Lidt slatten 2 dage gammel killing (sådan akut-agtigt)

nogen af jer har måske læst denne tråd, som Mette var så fantastisk at lave på mine vegne:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=48537

Lørdag morgen fik min kat kejsersnit og blev snippet… Jeg kom hjem med 5 killinger, men ingen anvisninger… Heldigvis gav min hunkat ikke problemer som sådan, allerede om aftenen begyndte hun at gøre, hvad hun skulle mht at vaske dem, lægge sig ordentligt osv.
I går mistede jeg desværre kuldets mindste han - Maggie var allerede begyndt at miste interessen for ham om natten, og uanset hvad jeg gjorde i løbet af dagen, kunne jeg altså ikke få ham på højkant, så det har nok bare ikke været meningen. Det kan jo også have været ham, der lå forkert, da fødslen gik i gang.

De andre 4 har været ivrige brugere af mælkebaren, men ingen havde taget på i morges og nogen havde faktisk tabt sig et par gram. I dag har Maggie dog haft en glubende appetit og været på toilettet, så nu løber mælken vidst endelig. Derudover får jeg lidt gedemælk og RC babymælk i dem (jeg følger opskriften nøje og sier det i sterilt gaze for at undgå klumper), og de har alle taget godt på i løbet af dagen undtagen én:
Han vejede 81 ved fødsel, 93 i går morges men 92 i morges og er nu på 91… Jeg motiverer ham med lidt flaske (han vil meget nødigt - ingen af dem gider flasken, efter de har fundet den fri bar) og så sætter jeg ham på en pat, hvor han så sutter godt…
Men når han ikke tager på og virker lidt mere træt end de andre, bliver jeg selvfølgelig rigtig bekymret! Hvad går der galt? Jeg kan ikke lige klare at miste én til :cry:

Jeg har trukket så rigeligt på Mette og to andre erfarne opdrættere, så nu spørger jeg herinde…

At vægten er gået lidt ned, ville jeg ikke være bekymret over, men det er svært at vurdere på skrift, om ‘virker lidt træt’ er et problem.

Mit bedste bud lige nu er at ringe til Heidi - nu, inden hun går i seng.

[QUOTE=Fieldstone;1104400]Men når han ikke tager på og virker lidt mere træt end de andre, bliver jeg selvfølgelig rigtig bekymret! Hvad går der galt? Jeg kan ikke lige klare at miste én til :cry:
[/QUOTE]
Vægten er i sig selv ikke bekymrende, men det at han virker slap kan godt være det. Det KAN være en infektion, og hvis det er så er der faktisk ikke ret meget du kan gøre ved det. Strptokokinfektioner hos små killinger er ikke usædvanlige, men de er svære at nå at gøre noget ved. Men hvis ellers han holder vægten så lad os håbe at du har fanget ham på et tidspunkt hvor han bare sover.
VH
Susanne

han er syg, ingen tvivl om det… han kan slet ikke komme i gang med at patte mere… jeg har rådført mig med ejer af faren til kuldet - opdrætter gennem 30 år, og hun foreslog jeg tog én af Maggies antibiotika piller og gav ham en 8. del. Derudover giver jeg babymælk hver halvanden time - jeg giver ham kun ganske lidt, men han får det ned, så jeg håber, han klarer den til i morgen, så vi kan komme til dyrlægen og få antibiotika til hele kuldet!

Fint, det er sådan set også det eneste du kan gøre. Hvis/når de dier hos moderen får de ca. 10% af hendes medicindosis gennem mælken, men når han ikke selv vil, så får han jo ingenting. Så må du prøve at supplere, men bliv ikke overrasket hvis det mislykkes. Ikke for at tage modet fra dig, tværtimod - men så små killinger har ikke meget at stå imod med og går desværre let i hegn. Alle gode ønsker herfra!
VH
Susanne

tak! og jeg ved godt odds er imod os, men han virker faktisk lidt mindre slatten nu! og han bliver ikke kold, så jeg har lidt håb… 7 timer endnu, så kan vi komme til dyrlægen!

Når du skal til dyrlægen, vil jeg stærkt anbefale dig samtidig at købe noget flydende KMR-mælk. Næst efter mælken fra mormis er det det bedste.

:kryds: for lillemanden.

Har alle dyrlæger flydende KMR på lager? Jeg havde en opfattelse af at det kan være svært at skaffe?

Hvad siger situationen her til morgen? Jeg håber nattens gode ønsker har virket!
VH
Susanne

Det er ikke til at få hos nogen dyrlæger i Danmark, desværre :frowning: Derfor anbefalede jeg forleden Julie at anskaffe gedemælk frem for at løbe risikoen med pulvermælken.

[QUOTE=Temple Bar;1104406]At vægten er gået lidt ned, ville jeg ikke være bekymret over, men det er svært at vurdere på skrift, om ‘virker lidt træt’ er et problem.

