Levering : Iiiih hvor vi glæder os!

Her for et par dage siden opdagede jeg Zooplus, og så forsvandt der flere timer af dén dag. :ups:

(Egentlig var det lidt trist, for hvis jeg havde vidst at man kunne bestille så mange slags nyre-mad fra udlandet, skulle i have set mig gå amok for 2½ år siden, så Tutter muligvis kunne have været reddet. - Dr Dyr havde kun 1 slags nyremad)

Ok, men ud over at min mor nu for første gang har bestilt noget selv over nettet, :juhu: har hun også brugt flere hundrede kr på våd og tør mad til Tiger, og bestilt sådan én her : http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/cat_toys/miscellaneous/other_interactive_toys/133882

Og hvor jeg dog glææææder mig til at se kattens reaktion! :tihi:
Er der nogle af jer andre der har erfaringer med den?

Og selvfølgelig, så bliver det også spændende at se hvad missen derhjemme siger til variation i sin kost. Det er jo ikke nemt at finde mad han kan tåle, når man nu er CRF.
Og kræsen! :cool2:

Fremfor at tænke udelukkende på hvad der er godt for katten så bør du også tænke kvalitet fremfor kvantitet. Jeg har selv haft en nyresyg kat og hun blev 14 år :slight_smile:

Vi har sådan en dims, og kattene gider den overhovedet ikke.
Bæsterne elsker tilgengæld kuglebanerne.

Vi har også taget hvad vi syntes så bedst ud. Mest lidt vådfoder han kan prøve, og lidt tørfoder, så der er noget at skifte med.
Godt nok er det billigt på .co.uk, men det kan også blive for billigt.
Var der et mærke du foretrak frem for de andre, Birthe?
Og hvor længe var din misser diagnosticeret med det?
(Se, det er netop derfor jeg så gerne ville herind, for at udveksle erfaringer med andre der har prøvet CRF)

Forresten, jeg fandt noget pulver som man skulle strø ud over maden, som skulle hjælpe dem. Har du hørt om det?
http://www.renavast.com/

Hehe, det undrer mig slet ikke, Pia! Vi overvejede også kuglebanen, men egentlig er missen mest glad for de pelsede hår-elastikker og vatpinde, som han går rundt med i munden, og løber efter…
Men han har haft nogle sår (Han har også allergi, den stakkel - De er heldigvis lægt nu), og jeg tænkte at sådan en massagedims måske var at foretrække frem for hans kløer.
Og så æælsger han jo når man nusser hans kindstykker.
:kryds: for at han tager den til sig!

Jeg har ikke message tingen, men har kuglebanen og sådan en høj ting man putter godbidder ind i, fra samme mærke den elsker min bimser :slight_smile:

[QUOTE=Ravn;950487]Vi har også taget hvad vi syntes så bedst ud. Mest lidt vådfoder han kan prøve, og lidt tørfoder, så der er noget at skifte med.
Godt nok er det billigt på .co.uk, men det kan også blive for billigt.
Var der et mærke du foretrak frem for de andre, Birthe?
Og hvor længe var din misser diagnosticeret med det?
(Se, det er netop derfor jeg så gerne ville herind, for at udveksle erfaringer med andre der har prøvet CRF)

Forresten, jeg fandt noget pulver som man skulle strø ud over maden, som skulle hjælpe dem. Har du hørt om det?
http://www.renavast.com/

[/QUOTE]

Min gamle hunkat fik diagnosticeret nyresvigt i svær grad (hvis man kan sige det, nogle rigtig skidte tal i hvert fald) da hun var 6 år (og 3 mdr).
Hun fik 2 år mere på en blanding af Hill’s k/d og RC’s renal i tørkost. Hun fik så LUX (orange og gul variant) fordi det var det eneste vådmad hun gad.

Jeg prøvede med et pulver på vådfoderet, der skulle binde fosfor, det var en succes i en periode, men så gad hun ikke længere vådfoderet med det på (og jeg synes jo masser af væske var rigtig vigtigt). Kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder længere, men kan godt finde ud af det, hvis det er? Et andet mærke end det du har skrevet i hvert fald :slight_smile:
Og så masser af vand! Vandfontæner var ikke lige hende (men jeg havde glas med vand stående fremme til hende altid), men måske det vil være et hit hos Tiger?

