Lidt af mine supper

på opfordring fra bl.a. Troldegården vil jeg her skrive lidt om hvordan jeg laver alle de supper jeg spiser for tiden.
Alle supper krydrer man blot efter lyst.
Alle supperne passer til mig til aftenmåltid, altså en person:

Aspargessuppe:
Et glas hvide asparges - ca. 200 gram
En lille bakke champignon - godt 200 gram
Porre - også ca. 200 gram

Champignons ristes i gryden, og når de har afgivet væde ældes vandet fra asparges i gryden sammen med ca. 400 mL vand. Porrerne snittes i passende stykker, og kommes også i gryden nu.
Når det har kogt så længe at porrerne er næsten klar, dvs. ca. 5 minutter, kommes asparges i gryden, og et varmes igennem. Der tilsættes desuden en bouillon-terning, hvis man synes suppen mangler smag.
Ønskes en tykkere konsistens i suppes, kan det jævnes med til majsmel/kartoffelmel, rørt ud i koldt vand.
Suppen er nu klar til at spise - velbekomme

Græskar-suppe:
1/4 hokkaido - ca. 175 gram
1/4 knoldselleri - ca. 150 gram
1 porre
½ lille bakke champignon
Først svitses champignon i gryden. Når de er klar tages de op, og vand bringes i kog, hvor selleri og porre - skåret i mundrette stykker - koges, til de er møre.
Når det er klar tages det op ad gryden, og græskarret kommes i gryden, og koges til det er meget mørt - er kan man med fordel også tilsætte en bouillon-terning. Derefter blendes det, så suppen bliver let cremet, og resten af ingredienserne kommes i og varmes igennem.
Derefter er maden klar - velbekomme.

Når jeg laver suppe er det med de grøntsager jeg har hjemme, og synes jeg har lyst til den enkelte dag.
Jeg undgår så vidt muligt at bruge fedtstof - dvs. at fx. champignon tørristes, hvilket er lettest hvis man kommer svampene i en kold gryde, og tænder for varmen. Så afgives der lidt vand som er fint at riste i.
Vil man tilsætte krydderi, fx. karry eller chili, er det godt at gøre det mens man rister grøntsager, da det så kommer til at smage mere. Krydderiet kan godt blive brændt, selvom der ikke er fedtstof tilsat.

Synes jeg der mangler lidt i suppen kan jeg finde på at komme lidt nudler i, eller kogte kikærter eller andre bælgfrugter.

Når jeg laver supper bruger jeg 3 eller 4 slags grøntsager, og ca. 600 gram i alt. Det passer til mig - og gver masser af fyld i suppen, noget jeg foretrækker. Jeg prøver som regel at bruge lige store mængder af de enkelte grøntsager, fx. 200 gram af hver, hvis jeg nøjes med 3 forskellige slags.
Jeg spiser ikke brød ved siden af, men man kan sagtens spise et stykke groft brød til suppen, hvis man synes der skal lidt mere til for at blive mæt.

Ej Louise hvor lækkert så skal der laves suppe. Mange gange tak for opskrifterne.

Velbekomme

Som bonusinfformation kan jeg oplyse at det som regel tager lige godt ½ time at lave sådan en portion suppe

tak for opskrifterne - glæder mig til at prøve dem!!