" levende kattemad" der i den grad giver mig kuldegysninger

ja det er nok mig der er fordomsfuld…men den kasket bærer jeg så…

men jeg KAN ikke forstå folk der kan lide:

rotter
mus
marsvin (ja ikke dem i vandet)
hamster (hvad hedder de i flertal)
Ilder, mår, lækat eller andre vilddyr der tilhører naruren i mine enfoldige øjne

jeg er virkelig hed af det…men jeg kan bare ikke have de dyr

jeg vil hjertens gerne vide hvad de gør godt for, det kan måske være en vej til at acceptere at de lever…

De er søde :slight_smile:

ej Birthe…det er de ikke i mine øjne…så den grund duer ikke…LOL

Faktisk blev jeg lidt underlig over dit indlæg… Mine børn har haft stor glæde af små husdyr. De har lært at holde af et dyr og lært at man skal have respekt for levende væsner og at der følger et ansvar med at have dyr uanset hvor små de er…

Vi har haft fugle, hamster, rotte, marsvin og til sidst katte… Min datters marsvin blev aflivet af alderdom efter 8 år, og vi var meget triste og savnede han glade lyde længe…

Hehe… Jeg har haft kælerotter - 5 stk :slight_smile: Det er søde og intelligente og venlige dyr, som aldrig en eneste gang har forsøgt at bide mig. Desværre er jeg møg allergisk overfor dem, så da de faldt væk naturligt, valgte jeg ikke at få flere.

Jeg har også haft ildere gennem mange år og tamilderen er ikke et dyr, som hører til i naturen! Ilderen har været domesticeret i flere tusind år og man har, i Egypten, faktisk fundet ildermumier, der er ældre end de tidligste kattemumier.

Jeg elsker ildere og en dag skal jeg have ildere igen, men pt. har jeg simpelthen ikke tid til både katte og ildere.

Derudover så bor jeg jo på landet og der er altså mus på landet. Jeg har forsøgt at lave den aftale med kattene, at det er OK at de tager husmusene, men halsbåndsmusene skal de lade være. Den aftale holder de ikke altid, men vores nuværende halsbåndsmus har boet i mit skraldespandsskab i et par måneder nu og er stadig i live og jeg serverer troskyldigt en skål mad til den hver aften, for så går den ikke ud på gulvet = død og den holder sig også fra min skraldepose. Halsbåndsmus er utroligt yndige - de ligner små Disneymus - og de bor ikke inde permanent og de yngler heller ikke inde, så derfor er de tilladt her i huset.

Hvordan har du det så med flagermus? :tihi: Jeg har en koloni af dværgflagermus på loftet og jeg er utroligt glad for dem - de er bare så søde :hjerte: Sidste ynglesæson var der alt for mange, så jeg tror at det var 12 unger, som jeg nåede at have i pleje i en kasse i køkkenskabet.

Det er vist meget få dyr, som jeg ikke bryder mig om, tror jeg :høhø:

Helt ærligt Bente de er da søde hva?

dyrebørn er det bedste jeg ved - og gnavere er ISÆR noget af det jeg synes er sødest :ups: :hjerte:

de er små, bløde, tillidsfulde væsner, som slikker fingre og ører, nusser og putter i hænderne på en og med personligheder der langt overgår deres ringe størrelse :wehuu:

det er ikke for at træde på nogen…og jeg synes det er fint at folk lærer deres poder at alle dyr skal respekteres…(ikke træde på en skovsnegl på skovstien og så videre)…
men dette er et tror jeg da" voksen" forum… men jeg vil stadig gerne som voksen vide hvad de gør godt for…i min sølle verden er det skadedyr…lær mig noget andet

Tam ildere er skægge har jeg fundet ud af, jeg kunne før jeg mødte en hos en veninde. Det eneste som har taget tid for mig at vænne mig til at de faktisk har en lugt af rovdyr men de er altså nogle finurlige størrelser…og søøøøde :hjerte:

Mus og rotter, jamen det kan da godt være at man siger de er skadedyr men come on så meget skade gør de nu altså ikke…deres vilde vilde dem kan jeg godt se laver skade, men da ikke dem der er opdrættet i seriøse opdræts :slight_smile:

Hvad jeg tilgengæld slet ikke kan se formålet med at holde som kæledyr er edderkopper og slanger ! Gysss altså :besvimer:

hvad de gør godt for?