Observerede jeg i øvrigt at hun begyndte at blive en anelse tottet/grim i pelsen, så tog vi lige en “vandkur”, aka, jeg gav hende ekstra vand med en engangssprøjte. 80-100 mL om dagen. Hun var ellers typisk huskat, men så snart hun hørte mig suge vand op i den der, så kom hun faktisk selv og hoppede op i sengen, og så fik hun vandet ind i mundvigen, som hun så drak. Jeg ved ikke om det var fordi det var nemmere, og hun var tørstig, eller hvad årsagen var… Det var også at jeg gav det dagligt de første mange måneder efter hun blev indlagt, der gjorde at hun overhovedet blev stabiliseret og overlevede er jeg sikker på.
Jeg var så heldig at hun aldrig kastede op.

Hun blev aflivet 2 år efter, fordi hendes tænder og tandkød var blevet rigtig grimt (kan være en følge af nyresygdommen) og antibiotika ikke længere virkede. Hendes nyrer var for dårlige til at en operation var en mulighed.

Eller bare al deres tørkost, når man er kastrat herhjemme :høhø:

Ja men den hopper mine desværre ikke på :frowning: Men hold op de kan få tiden til at gå med den, istarten var den på det nemmeste niveau, nu er den på det sværeste og de er sindsyge dygtige :slight_smile:
Bruger dine katte den også meget? Det var faktisk min killingekøber der fik den anbefalet af Ayoe, den skulle være super træning :slight_smile:

[QUOTE=DK Delaney;950494]Ja men den hopper mine desværre ikke på :frowning: Men hold op de kan få tiden til at gå med den, istarten var den på det nemmeste niveau, nu er den på det sværeste og de er sindsyge dygtige :slight_smile:
Bruger dine katte den også meget? Det var faktisk min killingekøber der fik den anbefalet af Ayoe, den skulle være super træning :-)[/QUOTE]

Hehe, hvis mine vil have noget at spise, så har de ikke andet valg :høhø:

Jeg har prøvet disse tre til mine (og en alm. foderbold)

og de bruger dem jo selv sagt meget, da det er sådan de får deres tørkost :slight_smile: De får det sådan fordi at især May min huskat, kan ikke administrere at få tørkost i en skål, da hun bare går i selvsving og glemmer at stoppe med at spise. Her hvor hun skal gøre noget for at få maden går det meget bedre (de får så selvfølgelig vådkost i en alm. skål) :slight_smile:

[QUOTE=Eife;950497]Hehe, hvis mine vil have noget at spise, så har de ikke andet valg :høhø:

Jeg har prøvet disse tre til mine (og en alm. foderbold)

og de bruger dem jo selv sagt meget, da det er sådan de får deres tørkost :slight_smile: De får det sådan fordi at især May min huskat, kan ikke administrere at få tørkost i en skål, da hun bare går i selvsving og glemmer at stoppe med at spise. Her hvor hun skal gøre noget for at få maden går det meget bedre (de får så selvfølgelig vådkost i en alm. skål) :)[/QUOTE]

Okey, hvad med de sidste to er de også fra samme mærke?
Mine har 7-9-13 ingen problemer med at spise, nok har kastraterne tendens til lidt fedme :smiley: Men hvad så, Garfield var jo også fed og han spiste da næsten det samme som mine katte, som står hver morgen og spiser børnes havregryn op :-/

[QUOTE=DK Delaney;950504]Okey, hvad med de sidste to er de også fra samme mærke?
Mine har 7-9-13 ingen problemer med at spise, nok har kastraterne tendens til lidt fedme :smiley: Men hvad så, Garfield var jo også fed og han spiste da næsten det samme som mine katte, som står hver morgen og spiser børnes havregryn op :-/[/QUOTE]

Nej, det er de ikke :slight_smile: Men du kan finde dem på zooplus under intelligence toys :slight_smile:

[QUOTE=Eife;950490]Min gamle hunkat fik diagnosticeret nyresvigt i svær grad (hvis man kan sige det, nogle rigtig skidte tal i hvert fald) da hun var 6 år (og 3 mdr).
Hun fik 2 år mere på en blanding af Hill’s k/d og RC’s renal i tørkost. Hun fik så LUX (orange og gul variant) fordi det var det eneste vådmad hun gad.

