindst 100-150år) på en kæde af øer som er kendt som Kurils, som tilhører Rusland og Japan. I Rusland er der flere dokumenter der henviser til disse katte med kort hale som blev bragt hjem fra øerne af medlemmer af militæret og forskere i midten af det 20 århundrede.

Den første Kurilean Bobtail blev udstillet i 1990 og mange udenlandske eksperter var bekymret for at disse russiske katte blot var en tungere udgave af racen Japanese Bobtail. I dag ved vi at Japanese Bobtail har en helt anden genetik.

Kurilean Bobtail blev officielt anerkendt i WCF i 1995. I 2004 blev racen godkendt i FIFe i en langhåret og en korthåret variant, disse deltager blandt korthårs katte i kat. 3. I 2012 blev racen godkendt til Championship status i TICA.

I 2007 kom den første Kurilean Bobtail til Danmark og første dansk opdrættede kuld blev født i 2009. Men det er en helt anden historie :slight_smile:

Genetik og avl
Mutationen for kort hale er et dominant gen. Når en Kurilean bliver parret med normalhalet kat, får alle avkommene korte haler eller haler med knæk. Hale længden varierer fra meget kort til næsten normal længde med flere knæk og sammen voksede led. Det er forbudt at parre en Kurilean Bobtail med andre racer! Den korte hale er ikke forsaget af et enkelt gen, men et komplekst sæt gener som er dominante. Det er også vigtigt at fortælle at ”bobtail-genet” ikke har nogen bi effekter, som andre racer med anderledes hale kan have. Halen på en Kurilean Bobtail er fuldstændig unik, det er umuligt at finde to med ens haler, de er ligesom fingeraftryk på mennesker.

Udseende
Kurilean Bobtail er mellem til stor kat, med en kompakt kraftig krop og en pompom formet hale. Hannerne vejer typisk omkring 6 kg og hunnerne omkring 4 kg. Racen findes både i en kort- og semilanghåret variant. Halen er sammenpresset af en el. flere vinkler, den kan være både stiv og bevægelig. Den synlige længde af halen (uden pels) er fra 3-8cm. Kurilean Bobtail findes i mange forskellige farver.

Karakter
Kurilean Bobtail er en stærk kat med et vildt udtryk. Den har et fantastisk helbred og et afbalanceret sind. Den er mild, er meget venlig, glad for at lege og elsker at være sammen med mennesker og andre dyr. I naturen lever racen i flokke, lidt ligesom ulve og er en exceptionel jæger, det siges at den uden problemer kan fange en 5 kg fisk el. hare. Den er omstillingsdygtig og stoler på sine omgivelser, hvilket gør at den er meget nem at tage med f.eks. på ferie. Dette er en kat der nemt kan bo i en lejlighed i byen. Derudover er det en snakkende kat, dog ikke i samme grad som siameseren. Kurilean Bobtail er en klog kat som nemt kan læres op til forskellige tricks, den er ofte glad for vand. Det skal også nævnes at denne race er ekstremt glad for børn. Alt i alt er dette den perfekte familie kat!!

Jeg elsker denne race!!! Den er simpelthen så nem og fungerer så godt med alle, både dyr og mennesker.