Leopard kat

Hej
Jeg har set en leopard plettet kat her :
http://www.sovjet.dk/artikler/index.php?aId=31

Er der nogen der ved om man kan få en killing der minder om det for menneskepenge i Danmark ?

Jeg har selv lige læst en artikel om dem i dag, og er faktisk ret fascineret af dem. Hvor fedt ville det ikke være at gå tur med den ned at Strøget, og se folks ansigt, hehe :slight_smile: Den ligner jo et rigtig farligt vilddyr ! Meget smukt dyr. Den er også meget større, men i almindelig kattestørrelse er der selvfølgelig den Egyptiske Mau og Bengaleren. De er begge meget smukke, men ligner selvfølgelig ikke denne leopardkat i størrelsen :slight_smile:

Det er heldigvis forbudt for private at eje den slags hybrider…

Den skulle ellers være meget venlig, og er vidst betragtet som en kat, trods dens store størrelse. Ellers kan man jo ligeså godt holde leopard. Jeg tror det er derfor den er blevet skabt. Sådan har jeg i hvert fald forstået det :slight_smile:

Den såkaldte “Ashera” findes slet ikke. Det er Savannah-katte, som videresælges (dyrt!) af et svindlerfirma. Se fx Wikipedia eller prøv selv at google sagen.

Hvis du vil have en leopardplettet kat, så prøv at se på Ocicat, Egyptisk Mau eller Bengal. Alle tre racer findes herhjemme og kan købes hos ordentlige opdrættere. :slight_smile:

Der findes også flotte danske huskatte som har flotte pletter. Pletter findes i mange racer. :slight_smile:

Hvis man vælger at købe de katte. som indenfor få generationer er parret til vilde store katte, bare for pletternes skyld, så tror jeg nok man vil blive overrasket over at der følger en del mere end pletter med i katten (nemlig en stor vildkat).

I har ret, men katten er nu ualmindelig smuk alligevel. Selvom designerdyr i min mening er etisk ukorrekt.

Den her: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?26396-Hvad-er-han synes jeg nu altså også er ualmindeligt smuk. Selvom det er en ‘ganske almindelig’ dansk huskat, som man kan finde dem i overflod på internaterne. :slight_smile:

Ja, den plettede, som Eife viste billeder af, er helt fantastisk.
.
Derudover mener jeg ikke at hybrider med vilde arter er noget, den almindelige hobby-katteholder skal begive sig ud i. Og slet ikke, hvis det bare er fordi man er faldet for et bestemt look. Jeg synes da også, en sibirisk tiger har et fascinerende smukt mønster, men det er en vild art, der hører hjemme i naturen. Det er ikke for intet, domesticeringen af huskatten har taget 6-8.000 år eller hvor meget, det nu er…

Ja det er etisk forkasteligt

[QUOTE=irenelarsen;542284]Hej

Er der nogen der ved om man kan få en killing der minder om det for menneskepenge i Danmark ?[/QUOTE]

Hej Irene.

Hvis ikke vi finder en ejer til den leopardplettede ca 3 - 4 måneders killing, som kom tilløbende i går, så må du få den, da vi selv har 3 katte og desværre ikke kan have flere.

Jeg bor: Nørregade 55, 5620 Glamsbjerg.

Lige nu er jeg på arbejde og jeg er først hjemme omkring kl. 13.

Jeg tager til dyrlægen i dag og får killingen tjekket for, om den er chippet. Den er nemlig ikke øretatoveret.

Du kan skrive til mig på:

[email protected] hvis du er interesseret. Ellers kan du ringe på 22 82 26 36 efter kl. 15 i dag.

Venlig hilsen

Hanne M. Borgstrøm

Vi er store katteelskere hjemme hos os og er tit ude for at katte kommer tilløbende eller sat af hos os, men 3 katte er nok. :smiley:

[QUOTE=irenelarsen;542284]Hej

Er der nogen der ved om man kan få en killing der minder om det for menneskepenge i Danmark ?[/QUOTE]

Står den er på størrelse med en norsk skovkat… Så størrelse mæssigt, er den jo ikke anderledes på den måde…

Ja en kat - men ikke en DOMESTICERET kat… en ikke ubetydelig forskel - hvis den fandtes:-)

Jeg så et program “101 cats” på Animal Planet og må indrømme at jeg blev MEGET fascineret af Savannah katten. Megt vild, flot og stor.
Dog vil jeg personligt ikke have sådan en, da jeg har nogle forbehold overfor katte, der er så vilde og ikke helt domesticeret - og ‘designet’ på den måde.
Så skulle det være en generation efter F5 eller lign. Nok derfor, at katten er forbudt i nogle amerikanske stater, såsom New York.

Der findes en masse dejlige videoer med Stucki’ernes A1 Savanna-katte på Pictures Of Cats. Prøv at se Magic hoppe op i øverste køje i Waking Andreas - men den kat er nu også helt speciel. :slight_smile:

Men bortset fra, at jeg jo også er fascineret af disse flotte katte, så mener jeg stadig ikke, de hører hjemme hos “menigmand”. :wink: