Lidt mere om Phumba

Allerførst vil jeg skynde mig at sige at hun stadig har det sådan rimelig ok. Hun spiser igen, og vil nusses som normalt, så selvom hun stadig ikke er på toppen, så er hun i klar bedring!

Men nu har jeg jo spekuleret en del over det der Horners Syndrom, for jeg synes det passer ret godt. Hendes ene øje er nemlig stadig “anderledes” og beskrivelsen ligner meget den fra netop Øjendyrlægen. Sammen med noget andet altså, for Horners giver så vidt jeg kan læse, ikke snot. Men da det jo er muligt både at have betændelse i øret OG i bihulerne på samme tid så tror jeg lige nu mest på at det er dét. Hun er stadig stoppet i næsen og snorker - men det bli’r mindre og mindre :slight_smile:

Men nu sidder jeg jo og tænker på hvor sådan noget kommer fra? Og selvfølgelig især om det er noget der kan smitte de andre. En betændelse kan jo være både bakteriel og visrusfremkaldt… Men så vidt jeg ved er både mellemøre- og bihulebetændelse hos mennesker typisk bakteriefremkaldt - det er derfor man får penicillin…

Så hvordan smitter det egentlig? altså osse hos mennesker? Og hvor smitsomt er sådan noget?

Dejligt at høre at hun stadig er på rette vej.

Horners syndrom er rent neurologisk. Flåd fra næsen skyldes typisk noget infektiøst (bakterier virus, parasitter) men det kan også have andre årsager.
Generelt siger man at hvis der er tale om en luftvejsinfektion som følge af virus eller bakterier, hvor smitten er sket via luft eller sekreter fra andre dyr 8dvs smitsomme sygdomme) som ved eks forkølelse, vil der være typisk være flåd fra begge næsebor, idet sådan en infektion vil ramme slimhinden i hele næsehulen. Sådan som jeg husker at du beskrev det, løb næsen kun i den ene side ikke? I så fald vil årsagen typisk være en anden.
Bihulebeændelse der kommer pga en byld fra en tand, er en af de ting man især vil mistænke, men eftersom der er taget røntgen burde dyrlægen jo have set dette.
En anden ting jeg sådan lige på stående fod kan komme på er, at hun kunne have inhaleret et fremmedlegeme, der har skadet/ridset slimhinden et enkelt sted i næsen. Mange katte har jo sygdomsfremkaldende bakterier som eks. Bordatella bronchispetica og Pasteurella multocida, der lever på slimhinderne og først giver anledning til sygdom hvis der er noget andet der laver ballade først, som en virus-infektion eller evt en ridse i huden.
Hvis der så er en byld-dannelse eller andet i bihulerne burde dette også kunne give tryk på den nerve der løber til øjet. Hvis det er denne form for sygdomsforløb vil jeg ikke være bekymret for smitte, men hvis ikke man har isoleret en specifik bakterie eller virus, er der selvfølgelig ikke noget der er sikkert.

OK. Det var bare fordi der ved Øjendyrlægen stod at det kunne skyldes betændelse i mellemøret…

[TABLE=“width: 100%”]

Horner´s syndrom
Billede af højre og venstre øje hos en huskat.
Venstre øje er normalt.
I det højre øje ses de karakteristiske symptomer.
Det øverste øjenlåg hænger, øjet er indsunket, pupillen er lille og det tredje øjenlåg (blinkhinden) falder frem foran øjet.
Årsagen er her en betændelse i mellemøret.

Forekomst

[ul]
[li]Horner´s syndrom er en sygdom i nervesystemet, der ikke er ualmindelig forekommende hos både hunde og katte. Sygdommen ses også hos andre dyrearter.[/li]Horner´s syndrom er en vanskelig og kompleks nervesygdom at beskrive og forklare.
[/ul]

Nervesystemet

Nervesystemet er opbygget i to hovedafsnit:
[ul]
[li]Det første hovedafsnit er det somatiske, et afsnit med nerver som mennesker og dyr selv har kontrol over. Det er underkastet viljens herredømme. Hvis du for eksempel føler kulde, vil du klæde dig varmt på, eller er du i stærkt solskin, så vil du knibe øjnene i.[/li][li]Det andet hovedafsnit er det autonome, et afsnit med nerver, der er automatisk reguleret. Det autonome nervesystem er opdelt i det sympatiske og parasympatiske nervesystem og disse nerver har mennesker og dyr ingen kontrol over. [/li]Øjet og alle andre organer i kroppen modtager nerveimpulser fra både det sympatiske og
parasympatiske nervesystem.
Nerverne regulerer blandt andet hjerterytmen og pulsen, og ved for eksempel angst slår
hjertet hurtigere.
Ved dyrlægens undersøgelse af en kat, kan kattens pupiller være udvidede og store,
fordi katten er påvirket af situationen. Indholdet af adrenalin i blodet stiger og påvirker
nerver og hermed muskler, der får pupillen til at udvide sig.
[li]Under normale forhold er der en fin balance mellem det sympatiske og parasympatiske [/li]nervesystem.
[/ul]

Tekst:
Horner´s syndrom hos en hund
Normalt venstre øje.
Højre øje er indsunket, det øverste øjenlåg hænger, pupillen er lille og
det tredje øjenlåg (blinkhinden) falder frem foran øjet.

Årsager

De sympatiske nerver udgår fra hjernen og løber igennem rygmarven til brysthulen og herefter tilbage sammen med de store blodårer op langs siden af halsen og gennem mellemøret til øjet.
Ved basis af øret findes et nerveknudepunkt (et ganglion), og dyrlægen kan i en del
tilfælde afgøre, om årsagen til sygdommen findes i nervebanerne før eller efter dette
knudepunkt.
[ul]
[li]Ved en blokade af det sympatiske nervesystems impulser til øjet, vil der komme en overbalance af impulser fra det parasympatiske nervesystem, og herved opstår Horner´s syndrom.[/li][li]En skade på nerverne kan forekomme i hjernen og rygmarven, for eksempel svulster eller betændelse. Nerven på halsen kan tage skade ved et fysisk traume eller en betændelse i mellemøret kan være årsagen.[/li]Virus og fejl i immunsystemet kan også være årsagen.
[li]Hos hunde kendes årsagen til Horner´s syndrom i mange tilfælde ikke.[/li]Horner´s syndrom optræder dog hyppigst hos nogle racer, og her specielt hos midaldrende og ældre Golden Retrievers og Cocker Spaniels.
[li]Hos katte kan en årsag i mange tilfælde findes ved undersøgelser af forskellig art.[/li][/ul]

Symptomer

[ul]
[li]Øjet synker tilbage i øjenhulen.[/li][li]Pupillen er lille.[/li][li]Det øverste øjenlåg hænger.[/li][li]Det tredje øjenlåg (blinkhinden) falder frem foran øjet.[/li][li]Horner´s syndrom forårsager ingen smerter.[/li][/ul]

Behandling

For at klarlægge en årsag, kan øjendyrlægen foretage forskellige undersøgelser.
Blodprøver og røntgen af hoved og brysthule kan komme på tale.
Dyrlægen kan også udføre en farmakologisk test ved inddrypning af et øjenmiddel for at
afgøre, om der foreligger en skade foran eller efter nerveknudepunktet, der ligge ved ørets
basis.
[ul]
[li]En behandling vil være afhængig af, hvad årsagen er til sygdommen.[/li][/ul]

[/TABLE]
Jeg ved hun er blevet røntgenfotograferet, men det var vist mest for at se om der sad noget og stoppede systemet, altså i maven et sted. Men Horners syndrom var det første dyrlægen foreslog som årsag. Den kommer jo bare ikke med spisevægring og snot som almindelige symptomer. Og det var derfor dyrlægen gik væk fra det igen. Men hendes øje ser typisk “Horner” ud fra de billeder jeg har set online.

Nå. Der er jo påvist en infektion hos hende, så den håber jeg at pillerne kan få bugt med :slight_smile: Og så går øjet og hendes snorken forhåbentlig i orden igen :slight_smile: Bortset fra de ting virker hun som sig selv igen, heldigvis. Spiser, nusser, hader de andre :klapper:

Lad hende hade alt det hun vil, så længe hun bliver & forbliver sund & rask! :smiley:

Ork det gør jeg osse :slight_smile: Og det er ikke noget nyt eller noget der er kommet efter hendes sygdom. Hun accepterer at de andre er her, og kan sagtens stå og spise side om side med dem, men resten af tiden skal de bare holde sig VÆK. Jeg tror ikke hun ville ha’ spor imod hvis de en dag forsvandt helt ud af hendes liv L

Men så længe der ikke er åben krig, så går det jo heldigvis. Og det er kun Ib der ikke altid kan forstå at han skal holde snablen for sig selv. UANSET hvor mange rasende gok han får i hovedet af hende (og hun bli’r RIGTIG gal når han kommer for tæt på altså suk)

Det er jo nemlig det, kan godt huske at hun er jeres ikke-social-med-de-andre kat :tihi: & Ib, jamen det må ozz være svært at forstå at hun ikke kan lide ham, når nu alle andre kan! :hjerte: :smiley:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1013626]Jeg tror ikke hun ville ha’ spor imod hvis de en dag forsvandt helt ud af hendes liv L

Men så længe der ikke er åben krig, så går det jo heldigvis. Og det er kun Ib der ikke altid kan forstå at han skal holde snablen for sig selv. UANSET hvor mange rasende gok han får i hovedet af hende (og hun bli’r RIGTIG gal når han kommer for tæt på altså suk)[/QUOTE]

… Jeg vil gerne tilbyde Phumba et pensionistliv her som alenekat… :inlove: :surrender: :tihi:
Ikke at jeg tror du vil af med hende. :wink:

[QUOTE=Ravn;1013653]… Jeg vil gerne tilbyde Phumba et pensionistliv her som alenekat… :inlove: :surrender: :tihi:
Ikke at jeg tror du vil af med hende. ;)[/QUOTE]

Så tror jeg, du får John med… :slight_smile:

Kan du ikke nøjes med John? :klapper: Han er SOMME tider billligt til salg…

Menøh… du får ham først når Phumbas pillekur er overstået :lol: JEG skal ikke stå og fedte med de små tabletter…

dejligt at høre det går fremad og forhåbentlig kun er en “dum” infektion. Krydser fingre for pillerne snart virker

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1013940]Kan du ikke nøjes med John? :klapper: Han er SOMME tider billligt til salg…

Menøh… du får ham først når Phumbas pillekur er overstået :lol: JEG skal ikke stå og fedte med de små tabletter…[/QUOTE]

:klapper: :lol:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1013940]Kan du ikke nøjes med John? :klapper: Han er SOMME tider billligt til salg…

Menøh… du får ham først når Phumbas pillekur er overstået :lol: JEG skal ikke stå og fedte med de små tabletter…[/QUOTE]

Jeg tror jeg takker nej. :wink:
Har allerede et styks dejligt mandfolk :inlove:, det er katten jeg mangler… :klapper:

Han har da ellers samme farve pels som Phumba… hjælper det slet ikke??

:lol: :lol: :lol:

Ja, han er vist også det, man kalder sort sølv :rock:

[QUOTE=DK Blackangel;1014383]:lol: :lol: :lol:

Ja, han er vist også det, man kalder sort sølv :rock:[/QUOTE]

Ja… selvom man efterhånden skal lede efter det sorte mellem sølvet :tihi:

Altså, hvis vi nu krymper ham, giver ham pels over det hele + pelset hale,
og tilføjer et stemmebånd der kan sige “miav” på den rigtige måde, så måske? :muhaha:
Så har han også bare at være nussegal, når det nu ikke er Phumba!

pels over det hele… han arbejder på sagen :wink:

Og Phumba er en af de katte der bare gaber når hun vil miaue, så det kan han osse…

Så er der lige det med det nussegale… Det skal jeg nok lige spørge ham om han kan opfylde :wink:

hvordan går det med smuksakken ?

Det kunne jeg også godt tænke mig at høre :slight_smile:

Åh… jeg glemte helt at opdatere herinde osse :ups:

Det går stille og roligt fremad. Hun har i DEN grad fået appetitten tilbage :slight_smile: Faktisk synes hun ikke at lave ret meget andet end at spise :slight_smile: Når ikke hun sover - eller er dejlig fordi hun vil ha’ mad :wink:

Jeg er ret sikker på at det har været Horner’s Syndrom, sikkert koblet med en bihulebetændelse. det mente dyrlægen også sagtens kunne være tilfældet da jeg spurgte om det kunne passe. En infektion har hun i al fald (haft), men penicillinkuren, som hun stadig er i gang med, hjælper.

Hendes “underlige” øje er nu 95% normalt at se på igen - men hun snorker stadig mere end normalt når hun sover :slight_smile:

Men altså: Det vigtigste: HUN ÆDER! :smiley:

Om muligt er hun dog blevet endnu mere asocial :tihi: Før var det mest Ib hun (med god ret) hadede, nu kan hun finde på at knurre selv af Ozzy og Stevie hvis de formaster sig til at lægge sig i nullerputten VED SIDEN af hendes. Adelie og Phumba lader gensidigt som om den anden ikke eksisterer, det fungerer fint :klapper: