Langtidssnottet kat

Halløjsa til kattefolket

Jeg er førstegangskattetjener og jeg nyder mine to super flotte maine coon killinger.

Begge vores killinger kommer fra gode opdræt og vi har gjort alt hvad reglbogen foreskriver for at de har fået den bedste start på livet.
Vi bor i en 3 værelses lejlighed på 3. sal, men der er heldigvis et stort udendøres areal i vores bolig kompleks så vi nyder at gå nogle gode ture.

Nå - til spørgsmålet. Vi fik vores to missere i slutningen af juli, og det tog lige et par dage inden vi faldt til med hinanden, men ellers var alting super. Indtil de havde boet her ca. to uger. Vi vidste at den ene havde haft noget “forkølet” lignende tilstand mens han stadig var hos opdrætter, men det var han så kommet over, men nu brød det så ud igen. Og vi kan ikke få det til at gå ordenligt væk.

Hans næse løber og det er sådan set det. Han spiser, drikker, leger, kæler, bruger bakken og fungere ellers fuldstændig som han skal. Vi har haft kontakt til opdrætter, der er meget erfaren, og hun siger at så længe han gør det ovenstående skal vi ikke være bekymrede. Jeg har haft vores anden kat til revaccination ved dyrlægen, og stillede i den anledning spørgsmål og hun sagde det samme som opdrætter.
Men nu har det altså stået på i 1½ måned og vi kan ikke rigtig forstå det. Det svinger rigtig meget hvor snottet han er, han kan sagtens have det rigtig godt om morgenen og så blive snottet hen af eftermiddagen.
Han er generelt ikke så glad for de fine varme og bløde kurve og tæpper vi har købt/lavet til dem og han vil helst ligge på trægulvet, hvilket jo ikke er smart.

Vores anden kat har ingen problemer haft, så det er hvert fald ikke smittende.

Jeg overvejede allergi, men ifølge de vejledninger jeg kan finde, viser hunde og katte ikke tegn på allergi i form af stoppet næse (hvilket ellers sagtens kan være tilfældet hos mennesker, jeg er selv allergiker.)

Er der nogen der har oplevet noget lignende??

Mvh en kattemor ønsker sine missere det bedste

Jamen de har sådan set ret. Som du selv skriver, så “fejler” han ikke noget udover snot - han spiser, drikker osv. og gør som katte gør. Sandsynligvis er det bare en virusinfektion, der bliver ved med at drille ham. Det kan næppe behandles, men skal derimod simpelthen “brænde ud” - efterhånden som han bliver ældre og hans immunforsvar udvikles, vil han af sig selv vokse fra det. Han er ikke anderledes end mange småbørn, som det meste af sin barndom render rundt med 2 snotstreger under næsen. Ikke specielt lækkert at se på, men heller ikke noget man behandler fordi virus ikke bare lader sig behandle - og det går faktisk over af sig selv på et tidspunkt når kroppen er blevet så gammel, at den kan gøre noget ved det.

Han er generelt ikke så glad for de fine varme og bløde kurve og tæpper vi har købt/lavet til dem og han vil helst ligge på trægulvet, hvilket jo ikke er smart.

Det er vel lige meget hvor han foretrækker at ligge - mange katte er ligeglade med tæpper og kurve og foretrækker f.eks. en papkasse :slight_smile:
VH
Susanne

Jamen, så giver det jo sig selv. Jeg har ikke børn og vidste derfor ikke det med småbørnene, men jeg vil lægge bekymringerne på hylden og vente på han får ‘snottet af’ :slight_smile:

Jeg tænker, at du mener, han må få kulde når han ikke ligger varme steder, ligesom os mennesker kan få? :slight_smile:

Dét tror jeg ikke du skal være bekymret for.
Og slet ikke med en Maine coon med den pels.

En af vores skovkatte har et yndlingssted, som er i brusenichen. Mega koldt flisegulv - og nogen gange endda vådt.
Og der har aldrig været noget med ham :slight_smile:

Det kan også være en gang clamydophila, som behandles med ronaxan (antibiotika).
jeg ville tage ham et smut til dyrlæge og lad dyrlægen vurdere om han skal behandles :slight_smile:

Nogle dyrlæger ville måske anbefale Lysin til styrkelse af immunforsvaret, når næse og øjne løber.

En voksen hankat hos mig har lidt tilsvarende problemer især med det ene øje.
Jeg tilskriver det et svækket immunforsvar, fordi han er blevet kastreret og er stresset, fordi der er kommet flere katte til på hans revir.
Kuren hos mig er derfor ikke lysin, men mere beskyttelse, isolation og hvile med god mad, og det ser ud til at hjælpe.
Men apropos allergi har jeg også oplevet en forværring, hvis luften på hans værelse bliver dårlig, fordi kattebakkerne har griset luften.
Regn og blæst må han helst heller ikke få for længe af gangen. Han er ofte et klummer til at søge ly.

Det er nok ikke særlig relevant i denne forbindelse, men jeg mener at have observeret, at lopper i indeklimaet kan få katten til at søge imod blanke flader og nøgne papkasser, når den skal hvile.
Stank fra en hankats tis kan også være ganske frygteligt for en anden hankat.

Maine Coonen kan sagtens sætte killinger i verden med kranieproblemer, pga. forkerte idealer i racen. Det er faktisk stærkt udbredt i DK.

Sådanne kranieproblemer kan nemlig give problemer med tåreproduktionen, præcist som vi kender det fra racehundene Boxer, Bulldog og de små såkaldte Toy-racer. (Jeg ved at KU også laver forskning i disse ekstremavlsproblemer, lissom der forskes i kattes aldersproblemer).

Kig lidt her, hvis det synes at give mening: THE ETHICS OF BREEDING FOR DEFORMITY: EXTREME BRACHYCEPHALY

Måske Colostrum kunne have virkning - ved at styrke immunforsvaret. Helt ufarligt også ved langtidsbrug - det virker samtidig reducerende på stress - så måske værd at prøve?