Kurser i vask af katte især mco

findes der nogle der laver kurser el lign i hvordan man vasker en kat og gerne mco og samtiddig sætter den op til udstilling.
det er nemlig et af de steder hvor vi har et stort hængeparti.
har osse overvejet lidt at tage kontakt til nogle mco opdrættere i området og hører dem om de vil bruge lidt tid på at vise/forklare helt præcis hvordan man gør det bedst.
tænker lidt der er en del opdrættere som tager på ret mange udstillinger både herhjemme og i udlandet og måske man så kunne få lov at overvære en vask.
vi kender ikke så voldsom mange mco opdrættere her i det østjyske.

en mulighed var jo osse at en der har styr på hvordan sådan en coon skal vaskes kom her og viste os det på ional. og det skal være en med stor tålmodighed og som tager det stille og roligt

[QUOTE=Johnny;1167990]findes der nogle der laver kurser el lign i hvordan man vasker en kat og gerne mco og samtiddig sætter den op til udstilling.
det er nemlig et af de steder hvor vi har et stort hængeparti.
har osse overvejet lidt at tage kontakt til nogle mco opdrættere i området og hører dem om de vil bruge lidt tid på at vise/forklare helt præcis hvordan man gør det bedst.
tænker lidt der er en del opdrættere som tager på ret mange udstillinger både herhjemme og i udlandet og måske man så kunne få lov at overvære en vask.
vi kender ikke så voldsom mange mco opdrættere her i det østjyske.[/QUOTE]

Det synes jeg da er en god ide - hvad er dit postnummer, en oversigt de danske opdrættere findes her: http://mainecoonklubben.dk/index.php?option=com_litter&controller=profile&Itemid=17

Tror faktisk de er der næsten allesammen.

Jeg har f.eks. fundet ud af at det vigtigste for mig er en god arbejdshøjde, så jeg investerede først i et stativ til mit babybadekar, hvor jeg bader mine katte, og derefter en udvidet vask. Men derovre i jylland har I jo masser af plads, så lur mig om der ikke blevet lavet gode løsninger rundt omkring. (Jeg ville gerne med iøvrigt :wink: ).

Se her er der flere, hvoraf mange jeg ikke kender. Jyrak

Johnny kan i ikke snakke med Gitte om hun ikke en dag kan komme og vise Jer hvordan man show vasker som hans opdrætter :smiley:

det kunne vi selvfølgelig, men gitte er desværre en ret travlt pige lige for tiden, derfor vil vi helst ikke tage hendes tid:)

Ann Dorit! Hun demonstrerer gerne og i får en skriftlig skridt for skridt manual

har skam været i kontakt med Ann dorit og hun har været yderst hjælpsom, men hun bor ikke lige i det jyske og for mig er det nok bedst at se det irl istedet for at læse mig til det og bare få det forklaret.

Hmm ja jeg er en travl pige men jeg har altså ikke for travlt tiæ at jeg kan rive en dag ud af min kalender når jeg gar en fri weekend.

Såå synes vi skal ta den privat og så lad os finde en dag ok

det er jo det i bl.a kan bruge mig til som hans opdrætter

ellers kan eva nok også vise jer det :slight_smile:

En god vask handler i høj grad om at bruge de rigtige produkter og den rigtige fremgangsmåde, for Maine Coon er en af de race som kræver et godt vaskesystem for at pelsen kan blive silkeblød som den skal være i henhold til standarden :slight_smile:

Kira. Jeg skal nok vise dem hvordan de skal vaske katten:)

Jeg et har allerede aftalt det med Johnny at jeg kommer op en dag.

Jeg jeg vil meget gerne selv vise vasken så er jeg sikker på vi er enige om vask.

Fordi det er som Camilla skriver et større vaskesystem og det vil jeg som opdrætter meget gerne selv sætte dem ind i

uha det lyder altså besværligt og en større omgang end jeg lige troede.

altså hvorfor kan man ikke få vaskemaskiner til katte:høhø:

men ja jeg har talt med gitte idag og vi har som gitte skriver aftalt at hun kommer herop en dag og viser os en mco vask.
derfor syntes jeg nu stadig det kunne være godt med sådan nogle kattevaskekurser, men sådan noget er gitte vist ved at stable på benene.

Ann-Dorrit har før holdt vaskekurser. Men det er vist snart med shampoo som det er med foder, det er blevet en hel religion :smiley:

Nogen bruger 1 slags shampoo, andre 7 og nogen bruger flere uger på at sætte katten op, men forskellige slags vask undervejs. Det hele afhænger af racen, men indenfor samme race kan der også være mange forskellige måder at gøre det på.

Jeg selv er døddoven hvad det angår og jeg var irreteret dengang jeg skulle bruge affedter i tør pels og så 3 gange shampoo der ud over, det tog bare for lang tid :slight_smile: Men så kom løsningen med affedter i tør pels og en gang shampoo og skylle MEGET og færdig :slight_smile:

[QUOTE=Johnny;1168341]men ja jeg har talt med gitte idag og vi har som gitte skriver aftalt at hun kommer herop en dag og viser os en mco vask.
derfor syntes jeg nu stadig det kunne være godt med sådan nogle kattevaskekurser, men sådan noget er gitte vist ved at stable på benene.[/QUOTE]

Der har været vaskekurser engang, men hver kat er individuel så derfor er det lettest at få lært det via sin opdrætter hvordan netop ens kat skal vaskes. Man kan nemlig ikke generalisere selv en vask på en kat :slight_smile: Og en race som Maine Coon, der er det alfa og omega at man får lagt en god start på sin vask. Her handler det om hvor meget eller lidt affedter der skal til for at ramme den silkebløde pels og have den helt rigtige struktur på pelsen også, men det er ikke besværligt handler blot om at øve sig og holde pelsen ved lige så derfor er det ikke unormalt at regelmæssigt vaske sin kat sådan at man vedligeholder rutinen og pelsens flotte tilstand :slight_smile:

Super Gitte kigger forbi og hjælper.
Ja show vask er en videnskab for sig selv.
Og som der også bliver nævn så kan der være stor forskellig i hvordan man skal vaske hver kat til show og sætte op
.
F.eks Spike og Barbelo har den nemmeste pels at vask og sætte op gerne 2-3 før udstillingen.
Dragen skal sættes i blød en uge før og så vaskes igen dagen før udstillingen og siden han er hvid tager det lidt mere at sætte op til show.
Catharina er den sværeste at vaske og sætte op til show pga hun er så statisk og hendes creme bliver flottes med en bestemt shampoo.
Det er alt noget man lære hen af vejen , men det da super hvis man er så heldig lige at lært det grundlæggende, det andet lære man som sagt hen af vejen. :smiley:
Rom er jo ikke bygget på en dag

[QUOTE=Noël;1168351]Super Gitte kigger forbi og hjælper.
Ja show vask er en videnskab for sig selv.
Og som der også bliver nævn så kan der være stor forskellig i hvordan man skal vaske hver kat til show og sætte op
.
F.eks Spike og Barbelo har den nemmeste pels at vask og sætte op gerne 2-3 før udstillingen.
Dragen skal sættes i blød en uge før og så vaskes igen dagen før udstillingen og siden han er hvid tager det lidt mere at sætte op til show.
Catharina er den sværeste at vaske og sætte op til show pga hun er så statisk og hendes creme bliver flottes med en bestemt shampoo.
Det er alt noget man lære hen af vejen , men det da super hvis man er så heldig lige at lært det grundlæggende, det andet lære man som sagt hen af vejen. :smiley:
Rom er jo ikke bygget på en dag[/QUOTE]

Ja det er utrolig en forskel der er på katte.
Jeg troede lige jeg havde lært at vaske hvid kat, dengang jeg havde Martini, så da jeg fik Asti (som er Martinis nevø) så fik han da bare samme tur som Martini plejede at få…oh skræk og ve… han lignede noget der var løgn! :uha:
Om igen, helt anden shampo, sku der til før end han blev super flot :tihi: