Lærer katten at gnavere er fy?

Og jeg tror der er forskel på racekatte - også indenfor samme race?
Nu har jeg aldrig haft gnavere, men jeg er 200% sikker på at der er meget mere jæger og rovdyr i Tullen og i min gamle siam Donna end der er i f.eks. Creamy og var i Ditte (vi plejede at joke med at Ditte sikkert ville vaske en mus ihjel :slem:). Greven tror jeg også havde instinkterne i behold. Men Tullen tror jeg i særklasse ville være absolut dødelig for sådan nogle kræ :uha:

Jeg vil ikke gøre mig klog på andet end siam og plet, men deres instinkter fejler ikke noget :slight_smile:
Jeg havde hamster med fokus på havde :wink: Den blev en sen natsnack for Mismus :smiley:
Kaya er også en jæger, men Tino fatter ikke en skid… han er bare god til at løbe stærkt :smiley:
Sugieh, Lucky, Rose, Friis har alle fanget og ædt både mus og fugle :slight_smile:

pt har jeg ingen katte der slæber levende mus ind…men før…var det altid hunden der så stod for aflivningen…indekattene synes bare de var spændende at SE på…ingen af mine fladnæser har anset mus for mad…

lille my lægger dog ofte en død mus på måtten udenfor…man skal vel bidrage til husholdningen

[QUOTE=Ann R;822041]Og jeg tror der er forskel på racekatte - også indenfor samme race?
Nu har jeg aldrig haft gnavere, men jeg er 200% sikker på at der er meget mere jæger og rovdyr i Tullen og i min gamle siam Donna end der er i f.eks. Creamy og var i Ditte (vi plejede at joke med at Ditte sikkert ville vaske en mus ihjel :slem:). Greven tror jeg også havde instinkterne i behold. Men Tullen tror jeg i særklasse ville være absolut dødelig for sådan nogle kræ :uha:[/QUOTE]

En af mine killingekøber har 2 søskende. Han blev engang kontaktet af en veninde som havde købt en levende mus til hendes kat (hun havde håbet at opleve katten jage). Hendes kat havde nærmest været bange for musen. Så musen kom over til min killingekøber. Den ene kat gav sig til at lege med musen, mens den anden blot så på. På et tidspunkt fik man dog ondt af musen så de fjernede den kat der legede med musen. Da de kom ind så de den anden kat henne ved musen. Den brækkede nakken på den og gik hen og sov i sin kurv. De var overrasket for de ville selv havde slået musen ihjel. Nu hvor musen var død lukkede de katten der legede med den ind. Den skyndte sig hen til musen men blev tydeligt skuffet over at den var død…

Så jo der er virkelig forskel på de enkelte katte.

Jeg vil sige, at mine abyer og somalier er bare SÅ dygtige til at fange mus, rotter og ind imellem fugle. Masser af instinkter og livlighed og lyst til at springe, fange, gribe og bide.
Vores lille blå abyhunkastrat, Chess, fanger rotter der er lige så store som hun selv.

Når det er sagt - så er der altid undtagelser for alle regler. Problemet er bare - at jeg tror ikke man kan LÆRE katten sådan noget - man kan bare nogen gange se katte,
der ser ud til at være født uden jagt instinkt. Selv blandt mine to racer har vi haft et par. Men det er IKKE normen. Tværtimod, så er de mere tilbøjelige til at drive bur dyr
til vanvid ved at løbe op ad buret, springe op på det, over det - og stikke poterne ned gennem tremmerne hvis de kan komme til det. Og KAN de få fat i dyret gennem tremmerne -
så - good bye til hvad det nu er.