Jeg prøvede med et pulver på vådfoderet, der skulle binde fosfor, det var en succes i en periode, men så gad hun ikke længere vådfoderet med det på (og jeg synes jo masser af væske var rigtig vigtigt). Kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder længere, men kan godt finde ud af det, hvis det er? Et andet mærke end det du har skrevet i hvert fald :slight_smile:
Og så masser af vand! Vandfontæner var ikke lige hende (men jeg havde glas med vand stående fremme til hende altid), men måske det vil være et hit hos Tiger?

Observerede jeg i øvrigt at hun begyndte at blive en anelse tottet/grim i pelsen, så tog vi lige en “vandkur”, aka, jeg gav hende ekstra vand med en engangssprøjte. 80-100 mL om dagen. Hun var ellers typisk huskat, men så snart hun hørte mig suge vand op i den der, så kom hun faktisk selv og hoppede op i sengen, og så fik hun vandet ind i mundvigen, som hun så drak. Jeg ved ikke om det var fordi det var nemmere, og hun var tørstig, eller hvad årsagen var… Det var også at jeg gav det dagligt de første mange måneder efter hun blev indlagt, der gjorde at hun overhovedet blev stabiliseret og overlevede er jeg sikker på.
Jeg var så heldig at hun aldrig kastede op.

Hun blev aflivet 2 år efter, fordi hendes tænder og tandkød var blevet rigtig grimt (kan være en følge af nyresygdommen) og antibiotika ikke længere virkede. Hendes nyrer var for dårlige til at en operation var en mulighed.[/QUOTE]

Vi opdagede at Tiger også havde det, efter det var begyndt at gå rigtig ned af bakke med hans bror. Det er 2-2½ år siden.
Han var altid mere kræsen, og lidt større, så han havde mere at stå imod med, og så blev det opdaget tidligere.
Han har kastet op, men ikke voldsomt.

Indtil videre har han kun fået Hills K/D, for det var (som sagt) hvad Dr Dyr havde. RC er han ikke så glad for.
Er Lux også godt for nyrerne?

Du må meget gerne finde ud af det. Hvis det kan hjælpe Tiger til mere variation, bedre livskvalitet og hjælper ham, er vi sådan set villige til at prøve.

Tiger har en vandkande på altanen, en i køkkenet, og en på badeværelset, der bliver skiftet hver dag, til tider 2 gange på en dag, og han kan godt finde på at drikke af vores vandglas. :tihi:
Kan være vi skulle forsøge med sådan en sprøjte, også selvom han er rimelig god til at drikke. - Men det skulle vist være et advarselstegn at de drikker og tisser meget?
Hm, ingen af vores blev indlagt.

Du siger 2 år mere, men hun blev 14, og diagnosticeret som 6-årig?
Jeg er lidt forvirret her… :confused:

Og rigtig, rigtig mange tak fordi du vil snakke om det her. Det er rart at høre en andens erfaringer!

Okey tak skal de have :wink:

[QUOTE=Eife;950497]Hehe, hvis mine vil have noget at spise, så har de ikke andet valg :høhø:

Jeg har prøvet disse tre til mine (og en alm. foderbold)
[…]3 billeder af sjove ting til katte[…]
[/QUOTE]

Hvor nemt var det at få dem til at bruge de ting?
Og hvordan i alverden virker den midterste?

Den midterste virker ved at man lægger mad eller godbidder på den, og så skal kattene få det ud af banen.
Mine er vilde med den :rock:
Jeg lægger godbidder i den hver morgen når jeg går, og igen om aftenen når vi går i seng, og så bruger de noget tid på at få godbidderne ud.
Den kan anbefales :ok:

[QUOTE=Ravn;950513]Vi opdagede at Tiger også havde det, efter det var begyndt at gå rigtig ned af bakke med hans bror. Det er 2-2½ år siden.
Han var altid mere kræsen, og lidt større, så han havde mere at stå imod med, og så blev det opdaget tidligere.
Han har kastet op, men ikke voldsomt.

Indtil videre har han kun fået Hills K/D, for det var (som sagt) hvad Dr Dyr havde. RC er han ikke så glad for.
Er Lux også godt for nyrerne?

Du må meget gerne finde ud af det. Hvis det kan hjælpe Tiger til mere variation, bedre livskvalitet og hjælper ham, er vi sådan set villige til at prøve.

Tiger har en vandkande på altanen, en i køkkenet, og en på badeværelset, der bliver skiftet hver dag, til tider 2 gange på en dag, og han kan godt finde på at drikke af vores vandglas. :tihi:
Kan være vi skulle forsøge med sådan en sprøjte, også selvom han er rimelig god til at drikke. - Men det skulle vist være et advarselstegn at de drikker og tisser meget?
Hm, ingen af vores blev indlagt.

