Legekammerat til Liam!

Hej alle sammen, jeg har i dag fået tilbudt ny lejlighed et sted hvor jeg må have mere en 1 kat, så nu er hjulene begyndt at dreje. Jeg vil rigtig gerne have en kammerat til Liam. Det skal dog nok ikke være lige med det samme, skal lige flytte, spare op og have en masse ting på plads :slight_smile: Derudover leder jeg efter en meget specifik kat der skal passe til Liam, så fortæller lige lidt uddybende om ham først.

Liam er næsten 2 år gammel, han er en huskat (der højst sandsynligt er Norsk Skovkat i, det har vi i hvert fald fået af vide en del gange), vi hentede ham som 4 måneder gammel killing ved kattens værn. Det første år havde vi en del problemer med ham, jeg ville have han skulle være indekat, men var ikke i stand til at stimulere ham godt nok (set i bakspejlet skulle han have haft en ven, men jeg måtte kun have en kat og vidste ikke killinger ikke kunne være alene, var 1. gangs katteejer). For at underholde sig selv jagtede han mig, han både bed og kradsede og jeg lignede noget der var løgn. Som 1 årig endte han med at komme udenfor, og har siden haft en helt anden kat, han er jæger af sind, bringer mig ugentlig større og mindre gnavere som gave (hvis ikke han spiser dem foran nabokattens vindue, fordi han er en flab).
Han er den mest kælne kat jeg nogensinde har mødt, han sover på min hovedpude, kommer tit op og bliver kælet og ææææælsker mig og min kæreste :).
Som killing snakkede han ikke helt “kat”, (hans mor var ikke på internatet, ved intet om hende, så han har nok manglet hende et stykke tid), jeg tror det er bedre nu, han snakker i hvert fald med flere andre katte i nabolaget.
Jeg hader inderligt at have udekat, men tager det ikke fra ham igen. Så håber måske den næste kat kan kan være indekat, men er det naivt at tro jeg kan have en inde og en udekat?

Liams krav:

  • Jeg tror at Liam skal have en katteven han kan bryde, tumle og putte med. Jeg ved ikke hvor vigtigt det er, men Liam vejer 5 kg og tænker måske en kat på samme størrelse, men har ingen idé om hvorvidt det er relevant?
    Og det er det vigtigste, det skal være en kat Liam bliver glad for, derfor skal den kunne leveres tilbage hvis det bare ikke fungere mellem dem, men er villig til at give det en del tid.
  • Katten skal ikke være killing, han er ret utryg ved killinger generelt, og jeg vil ikke have killing igen. Så mellem 1 og 3 år ca, den skal heller ikke være for gammel i forhold til ham .

Vi har brug for:

  • En kat der er bombesikker, den skal kunne flyttes rundt og passes af andre mennesker hjemme ved dem (det bliver Liam nu, det fungerer godt for mig).
  • Tages med mig hjem når jeg besøger mine forældre der har hund (Liam sidder på hemsen, ham og hunden er ikke gode venner, men det fungerer udemærket når det er perioder han ikke kan passes som i julen)
  • Skal kunne med børn (har ikke børn, men er 21, med fast kæreste, der går nok ikke mange år)
  • Skal kunne med hund (skal senere have hund hvis Liam vil acceptere dette)

Jeg ønsker mig (dette er ønsker ikke krav :)):

  • En aktivt kælen kat, elsker katte der aktivt hopper op på ens hoved og kræver at blive aet NU
  • En kat der vil bæres, slæber rundt på Liam og er vild med det, han kan også lide det :slight_smile:
  • Den må gerne være en sjov, fræk og bøllet kat

De katte vi har overvejet er:

  • En Norsk Skovkat, fordi de ligner Liam og det måske er nemmere med introduktion så?
  • En Aby, fordi vi begge eeeelsker dem, de er nuttede søde, sjove, frække, skønne og dejlige at se på, men passer de til Liam?
  • En Kurilian Bobtail, fordi de har det bombesikre temperament vil leder efter…

WOW det blev langt, tillykke med at du kom helt hertil XD.
Er der nogen der kan anbefale mig, en kat, en race eller en opdrætter jeg kunne komme og hilse på. Bor i Aalborg uden bil :)…

VH Sarah

Og lige et par bonusbilleder af Liam :):hjerte:

Sikke en dejlig og smuk kat, Liam lyder til og ser ud til at være:inlove:

Du overvejer en kammelegerat til ham - det, tror jeg bestemt ikke, I vil fortryde;) Jeg foreslår en hankilling (eller to) - hanner leger ofte godt sammen - har du overvejet en Korat:? (Hvis du ikke kender racen, kommer jeg til Horsens Dyrskue og Herning Landsskue med Korat:lys-ide:)

Man kan godt have både ude- og indekatte samtidig. Det mener jeg der er flere her der har (haft?)- og i al fald havde jeg en nabo med begge dele :slight_smile: Det kræver en chiplem som kun udekatten kan komme igennem. Og så måske en ikke for snu indekat så den ikke lærer at rende med ud det øjeblik lemmen ikke er klappet helt i igen :slight_smile:

Jaeh, men de fleste jeg kender med både ude og indekatte har mere end én indekat? Men jo, det kan sagtens lade sig gøre… Min gamle huskat Mea f.eks. var udekat, men det var hverken hendes datter eller vores andre senere katte, som vi havde samtidig :slight_smile:

Nå, jeg har lige nogle kommentarer/spørgsmål til dit indlæg, Sarah, men desværre ikke tid til at svare nu, så jeg vender lige tilbage senere :slight_smile:

[QUOTE=dkkorat;1055574]Sikke en dejlig og smuk kat, Liam lyder til og ser ud til at være:inlove:

Du overvejer en kammelegerat til ham - det, tror jeg bestemt ikke, I vil fortryde;) Jeg foreslår en hankilling (eller to) - hanner leger ofte godt sammen - har du overvejet en Korat:? (Hvis du ikke kender racen, kommer jeg til Horsens Dyrskue og Herning Landsskue med Korat:lys-ide:)[/QUOTE]

Han er bestemt en dejlig kat <3. Det skal ikkevære en killing, skal ikke have killing igen, så må sammenføringen tage lidt længere tid :). Nej havde ikke overvejet en Korat, hvordan er de af sind? Havde også tænkt at det skulle være en hankat… Hmmm der er lidt langt til Herning (det er altid umuligt at komme til Herning hvis man ikke har bil :S) Så skal je lige se o jeg kan køre med nogen fra Aalborg, det kunne da være sjovt at hilse på dem, koraten er meget smuk :slight_smile:

Liam har kun udeadgang når vi er hjemme, og vi åbner selv døren og lukker ham ud og ind når han beder om det, så har jeg styr på hvornår han går og kommer igen så jeg ved hvis han er væk for længe, så ville bare skulle lukke ham ud og holde den nye imens :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1055617]Jaeh, men de fleste jeg kender med både ude og indekatte har mere end én indekat? Men jo, det kan sagtens lade sig gøre… Min gamle huskat Mea f.eks. var udekat, men det var hverken hendes datter eller vores andre senere katte, som vi havde samtidig :slight_smile:

Nå, jeg har lige nogle kommentarer/spørgsmål til dit indlæg, Sarah, men desværre ikke tid til at svare nu, så jeg vender lige tilbage senere :)[/QUOTE]

Du spørg bare ALT det du vil :slight_smile: Det er nogengange rart at andre stiller spørgsmålene, så kommer man også tættere på hvad det er man ønsker :slight_smile:

Jeg synes en aby er et god bud - nu når I ønsker jer sådan en :slight_smile:
Den opfylder også de krav I har. Synes ikke du skal være så bekymret mht størrelsen - bare vælg en hankat.

Men du skriver, at han ikke er helt god til kattesprog? I så fald ville jeg nok tage en killing.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1055659]Jeg synes en aby er et god bud - nu når I ønsker jer sådan en :slight_smile:
Den opfylder også de krav I har. Synes ikke du skal være så bekymret mht størrelsen - bare vælg en hankat.

Men du skriver, at han ikke er helt god til kattesprog? I så fald ville jeg nok tage en killing.[/QUOTE]

Dejligt at en Aby passer :D…
Det var han ihvertfald ikke da han var killing, men er ikke helt sikker, han er er som sagt min første kat… Han gør det her sammen med vores nabokat: Cat boxing dog. Who wins? - YouTube. Altså de bokser nærmest :S, I Liam hvæser og knurrer, men det virker ikke til at nogen af dem bruger klør, hvad betyder det? Leger de, eller er de uvenner, eller en mellemting?
Men det kan godt være det er ok nu, da han var yngre virkede det bare helt klart som om han overskred de andre kattes grænser, men nabokatten (Norsk Skovkat), gør det samme overfor ham? Så kan godt være det bare er sådan noget ungkattenoget, og han blev bedre efterhånden, i går var han henne og dutte næse med en kat i døren, og så gik de hver sin vej igen bagefter… Han hvæser bare sådan hver gang der er killinger i nærheden :), men de æder jo også hankastrater :stuck_out_tongue:

Det på videoen er ikke leg fra kattens side - men det tror jeg det er for hunden.

Der er stor forskel på, hvordan katte reagerer på fremmede katte på delt eller andres territorie og så på hvordan de reagerer, hvis en ny kat kommer ind i deres hjem.

Alle ungkatte overskrider de andres grænser :tihi:

Så han er helt normal og ikke bare en reinkarneret bokser? :stuck_out_tongue: Ej, det er relativt normal katteadfærd og han er i stand til at kommunikere at nu er den anden kat for tæt på, og det er en god ting, er det sådan jeg skal forstå det :)?

Hvorfor må det ikke være en killing:? Ikke nok med at sammenføringen går nemmere, den vil ofte være mere indstillet på at “indordne sig” en voksen kat luner og vaner. Jeg ville være meget forsigtig med at sætte en voksen kat ind til Liam…

KOR og ABY minder om hinanden på rigtig mange måder - men KOR er nok en smule mindre “intens” end ABY. Den er nok en god mellem ting mellem en BUR og en ABY ggg

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1055659]Jeg synes en aby er et god bud - nu når I ønsker jer sådan en :slight_smile:
Den opfylder også de krav I har. Synes ikke du skal være så bekymret mht størrelsen - bare vælg en hankat.

Men du skriver, at han ikke er helt god til kattesprog? I så fald ville jeg nok tage en killing.[/QUOTE]

Enig med Vivi - en killing (eller to) er bedst:ok:

Ja, det er rimelig normal katteadfærd, at de bokser :slight_smile:

Må indrømme jeg er glad for at Liam nu er over killingestadiet :), kan bare bedre lide ham som kat end som killing :). Derudover er killinger væsentlig dyrere, er på SU og det giver lidt begrænsninger, der er råd til de kan komme til dyrlægen osv også selvom de skulle blive syge samtidig, den nye vil også blive forsikret ligesom Liam, men der er bare ikke nogen grund til at bruge flere penge på det end højst nødvendigt, vil betale en del hvis det er den rigtige kat, men altså så skal den bare være perfekt. Men det er da også nemmere at se personlighed på en voksen kat, er man helt sikker på hvilken retning en killing vil udvikle sig? Og jeg skal kun have en kat mere :)…

Hvilken alder, ville du synes, var optimal at sætte sammen med Liam, som er 2 år:? Hvis det skal være en voksen hankat, anbefaler jeg, det ikke er en kastreret avlshan - de vil ikke altid dele hjem med andre hankatte (kastrerede eller ej).

Hvis bare du er indstillet på at sammenføringen kan tage lang tid, er det da ikke umuligt med en voksen kat - men i så fald skal du nok ikke vælge en, der været ude - heller ikke i løbegård, for så tror jeg den vil forsøge at komme ud sammen med Liam.

Men tusind tak for jeres indput, vil da overveje om det måske burde være en killing i stedet, hvor gammel må den være før det er en killing og starter indarter sig godt? Altså ville 8 måneder måske være ok? Eller skal det være en 4 måneder gammel killing før det fungerer? :slight_smile:

En killing er en kat, der ikke er kønsmoden. Efter kønsmodning er det en ungkat. Efter parring er den voksen. Sådan groft delt op;)
Det vil klart være nemmest med en kastreret killing/ungkat - kastreret inden kønsmodning:)

Nej, den kunne nok også godt være 6-8 måneder uden problemer. Især hvis den er kastreret som killing. :slight_smile: