Leise bløder fra anus?

Nu prøver jeg at lade være med at panikke:
Da Leise for lidt siden kommer klatrende henover sofaen og mig, ser jeg, at der hænger en lys rød bloddråbe fra hans anus.

Får fat i en stump toiletrulle og tørret ham, og tjekker bakken: Der er et par bløde aff.klumper, men ingen spor af “hård mave”, som jo ellers godt kan give en rift hos vi andre, uden at der er grund til bekymring.

I de seneste par dage har Leise med stor fryd opdaget (genopdaget?) Gimpet soft extra multi-noget malt, og Kalopet er også rent slik.
Så han har nok fået en smule for meget af det idag, men ikke så meget heller.

Bør jeg være bekymret?
Ringe til KVL?
Han spiser og drikker og har leget og villet kæle.
Lad mig høre jeres mening??

Hvis det er friskt, rødt blod og i små mængder ville jeg ikke være bekymret - kun hvis det fortsætter, selvfølgelig.

Der kan sagtens springe et blodkar i tarmen, som giver lidt blod i afføringen uden at det betyder noget. Det er forhåbentlig et engangs tilfælde :slight_smile:

Det lyder til at noget har irriteret hans tarmvæg, mon ikke det er malten hvis han pludselig har forspist sig lidt i den:)
Heldigvis er det ikke så alarmerende hos katte med blod i afføringen som hos mennesker. Jeg ville lige se om det ikke går i sig selv hvis han ikke får tilbudt ma´lt eller andet der kan give blød mave.

Marina

RO på Mirea…se det an et par dage…fortsætter det skal han til vetten…og går det i sig selv igen så skal du ikke bekymre dig mere om det…fortsætter det weekenden over så tag ham til vetten på mandag…det lyder ikke i mine ører som noget “akut” babu babu noget

En tommelfingerregel er, at hvis blodet er “friskt”, altså rødt, er det sandsynligvis ikke alvorligt, idet det stammer fra den nederste del af tarmen.
Er det derimod “mørkt”, stammer det længere oppe fra og kan være mere alvorligt.

Tak, venner, I bekræfter, hvad min fornuft siger mig.
Men da jeg så det, så var det altså lige før hyperventilering og hele molesjavsen satte ind.
Man elsker jo de kære kræ -love

Og man kan nu også godt få lidt blod af tynd mave, ved jeg da af egen erfaring :S

Tjalfe har døjet meget med opkast og tynd mave, og har flere gange haft lidt blod i afføringen. Dyrlægen siger hvis det er frisk blod der er udenpå høm, hømmerne, så gør det ikke så meget.