Du siger 2 år mere, men hun blev 14, og diagnosticeret som 6-årig?
Jeg er lidt forvirret her… :confused:

Og rigtig, rigtig mange tak fordi du vil snakke om det her. Det er rart at høre en andens erfaringer![/QUOTE]

Nej, det er Birthe, der fortalte om sin 14 årige kat.
Min Mea blev desværre kun 8 år.
Jeg havde netop købt ind til at prøve Kattovit’s variant, men vi fik aldrig taget hul på den. Hun kunne lide begge tørkost varianter (Hills og RC), især at vi skiftede lidt mellem dem.
Nej, LUX er bare alm. vådfoder fra Aldi (uden sukker og kulhdyrat dog), men hun nægtede at røre ved alt der hed nyrediæt som vådfoder, og selv de fancy mærker gad hun ikke. LUX var hittet hos damen :slight_smile:
Og ja, det er et advarsels tegn at de tisser og drikker meget, det er fordi nyrerne ikke kan koncentrere urinen som den burde (i den Hendelske slynge, hvis jeg ikke husker forkert). Men godt med vand er jo stadig vigtigt for at der ikke ophobes giftstoffer i blodet.
Mea var indlagt, da dyrlægen først troede det var tænderne da vi kom, og hun fik så en antibiotikakur. Mens hun var igang med den fik hun det rigtig dårligt, og blev indlagt og fik drop et par dage. Hendes blodprøve fortalte også at hun havde et indhold på af urea på 46,4 mmol/L og creatinin på 1202 mikromol/L i blodprøven. (Normalen er at creatinin er mellem 71-212 mikromol/liter og urea 6,7-12,9 milimol/l.)

[QUOTE=Ravn;950520]Hvor nemt var det at få dem til at bruge de ting?
Og hvordan i alverden virker den midterste?[/QUOTE]

Nemt, jeg kom bare foderet deri, så hittede de selv ud af resten :høhø: også i nr. 2, der er det meningen de skal fiske det ud af brættet bare :slight_smile:
Men nok ikke så relevant for jeres dreng, bortset fra til godbider som underholdning :slight_smile:

[QUOTE=Theomilou;950522]Den midterste virker ved at man lægger mad eller godbidder på den, og så skal kattene få det ud af banen.
Mine er vilde med den :rock:[/QUOTE]

Det lyder ærlig talt som for meget arbejde til den fornemme herre herhjemme… :wink:
På den anden side, det kunne være at han godt kunne bruge lidt hjernegymnastik! Det må jeg overveje næste gang der kommer penge. xD

Aah! Undskyld forvirringen! :dokdok:
Jeg prøver på at holde styr på hvem der er hvem, og holde styr på profil-billeder og sådan, men det går ikke så nemt som for 10 år siden.
Alderen er begyndt at trykke!

Tiger har det fint nok med K/D som våd, så det fortsætter min mor med, tror jeg.
Det er jo hende der har Tiger, og ikke jeg…

Ufh, så meget har jeg slet ikke styr på det. Jeg ved ikke hvad hans tal var, men det burde være til at finde ud af.
Jeg synes ikke vi fik så meget at vide hos Dr Dyr, men det kan jo være at hun heller ikke ved så meget om det?

Vi har i hvert fald bestilt både Beophar, Josera Carismo og Integra, og det var helt skønt at der fandtes godbidder til ham også.
Ved dog ikke helt om han vil tage dem, der er ostesmag i?! :confused:

Det gik lidt ned af bakke her for et par måneder siden, og vi troede det var ved at være på tide…
Men fordi han er allergiker, får han en allergi-sprøjte, der gør at han æder løs. Så heldigvis har han fået en lille mave igen, og er oppe på ca 5 kg.
(Tog katten i favnen og stod op på vægten).
Jeg krydser i hvert fald hvad der krydses kan, for at han kan lide noget af det der kommer hjem.

Hans pels er også blevet lidt kedelig at se på, men måske det kan hjælpe at han får lidt mere vand, som din Mea?

Det kan godt være at Tiger kan bruge dem, men han er tosset nok til at foretrække sin tørfoder fra gulvet, istedet for skålen, fordi det så er nemmere at samle op. :smiley:

[QUOTE=Ravn;950533]Aah! Undskyld forvirringen! :dokdok:
Jeg prøver på at holde styr på hvem der er hvem, og holde styr på profil-billeder og sådan, men det går ikke så nemt som for 10 år siden.
Alderen er begyndt at trykke!

Tiger har det fint nok med K/D som våd, så det fortsætter min mor med, tror jeg.
Det er jo hende der har Tiger, og ikke jeg…

Ufh, så meget har jeg slet ikke styr på det. Jeg ved ikke hvad hans tal var, men det burde være til at finde ud af.
Jeg synes ikke vi fik så meget at vide hos Dr Dyr, men det kan jo være at hun heller ikke ved så meget om det?

Vi har i hvert fald bestilt både Beophar, Josera Carismo og Integra, og det var helt skønt at der fandtes godbidder til ham også.
Ved dog ikke helt om han vil tage dem, der er ostesmag i?! :confused:

Det gik lidt ned af bakke her for et par måneder siden, og vi troede det var ved at være på tide…
Men fordi han er allergiker, får han en allergi-sprøjte, der gør at han æder løs. Så heldigvis har han fået en lille mave igen, og er oppe på ca 5 kg.
(Tog katten i favnen og stod op på vægten).
Jeg krydser i hvert fald hvad der krydses kan, for at han kan lide noget af det der kommer hjem.

Hans pels er også blevet lidt kedelig at se på, men måske det kan hjælpe at han får lidt mere vand, som din Mea?

Det kan godt være at Tiger kan bruge dem, men han er tosset nok til at foretrække sin tørfoder fra gulvet, istedet for skålen, fordi det så er nemmere at samle op. :D[/QUOTE]

Ja, der er mange herinde at holde styr på :høhø: Du har styr på at multicitere, ikk’? :slight_smile:

Altså mine plejer at være vilde med ting med ostesmag, og det hører jeg også fra andre med kat generelt :slight_smile:

Allergisprøjte? Er det binyrebarkhormon af en art, eller?

Og det kan da sagtens være at lidt vand kan hjælpe. Det gjorde det altid hos Mea. Han er indekat, ikk’? :slight_smile:

Ja, vil han have k/d i våd variant, så fortsæt endelig med det! :slight_smile: Hvor meget får han om dagen ca.?

Mht hvad man får at vide, så afhænger det jo også af hvor meget man spørger. Jeg er en af dem der gerne vil vide det hele, så jeg spørger meget - og skriver det ned så jeg også kan huske det senere :slight_smile: (eller gemmer printet af blodprøven)

[QUOTE=Eife;950534]Ja, der er mange herinde at holde styr på :høhø: Du har styr på at multicitere, ikk’? :slight_smile:

Altså mine plejer at være vilde med ting med ostesmag, og det hører jeg også fra andre med kat generelt :slight_smile:

Allergisprøjte? Er det binyrebarkhormon af en art, eller?

Og det kan da sagtens være at lidt vand kan hjælpe. Det gjorde det altid hos Mea. Han er indekat, ikk’? :slight_smile:

Ja, vil han have k/d i våd variant, så fortsæt endelig med det! :slight_smile: Hvor meget får han om dagen ca.?

Mht hvad man får at vide, så afhænger det jo også af hvor meget man spørger. Jeg er en af dem der gerne vil vide det hele, så jeg spørger meget - og skriver det ned så jeg også kan huske det senere :slight_smile: (eller gemmer printet af blodprøven)[/QUOTE]

Citere ja, multi-citere? Nope. Sådan noget brugte vi vist ikke på Kindir, eller også åbnede jeg bare en ny fane og copy/pastede fra den. =)

… Så kan det være at han kan lide det. Vi håber.
Og ja, det er binyrebark.

Han er så meget indekat at det gør ondt. Er begyndt at vove sig ud på trappen i opgangen, men lige så snart der kommer en lyd, spurter han tilbage i lejligheden. fnis

Årh, han får ca 2/3 del af en pose om dagen, nogen gange lidt mere.
Men det er jo ikke ligefrem fordi de er billige, og han spiser også gerne tørfoderet.

Jeg tror også man skal vide hvad man skal spørge om, og have overskuddet til det, efter man lige har fået et hårdt slag af nyheden.
Og det nytter heller ikke meget, hvis dyrlægen heller ikke kan fortælle hvad man skal undersøge.