Leises mund lugter (bange)!

Som bekendt “post festum” fik Leise fjernet en tand i tirsdags.
Det har været lidt svært at få Antirobe i ham, selv udrørt i tunvand/vådfoder.
Og det har været svært at holde ham fra tørkosten. Mindst een gang pr dag er det lykkedes ham at snige sig til et par hapser fra Gias skål.
For få minutter siden opdager jeg så, at der er en mørkerød/sort plamage ved højre side af munden, lige der, hvor tanden sad!
Da jeg tager ham op og vil se nærmere efter, kommer der en rigtig grim lugt ud, da jeg linder på overlæben!
Er såret betændt?
Hvad gør jeg?
Hjælp!

Har forsøgt at ringe til en god ven med masser af katteerfaring, men hendes tlf siger mærkelige dut-lyde.
Skal han til Dr dyr nuuuuu, eller skal jeg bare ringe til dem på mandag?
Give ham ekstra dosis Antirobe?
Hvad?

Hvis han ellers virker tilpas og spiser og drikker, så ville jeg vente til
mandag.

Da Balut fik opereret en tand ud, fik jeg at vide, at jeg skulle mærke efter
hævede lymfeknuder på halsen af ham. Og så holde øje med, om han
spiste, fordi en infektion ville medføre smerter i munden, som igen ville
medføre, at han ville vægre sig ved at spise.

Hvordan har missen det:?..jeg mener er han som han plejer eller virker han anderledes, har han feber osv…

Betændelse lugter altid men det gør kattemad også:tihi:…har endnu til gode at møde en kat der har en ånde der dufter af roser…

Han har været lidt sløj her i løbet af dagen, men dr dyr sagde, at det var forventeligt.
Onsdag og torsdag så hans pels pludselig fin og glat ud, nu totter den igen!
Han plejer slet ikke at lugte ud af munden.
Han har villet kæles, men ikke leget siden igår, mest ligget i kattesengen.

Han har lige slikket lidt a/d i sig, men han har ikke spist godt, som igår, da jeg kom med lækkerier til ham.

Nu greb jeg simpelthen overtvært og åbnede en Antirobekapsel, og hældte det, jeg kunne, i flaben på ham, efterfulgt af ca 7 ml vand til at skylle det ned med.
Det har muligvis smagt modbydeligt, men det lugter af betændelse, bogstaveligt talt, og den skal stoppes.
Jeg har også Clamoxyltabletter i huset, er det bedre?

Lis, Alice, kom på banen please :bebe:

Mine katte har altså også “dårlig ånde” nogle gange og deres tænder ser fine ud. Jeg tror det er deres mad der lugter :slight_smile:

[quote=MiSi;336146]Han har været lidt sløj her i løbet af dagen, men dr dyr sagde, at det var forventeligt.
Han har lige slikket lidt a/d i sig, men han har ikke spist godt, som igår, da jeg kom med lækkerier til ham.
Nu greb jeg simpelthen overtvært og åbnede en Antirobekapsel, og hældte det, jeg kunne, i flaben på ham, efterfulgt af ca 7 ml vand til at skylle det ned med.
Det har muligvis smagt modbydeligt, men det lugter af betændelse, bogstaveligt talt, og den skal stoppes.
Jeg har også Clamoxyltabletter i huset, er det bedre?

Lis, Alice, kom på banen please :bebe:[/quote]

Ring til dyrlægevagten, så du kan få ro i sjælen…lad være med at selvmedicinere…det ender ofte galt, tro mig:)

uha tror ikke du skal begynde at blande medicinen… det er nok bedst du holder dig til antiroben…

Så har jeg talt med dyrlægevagten på KVL.
Hun spurgte til hans almentilstand, og rådede mig til at give ham en hel kapsel bagerst ned på tungen, lukke til, og give ½ ml vand gennem det lille hul, der er bag hjørnetænderne.
Så får han hele medicindosis, og Antirobe er mere bredspektret end Clamoxyl.

Er han fortsat dårlig i løbet af imorgen, skal jeg ringe igen, og ved bedring tage ham til tjek hos opererende dyrlæge på mandag.

Færdig med at blande medicinen i maden her i hytten :S

Sidder plamagen på gummen eller uden på munden, og er den øm?
Hvis den er øm, kán det være optræk til en byld.

Og lige for en anden gangs skyld, så må man ikke åbne kapsler med medicin.

Du får lige dette fra mit lager: (Har tilladt mig at fremhæve)

”Det er farligt at knuser piller på mange måder. Det kan for eksempel betyde, at virkningen udebliver, men mere alvorligt, at man får en overdosis af et stof, hvor der er meget kort fra virkning til skadevirkning,” siger apoteker Peter Lund Nielsen, der er en af landets førende eksperter i denne problematik.

Mange piller er beregnet til at blive nedbrudt langsomt i kroppen, så patienten får en jævn dosering fordelt over 24 timer. Hvis man knuser en sådan depotpille, får man en døgndosis på én gang, og denne solide overdosis kan i nogle tilfælde være livstruende og i mange tilfælde medføre alvorlige bivirkninger.
[B]Ja, det gælder også for dyrene.

Yderligere kan knuste pillers indhold give ætsningsskader i mund/hals/svælg, fordi stoffet inden i pillerne først er beregnet til at blive frigivet og “omsat” i mavesyren.

Modsat kan der også være tale om, at medicinens virkning ødelægges ved at piller knuses og iblandes noget. [/B]
Mange former for medicin bør f.eks. ikke blandes med surmælksprodukter og syreholdige fødemidler (frugt o.s.v.) da det ødelægger medicinens virkning, ligesom indtagelse af f.eks. kaffe og cola kan ødelægge virkningen af smertestillende medicin hvis det tages sammen med, eller op til ½ time efter indtagelse af pillerne.

Derimod er det en skrøne, at det er farligt at indtage spiritus sammen med penicillin…man risikerer bare også der, at medicinens virkning ødelægges.

Så man bør aldrig knuse piller eller ødelægge piller i kapselform, for bedre at kunne få det ned, hverken hos dyr eller mennesker.

God bedring med ham!

Tak, Hanne.
Det var nu Dyrlæge Pernille selv, der sagde, at det kunne jeg roligt gøre. Men den går altså ikke, når det er Leise.
Jeg skal se at få fat i ham og mærke på det. Så vidt jeg kunne se, var det tørt blod udenpå højre side af munden, lillefingernegl stort.

Han ligger inde under min seng og kigger med store øjne. Men nu har han da fået det meste af aftendosis i sig, og imorgen & fremover står den på hele kapsler :kryds:

Mega,
Det er muligt, du har ret:) - men her i huset åbner vi altid kapsler med antirobe og blander pulveret (der er temmeligt meget) i en smule vådmad efter råd fra flere dyrlæger, da vi har en kat, der ganske simpelt ikke er til at give piller, så vil slet ikke engang prøve med kapsler (han bider dem bare over og spytter dem ud)-surrender Virkningen af antiroben plejer ikke at udeblive:)

Antirobe er i kapsler til kat - som tabletter eller kapsel til hund. Det er ekstremt bittert, netop derfor er det i kapsel. Antirobe er det korrekte antibiotika til mundhulen.

Nogen katte kaster op af det.

[quote=Lis Dahlstrøm;336162]Antirobe er i kapsler til kat - som tabletter eller kapsel til hund. Det er ekstremt bittert, netop derfor er det i kapsel. Antirobe er det korrekte antibiotika til mundhulen.

Nogen katte kaster op af det.[/quote]

Og det er bare ned i gabet med dem i en fart, for de bliver ekstremt
klisterede, hvis man fedter for meget rundt!

[quote=dkkorat;336159]Mega,
Det er muligt, du har ret:) - men her i huset åbner vi altid kapsler med antirobe og blander pulveret (der er temmeligt meget) i en smule vådmad efter råd fra flere dyrlæger, :)[/quote]

Det er slet ikke sikkert, at en dyrlæge ved, at man ikke bør åbne kapsler eller knuse piller.

Og det står vist yderligere på enhver indlægsseddel ved medicin i kapsler, at de skal sluges hele.

Der er rigtig mange piller, hvor det ikke er noget problem, at man knuser dem - eller åbner kapslen.
Mener det plejer at stå på indlægssedlen.

Da jeg øste RC Persian op til Gia, stod Leise klar ved køkkendøren!
Så han har appetit.
Jeg serverede først een slags helt femte vådfoder fra RC Vet poserne - den første gad han ikke, men Mature-varianten er han ved at guffe i sig!
Så vidt, så godt!

`Nu har jeg ikke forstand på kattes tænder, men tænker menneskemund hvor en tand er fjernet. Der kan der altså også godt være en grim smag i nogle dage og jeg er faktisk også sikker på at det også lugter grimt :slight_smile:

Hvis katten ikke virker meget sløj, ville jeg i øvrigt ikke være bekymret :slight_smile:

Man kan med fordel lægge kaplerne på køl, dæmper også smagen lidt. Dyp enden i smør og ned med kalorius i en fart

Eller du kan holde kapslerne ind under den varme hane, så bliver de glatte og glider nemmere ned. Men man skal være hurtig, ellers sætter de sig fast på fingrene. Og man skal ramme nede bag tungen eller ind ved mundvigene og ned bag tungen.

Med hensyn til den dårlige lugt, er han syet :? I så fald må du lige checke, at der ikke er sprunget noget. Blonde sprang trådene og der var åbent ned til kæben og han lugtede forfærdeligt. Man kunne næsten lugte ham, bare han kom ind på værelset. Så du skal nok få checket tingene efter, måske skal der renses ud.