Laaange band-navne: Hvad har de gang i?

P.t. dukker der en reklame op, hvor lydsiden virker mærkværdigt bekendt. Måske har mine store søskende hørt det som teen-agere :?
Hvorom alting er, så har jeg før undret mig over, hvad meningen er med det usædvanligt lange navn på bandet:
Creedence :? Clearwater :? Revival :?
Revival of what :?
Og det der klare vand :?
Og selv i hele og halve tons engelsksproget skønlitteratur har jeg ikke mødt begrebet “Creedence” :?
Nu er jeg fristet over evne til at citere en fransk ballet-hanekylling for ordene “What the f… is going on!!!”

Er der andre meget lange bandnavne, hvor du undrer dig?
Har nogen bare et bud på forklaringer på de lange bandnavne?
-surrender

jeg har altid undret mig over dette lange navn

orchestral manoeuvres in the dark

dem med maid of new orleans
sailing on the seven seas
stand above me
walking of the milky way

jamen det er da soleklart :stuck_out_tongue: tihi

vi ved alle hvor vigtigt det er at være unikke… og for dem er deres navn en stor del af unik-heden :slight_smile:

for dem er navnet en del af identiteten og kunsten…

Anti-mode :?
Fede eksempler, Johnny :ok:

I sommer hang der en festival-plakat alle vegne, hvor der godt nok også var nogle sære navne imellem. Desværre kan jeg ikke huske nogen af dem.

Til gengæld har jeg haft en kæreste med et “alternativt rock-radio-program”, hvor bl. a. navnet “Inspiral Carpets” var kendt.
Jeg forklarer gerne den enkle oprindelse til navnet, hvis nogen har et kvalificeret bud på Creedence-tripel-noget :tihi:

[quote=Battlestar;303436]jamen det er da soleklart :stuck_out_tongue: tihi

vi ved alle hvor vigtigt det er at være unikke… og for dem er deres navn en stor del af unik-heden :slight_smile:

for dem er navnet en del af identiteten og kunsten…[/quote]

det har du helt og aldeles ret i, men hvorfor er det lige at et bandnavn mere skal minde om en spiritus-prøve end et navn og tænkt på når den stakkels mormor skal ned i plade-shoppen og købe gave til barnebarnet, inden hun får forklaret hvad hun skal ha, er alle i butikken flade af grin

[quote=MiSi;303439]Anti-mode :?
Fede eksempler, Johnny :ok:

I sommer hang der en festival-plakat alle vegne, hvor der godt nok også var nogle sære navne imellem. Desværre kan jeg ikke huske nogen af dem.

Til gengæld har jeg haft en kæreste med et “alternativt rock-radio-program”, hvor bl. a. navnet “Inspiral Carpets” var kendt.
Jeg forklarer gerne den enkle oprindelse til navnet, hvis nogen har et kvalificeret bud på Creedence-tripel-noget :tihi:[/quote]

oprindelsen til bandets navn kender jeg så nogenlunde godt, men jeg vil lade andre byde ind med det

Jeg er en stor fan af bandet - men har egentlig aldrig spekuleret på, hvorfor de hedder, som de gør :?

Søg på creeed eller credence ;-))))

Når du får at vide, at de hed The Golliwogs først, så forstår du sikkert, at de gerne ville have et nyt navn …
Wikipedia har denne forklaring:

The band took the three elements from, firstly, Tom Fogerty’s friend Credence Newball, (to whose first name Credence they added an extra ‘e’, making it resemble a faith or creed); secondly, “clear water” from a TV commercial for Olympia Beer; and finally “revival”, which spoke to the four members’ renewed commitment to their band.

NP