Jeg kan spørger dig - hvad gør dine katte godt for, når du nu ikke bruger dem til at fange mus ude på marken og i kornladen :wink:

Jeg holder mine gnavere på lige fod med mine katte - de er kæledyr, der modtager og giver kærlighed og fantastiske oplevelser :slight_smile:

nå billeder er no go…så jeg forlader min egen tråd…sorry…men jeg kan altså ikke se på dem… er ked af at tråden fra min side blev så kort

noget blåt og en spids snude var nok…mere end nok for MIG

Piiiaa, så kan du godt gemme Zeppe Deppe af vejen …nårhhhhhr altså hvor jeg smelter :wehuu:

Det er der heller ikke nogen “krybdyrsmand” der gør med respekt for sig selv :stuck_out_tongue:

de holder dem som HOBBY dyr :slight_smile:
Der er kæmpe forskel… for slanger, edderkopper og andet reptil vil aldrig kunne give dig tilbage hvad du giver af kærlighed… de er IKKE kæledyr - de er hobbydyr :slight_smile:
Stor forskel :slight_smile:

de er som at samle frimærker, bygge skibsmodeller osv. - hobby :slight_smile:

[QUOTE=haneben;568836]nå billeder er no go…så jeg forlader min egen tråd…sorry…men jeg kan altså ikke se på dem… er ked af at tråden fra min side blev så kort

noget blåt og en spids snude var nok…mere end nok for MIG[/QUOTE]

sorry - jeg fjerner dem så :slight_smile:

desværre har denne tråd så heller ikke bidraget til at jeg synes noget videre godt om gnaverne…over and out

Hvad gør katte godt for :?
Der er (desværre) mange mennesker der ser dem som skadedyr …

Mus er ikke skadedyr! De kan være skadedyr for os, når der bliver for mange af dem og de slår sig ned i vores beboelse, men de har skam en funktion i naturen. De er bl.a. med til at sprede frø diverse steder, så planterne får bedre betingelse for at brede sig og gro.

Den vilde ilder og de andre mårdyr har skam også en vigtig funktion. De er med til at holde musebestanden nede - de er alle en del af en naturlig cyklus. Desværre er den vilde ilder truet, fordi nogle dyreaktivister lukker mink ud i vores fauna, hvor den slet ikke hører hjemme. Minken delen byttedyr med ilderen og trænger sig ind på ilderens territorier og konkurrerer om bosteder og føde. Jeg er dog så priviligeret at jeg har flere vilde ildere, der besøger matriklen.

Camilla, er det nu jeg skal gå til bekendelse og fortælle at jeg har et højt ønske om at få en snog? Slanger er jo ikke kæledyr, det er hobbydyr ligesom fisk og et smukt terrarium kan overgå et flot akvarium, efter min mening, men der er ikke halvdelen af den vedligeholdelse, der er ved et akvarium.

Jeg har haft dværhamstre og mange af dem :slight_smile: De er kære og sjove og de kan faktisk også blive ret tamme :slight_smile:

Marsvin har også boet hos mig, de er da også meget søde, men jeg synes de er lidt svære at gøre håndtamme, så det er bare blevet til to i årenes løb :slight_smile:

Mus synes jeg er slemme til at lugte, og så er det lidt for meget “skadedyr” for mig :slight_smile:

Rotter har jeg en meget dårlig oplevelse med som barn, så de er heller ikke liiige min kop te :slight_smile:

Men heldigvis er der en dyreart til os alle, og længe leve mangfoldigheden :slight_smile:

Bente - Jamen hvad er det du vil have at folk skal fortælle? Nogle mennesker kan ikke lide hunde, nogle kan ikke lide katte og andre kan ikke lide gnavere. Der er sjældent noget rationelt over det, men ofte ligger der en dårlig oplevelse eller angst pga. manglende forståelse bag :slight_smile: Jeg bryder mig f.eks. ikke om fugle, i særdeleshed ikke store fugle som ara :slight_smile: Jeg ved dog også godt hvorfor jeg er nervøs ved dem. Simpelthen fordi jeg ikke forstår dem og deres sprog, derfor er de meget upålidelige for mig :slight_smile:

Måske du kan prøve at formulere hvorfor du IKKE bryder dig om gnavere? :slight_smile: Jeg kan godt lide dem og synes de er søde. I starten var jeg dog lidt nervøs ved rotter, men har selv haft en kælerotte (og hvor er jeg i bagklogskabens lys trist over at jeg havde hende som alenerotte, som katte bør de ikke være ene), og min ene veninde har i øjeblikket en tre stykker, og de er bare så skønne, kloge, legesyge og fyldt med personlighed :slight_smile: Hun har sat sig meget ind i rotter og hvordan de trives bedst, og det er skønt at se dem udfolde sig :slight_smile:

Faktisk er jeg dog ikke særligt begejstrede for marsvin. De siger mig ikke så meget som rotter, hamstere og kaniner, og jeg bryder mig ikke om deres lyde :slight_smile:

Ak ja jeg drømmer om at flytte på landet - med høns i køkken skabet og kaniner i kattens løbegård. Muses kommer nok af sig selv og rotterne med. Måske også fasanerne.

Men en ting er at de kan være skadedyr for menneskerne, mon menneskeheden så ikke egenligt er naturens allerstørste skadedyr?

kan ikke se nogen skabning er ulækker eller klam - men kan godt se alle har en plads , så er der så nogen jeg hellere vil dele rum med end andre - det er smag.

[QUOTE=En forhenværende bruger;568821]Hehe… Jeg har haft kælerotter - 5 stk :slight_smile: Det er søde og intelligente og venlige dyr, som aldrig en eneste gang har forsøgt at bide mig. Desværre er jeg møg allergisk overfor dem, så da de faldt væk naturligt, valgte jeg ikke at få flere.

Da jeg arbejdede på dyreklinik kom der en som desværre var blevet allergisk overfor sin rotte, så den skulle aflives:ked:
Den var virkelig fantastisk, hun satte den på gulvet i venteværelset og gik så ind i konsultationen og kaldte på den - og den kom! Jeg har ikke haft rotter og tror heller ikke det er en god idé sammen med kattene, men synes bestemt det er spændende dyr med et alt for blakket ry (pga dem i kloakkerne).

Jeg har også haft ildere gennem mange år og tamilderen er ikke et dyr, som hører til i naturen! Ilderen har været domesticeret i flere tusind år og man har, i Egypten, faktisk fundet ildermumier, der er ældre end de tidligste kattemumier.

Jeg elsker ildere og en dag skal jeg have ildere igen, men pt. har jeg simpelthen ikke tid til både katte og ildere.

Derudover så bor jeg jo på landet og der er altså mus på landet. Jeg har forsøgt at lave den aftale med kattene, at det er OK at de tager husmusene, men halsbåndsmusene skal de lade være. Den aftale holder de ikke altid, men vores nuværende halsbåndsmus har boet i mit skraldespandsskab i et par måneder nu og er stadig i live og jeg serverer troskyldigt en skål mad til den hver aften, for så går den ikke ud på gulvet = død og den holder sig også fra min skraldepose. Halsbåndsmus er utroligt yndige - de ligner små Disneymus - og de bor ikke inde permanent og de yngler heller ikke inde, så derfor er de tilladt her i huset.

Halsbåndmus er fantastiske! Vi har i udhuset, de er godt nok nogle grovædere, men som du skriver meget yndige, at se på.

Hvordan har du det så med flagermus? :tihi: Jeg har en koloni af dværgflagermus på loftet og jeg er utroligt glad for dem - de er bare så søde :hjerte: Sidste ynglesæson var der alt for mange, så jeg tror at det var 12 unger, som jeg nåede at have i pleje i en kasse i køkkenskabet.

Det er vist meget få dyr, som jeg ikke bryder mig om, tror jeg :høhø:[/QUOTE]

Flagermus er jeg også meget facineret af. Vi har ofte besøg af dem i haven i skumringstiden fra det tidlige forår til langt henne på efteråret.
Jeg glæder mig hvert forår til de kommer igen. Jeg styrter ud i haven og nyder deres fantastiske flyve-evner; de er imponerende.
Du er vel nok heldig at have haft unger :slight_smile: