Lidt omvendt problem?

Vi er igang med en sammenføring af en killing og en 1årig MC. Og det går forrygende!

Nu har jeg læst mange steder, at det ofte er et problem at den voksne går i killingens mad, og jeg har fået foreslået en ‘kastratløse kro’ anordning… Men vores problem er omvendt?

Nova, vores killing, går i Arthur’s voksenmad. Er det okay?

Ja, det er helt okay og bestemt også normalt. Her fodrer vi kun killinger med killingefoder til de er omkring 8-9 uger og slippes løs blandt de andre.

Helt ok,hvis det er et anstændigt foder.

Den ta’r ikke spor skade af det. Nu hvor den er så lille som den er villle jeg nok se om jeg kunne lokke lidt ekstra killingemad i den også. Eller, hvis ikke jeres MCO har problemer med at være for tyk, lave en 50/50 blanding af killinge- og voksenmad i en periode. Rn killingemad får nok desværre den store til at blive for tyk :slight_smile:

Tak for svarene! Arthur tager det helt cool og er uinteresseret i Nova’s mad, så han holder sin flotte form :slight_smile: Vi vil prøve at lokke lidt baby-mad i hende og så samtidig give hende en slat killinge-mælk i ny og næ.

Vi bruger Royal Canin MC ‘junior’ fodder til Arthur og han skifter så til sin første voksen pose snart. Samt er Nova’s baby-fodder fra RC.

Husk at de også har brug for at få vådfoder, helst dagligt :slight_smile: Tørkost indeholder ikke meget væske ifht kattens naturlige føde, og de er ikke gode nok til at kompensere for det ved at drikke i stedet. Derfor får mange katte nyreproblemer når de bliver lidt ældre. Vådfoder er med til at afhjælpe det problem :slight_smile:

Jeg ville blande de to kattes foder sammen og servere det i samme skaal :slight_smile: og forsøge med killingevaadfoder.

Arthur får en halv ‘pose’ hver anden dag. Vi har forsøgt med mere men hans mave kan simpelthen ikke tage det. Nova får så lidt af hans, derfra :slight_smile:

Hvilket vaadfoder bruger du:? Nogle mærker tolereres bedre end andre :wink:

Vi bruger Whiskas (Jah, jeg ved det, men det er svært at købe lux fodder hele vejen igennem på en elevløn, selvom jeg gerne ville!) Nu forsøger vi os så lidt med RC’s killingeudgave til Nova og hvis det ser godt ud overvejer vi at prøve en kasse af det til både Arthur og Nova.

Whiskas er et dårligt vådfoder :frowning: (og faktisk meget dyrt) og som netop kan give problemer med maven. Prøv at købe Lux våd hos Aldi i stedet for og det er faktisk billigere end Whiskas…

Hedder mærket bare ‘Lux’? For i så fald vil vi da skifte! Har lært at lytte til jer garvede mennesker herinde! :smiley:

Yep - fås i 4 varianter (de har ikke altid alle hjemme) i Aldi. To i paté udgave og to med bidder i gelé, alle varianter til 5,50 for 400 gram, dvs. ca. halvdelen af, hvad Whiskas normalt koster i supermarkedet.

Ja. Aldi har Lux og Ko-Kra vådfoder dåser (de koster vist omkring 5-6,- dåsen) - Lux er bedst synes jeg. Det findes både i sovs og som paté

Det lyder godt! :smiley: Tak!

Jeg har faktisk samme problem. Har en 1årig MCO og en killing, hvor killingen spiser AL MAD han får serveret.

Men ud fra mit kendskab til MCO, så skal de gerne have killingefoder til de er 1,5 år gamle??? Så ville da mene, at det er bedre at fortsætte med killingefoder til begge to i et halv år mere?

Mig bekendt er Ko-Kra udgaven ikke særlig sund - mener der er sukker i den?

Lux fra Aldi er det bedste vådfoder, der kan købes i DK :ok:

[QUOTE=Annika;926082]Jeg har faktisk samme problem. Har en 1årig MCO og en killing, hvor killingen spiser AL MAD han får serveret.

Men ud fra mit kendskab til MCO, så skal de gerne have killingefoder til de er 1,5 år gamle??? Så ville da mene, at det er bedre at fortsætte med killingefoder til begge to i et halv år mere?[/QUOTE]

Ingen katte har dybest set behov for killingefoder, hvis de ellers får en sund og lødig kost. Det killinger har brug for er, at fedtindholdet er i orden - altså ingen slankefoder fx.

Men bruger man et godt mærke, behøver man ikke fodre med killingefoder.

Mine får det når de er helt små, fordi kroketterne er mindre og dermed ligger bedre i munden på dem - men så snart de bliver omkring 4 måneder går de over på voksenfoder.

[QUOTE=Annika;926082]Jeg har faktisk samme problem. Har en 1årig MCO og en killing, hvor killingen spiser AL MAD han får serveret.

Men ud fra mit kendskab til MCO, så skal de gerne have killingefoder til de er 1,5 år gamle??? Så ville da mene, at det er bedre at fortsætte med killingefoder til begge to i et halv år mere?[/QUOTE]

Vi følger Royal Canin’s linje. Det er godt, kraftigt fodder der er godt for MCO’ens kæber. Så Arthur, vores voksne MCO får RC fodder, og Nova vores killing får så også RC killinge fodder. Men hvis man køber race katte mad står der tit hvor mange måneder katten skal være, ca, for at få bedst effekt. Fe.k er Arthur lige gået videre til rigtig MCO voksen fodder.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;926101]Mig bekendt er Ko-Kra udgaven ikke særlig sund - mener der er sukker i den?

Lux fra Aldi er det bedste vådfoder, der kan købes i DK :ok:[/QUOTE]

Jeps, KoKra - som vist ikke hedder Ko-Kra mere - indeholder sukker. Jeg tjekkede så sent som i sidste uge, fordi det netop pludselig hed noget andet og havde nye etiketter. Men indholdet var vist det samme som før. Sukkeret var i hvert fald.

Jamen så vil jeg på jagt efter Lux mad! Tak for rådene :slight_smile:

Mvh
/Rasmus