Læser du selvbiografier?

Hvilke har du læst?

Og hvad blev du klogere på ved det?

(Jeg har nemlig aldrig læst een eneste, men måske skulle man?)

Hvad er det?

Jeg har læst biografier - fx Van Goghs, en nazis (var det Gobbles??) og Dalis - det lærte jeg meget af… hvis det er det du mener…?

En selvbiografi, har ændret titlen nu, måske er auto- det det hedder på engelsk. Jeg mener en bog, som een har skrevet om sit eget liv, eller evt. en anden har skrevet om en gerne berømt persons liv…

Det gjorde jeg meget da jeg var i 20’ … da læste jeg om Elvis og Marlyn Monroe og flere af de store stjerner.

Jeg fik Eric Clapton’s selvbiografi i julegave og den har jeg kigget lidt i … jeg blev dog noget skuffet over den måde den er skrevet på, synes det bliver vadet fra det ene til det andet og den er noget rodet at læse … så det bliver ikke en bog jeg læser i en ryk men lidt af gangen …

Jeg har læst nogle stykker :)… Bla. Jønkes bøger han har hvis skrevet 4 … interessant læsning , om HAerne , deres broderskab …

Jeg blev faktisk meget POSITIV overrasket da jeg læste Robbie Williams - Nobody Someday

Filmen er også skide god men bogen trækker tænder ud. Sikke en ensom stakkels stjerne…

Jeg er normalt ikke til selvbiografier og plejer at holde mig fra dem. Men dengang i 80’erne da Dollars var populær tv-underholdning, læste jeg Joan Collins’ selvbiografi og den slog benene væk under mig. Hold op hun havde haft et spændende liv frem til rollen som Alexis.

Ellers har jeg Lotte Tarps selvbiografi liggende - det har jeg haft i mange år efterhånden, fik lyst til at læse den efter et foredrag hun holdt om sin barndom, men lysten forsvandt inden jeg fik købt bogen. Men den kommer jo nok engang. Har også overvejet at kigge lidt nærmere på Susse Wolds bog når den engang får en spiselig pris, jeg kunne forestille mig at det var interessant at komme “under overfladen” på et ikon som hende. Men ellers er det Koontz-romaner jeg gør mest i :ups:

Og så kom der lige en EDIT, for jeg er lige kommet i tanker om bøgerne over alle bøger: Har to biografier over medlemmmerne i gruppen A-ha, jeg har været fan siden 1985 og den første bog (som kun er udkommet på norsk) har været min bibel siden sidst i 80’erne da det lykkedes mig at købe den igennem deres lillebitte officielle fan club i Norge. Siden er der kommet et engelsk værk om dem der fortæller lidt nyere historie om trioen sammen med en cd med alle de bootlegs og tidlige udgaver af numre man aldrig nogensinde har hørt. Se, der var et par biografier der sagde spar to for mig…

Nej, ikke ret meget - hellere en krimi. :tihi:

En selvbiografi er ikke…
en bog skrevet af andre om en bestemt person - eks. Elvis.

Det er en biografi :wehuu:
En selvbiografi er til gengæld
en bog skrevet af personen selv.

Egentlig meget logisk; når man kigger på ordet :slight_smile:
Elvis har aldrig skrevet en selvbiografi - det har Marilyn Monroe
heller ikke;

Men…men det har efterhånden Gud og Hvermand -
og dem gider jeg ikke læse.

Biografier kan være særdeles interessante.
Jeg har lige købt H.C. Andersen skrevet af Jens Andersen.
Det er en bog i 2 bind - særdeles velskrevet og interessant.
[bigloony]
Mange gode hilsner
Mona

[quote=Mona Jensen;107371]En selvbiografi er ikke…
en bog skrevet af andre om en bestemt person - eks. Elvis.

Det er en biografi :wehuu:
En selvbiografi er til gengæld
en bog skrevet af personen selv.

[/quote]

:ups:

[quote=Mona Jensen;107371]En selvbiografi er ikke…
en bog skrevet af andre om en bestemt person - eks. Elvis.

Det er en biografi :wehuu:
En selvbiografi er til gengæld
en bog skrevet af personen selv.

Egentlig meget logisk; når man kigger på ordet :slight_smile:
Elvis har aldrig skrevet en selvbiografi - det har Marilyn Monroe
heller ikke;

Men…men det har efterhånden Gud og Hvermand -
og dem gider jeg ikke læse.

Biografier kan være særdeles interessante.
Jeg har lige købt H.C. Andersen skrevet af Jens Andersen.
Det er en bog i 2 bind - særdeles velskrevet og interessandt.
[bigloony]
Mange gode hilsner
Mona[/quote]
Ah, det er nok min skyld, som jeg skrev definitionen i indlæg #4. Det er trods alt sjældent at en kendis skriver bogen helt alene uden redaktion.

Biografier vil jeg faktisk også gerne høre om. :slight_smile: