Lægemiddel advarsel

Jeg hører lige nu i News at lægemiddelstyrelsen advarer mod naturproduktet ‘HUSK’ som menes at kunne give leverskader. Dog er advarslen rettet mod mennesker, men da jeg ofte har læst at mange anbefaler at give katte midlet, hvis der er maveproblemer, er det nok noget man bør have i tankerne ?

Tak for kaffe, gemalen har den sidste måned været sat på Husk af det lokale sygehus!! Skal vist lige se lidt på et alternativ, suk!
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;582125]Tak for kaffe, gemalen har den sidste måned været sat på Husk af det lokale sygehus!! Skal vist lige se lidt på et alternativ, suk!
VH
Susanne[/QUOTE]

Movicol - dyrt men effektivt.

Symbioflor - det har jeg god erfaring med - både på to og firbende

der fås flere varianter

Det var svært at Google sig frem til noget, kan ikke finde noget fra lægemiddelstyrelsen, ‘kun’ det fra TV2.

Der står 40 midler herunder HUSK, som jeg selv har brugt til en kat med rigtig god effekt.
Jeg ville lige tage det med et gran salt og ikke panikke, til der kommer mere information, nogle gange er viser det sig efterfølgende, at det er i meget store mængder (overdosering) og efter lang tids brug man finder bivirkninger. Al medicin incl natur edicom, kan have bivirkninger.
Omvendt skal man selvfølgelig være på vagt.
Tak for Info
:slight_smile:

Lige et par links:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-39073968%3Aafføringsmiddel-kan-give-leverskade.html?rss
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-39071160:naturmedicin-mistænkt-for-at-give-leverskader.html
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-39068905:naturmedicin-kan-give-leverskader.html

[QUOTE=danpia;582137]Det var svært at Google sig frem til noget, kan ikke finde noget fra lægemiddelstyrelsen, ‘kun’ det fra TV2.

Der står 40 midler herunder HUSK, som jeg selv har brugt til en kat med rigtig god effekt.
Jeg ville lige tage det med et gran salt og ikke panikke, til der kommer mere information, nogle gange er viser det sig efterfølgende, at det er i meget store mængder (overdosering) og efter lang tids brug man finder bivirkninger. Al medicin incl natur edicom, kan have bivirkninger.
Omvendt skal man selvfølgelig være på vagt.
Tak for Info
:-)[/QUOTE]

Tak Pia, og du har sikkert ret :slight_smile:
Min advarsel udsprang kun af hvad jeg hører på TV / News …Og med tanken om HUSK ‘kan/ måske kan’ give leverskader hos mennesker, så mener jeg at man bør være obs på hvilken skader det måske kan give på kattens lever - Især hvis man bruger samme dosis på katten som man selv ville tage ?

Desuden tror jeg det er yderst sjældent at lægemiddelsstyrelsen bringer advarsler hvis der slet ikke er hold i risikoen ?

Problemet er, at jeg IKKE kan finde nogen advarsler mod HUSK på lægemiddelstyrelsens hjemmeside… Har været inde på siden og søge derinde.
Da min kat fik HUSK var det ‘selvfølgelig’ ikke i samme mængde, som man giver mennesker, det er flere år siden, så jeg husker det ikke præcist, men det var tæt på en knivspids dagligt.
Og så beklager jeg noget af det sludder der står, det er IPad, der mener jeg skal skrive noget andet end jeg synes, det er ikke altid jeg opdager dens ‘rettelser’.:surrender1:
:slight_smile:

[QUOTE=danpia;582169]Problemet er, at jeg IKKE kan finde nogen advarsler mod HUSK på lægemiddelstyrelsens hjemmeside… Har været inde på siden og søge derinde.
Da min kat fik HUSK var det ‘selvfølgelig’ ikke i samme mængde, som man giver mennesker, det er flere år siden, så jeg husker det ikke præcist, men det var tæt på en knivspids dagligt.
Og så beklager jeg noget af det sludder der står, det er IPad, der mener jeg skal skrive noget andet end jeg synes, det er ikke altid jeg opdager dens ‘rettelser’.:surrender1:
:-)[/QUOTE]

Så vidt jeg forstår så er det Psyllium-frøskaller som er i HUSK, som kan give bivirkninger

De har lige sagt at det er en fejl at HUSK er på listen

Det har jeg ikke hørt …Jamen så trækker jeg min advarsel tilbage :slight_smile:

De har lige sagt det på News :slight_smile:

Er der et link til tilbagetrækningen?

Her er listen Berlingske | Læs nyheder på berlingske.dk hvor frøskaller stadig er nævnt, men der står i bunden at et navngivet produkt som ikke var på original teksten er fjernet.
Dette skulle dog være original teksten og der står nu stadig HUSK på: http://i2-files.tv2net.dk/444/24081444-f84566738ecdaf744594adf18ab16be2.pdf
Baldrian og grøn the er i øvrigt også på listen.