Mit bedste bud lige nu er at ringe til Heidi - nu, inden hun går i seng.[/QUOTE] : Jeg har jo på billedet set, at det er et Bumeserkuld du har fået,- og da jeg har set at Heidi har været indover, vil jeg som Mette sige: " ring til Heidi". Det er ikke meget din killing har tabt sig, men da den jo helst skulle tge på, er det negativt og, at killingen er mindre aktiv end de andre , er jo heller ikke så gode tegn, - - men Heidi er altid mit bedste bud på en Cool ( positivt) opdrætter, der når hun har været indblandet også ved, at der altid kan ske noget efterflgn. SÅ ring til Heidi!! OG JA !!! Det kan være hårdt, at være opdrætter :ked:

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;1104511]: Jeg har jo på billedet set, at det er et Bumeserkuld du har fået,- og da jeg har set at Heidi har været indover, vil jeg som Mette sige: " ring til Heidi".
[/QUOTE]

Nu skal det retfærdigvis siges, at hankatteejeren har mindst lige så meget erfaring som Heidi - forskellen er bare den geografiske afstand og visse ting kan være lettere at se frem for at høre/læse om :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;1104513]Nu skal det retfærdigvis siges, at hankatteejeren har mindst lige så meget erfaring som Heidi - forskellen er bare den geografiske afstand og visse ting kan være lettere at se frem for at høre/læse om :)[/QUOTE]: OK det fremgår jo intet sted af tråden som jo heller ikke er oprettet af “kuldejeren” !!! Så jeg blander mig udenom!

Cats og Conni
:

[QUOTE=conninissen;1104520]: OK det fremgår jo intet sted af tråden som jo heller ikke er oprettet af “kuldejeren” !!! Så jeg blander mig udenom!
[/QUOTE]

Denne tråd er skam oprettet af ejeren af kuldet og i indlæg nr. 4 skriver hun, at ejeren til kuldets far er opdrætter gennem 30 år :slight_smile:

god formiddag!
Jeg har kæmpet hele natten for ham… fodret ham hver halvanden time med RC (for der ER altså mere krudt i end gedemælk, men f*ck hvor er det besværligt), men han fik det dårligere og dårligere… :ked:
kl 5 i morges kunne jeg dårligt få liv i ham og tænkte, at det var det… Dog begyndte jeg alligevel at massere hans mave og fik faktisk gang i lidt afføring (det var ikke lykkedes mig hidtil).
Nå men han blev lagt i Maggies arme, så han kunne sove ind dér. Jeg orkede ikke mere. Men som han lå dér, rørte han alligevel lidt på sig, og strakte sig lidt, og jeg fældede sgu nogle tårer over livets uretfærdighed… jeg sad til kl 6, hvor Heidi (Why Forget) ringede til mig og var så sød at bruge en halv time på at snakke mig til ro, om naturens luner osv… Jeg skulle give slip og gå i seng. Der var ikke mere at gøre, Maggie havde ikke interesseret sig for ham længe og havde flere gange lagt sig ovenpå ham!
Han var allerede dødsdømt og havde været det længe!
Som en sidste indskydelse varmede jeg en lille sjat gedemælk (for det går jo meget stærkere), og tog endnu en 8. del antibiotika pille, tvang det i staklen og tænkte, at nu havde jeg da nok helt sikkert slået det sidste søm i hans kiste… han blev lagt ind til sine søskende ved mors mave, og jeg lagde mig til at sove… :surrender1:

Kl 10 bliver jeg vækket af en meget sulten Maggie! jeg kigger ned i kassen som det første - han lever stadig, men ligger helt stille… Hun hopper ned i kassen, og den anden choko han kravler over og får mælk! Jeg tager den syge op, men nej, hov!! det er jo IKKE den syge! Dette er kuldets største han, der stadig sover!

Det lille pjevs ikke bare LEVER, men er den første til at gå i mælkebaren!!! :inlove:

Han var stadig lidt svag og jeg skulle lige hjælpe ham med at finde en pat og holde fast, da hans ene søster og bror altid slås helt vildt om den samme pat, og det giver jo meget uro… :thumbup:

Men ja - mirakler sker i sandhed! Og tak til begge mine meget garvede opdrætter-bekendtskaber: Den ene for rådet om antibiotika og den anden for at give mig ro og tro på, jeg ikke kunne ha gjort noget bedre for ham og give slip… :hjerte:

Velkommen tilbage til livet lille Copycat! :hjertehop::flag: (og ja hele flokken kommer selvfølgelig til dyrlægen senere :p)

Hvor ER jeg glad for at høre det :thumbup:

jeg er ret rundt på gulvet, fatter slet ikke det lykkedes :inlove:

Hvor er det dog en dejlig opdatering, og sikke da en nat du har haft…nu skal det bare gå fremad for den bette knægt :ok:

Åh hvor dejligt at han klarede natten og er mere frisk nu :flag: :wehu:

Dog en tanke - hvorfor vil du have dem alle til dyrlægen? Altså, er det noget de to gamle garvede har rådet til, eller er det dyrlægen der gerne vil se dem, eller? :slight_smile: For jeg ville nok personligt ikke vælge at tage en nybagt missemor + killinger med til dyrlægen i den situation, hvor en enkelt killing har skrantet. Primært for ikke at stresse missemor mere end nødvendigt, men også for ikke at udsætte dem for al den nye virus og bakterieflora, der er sådan et sted, som missemor ikke selv er bekendt med? :slight_smile:

Ja det var noget af en nat… igen! for natten til lørdag var jo også rigeligt fyldt med drama!

Eva - det er dyrlægen, der vil have det… Jeg må indrømme, jeg kun bruger dem i nødstilfælde. De er hammer dygtige, men går med livrem og seler og bruger gerne løs af kundens penge!
Hvad ville du gøre? for du har da ret… Hankatte ejer rådede mig i går til at få fat i ordentlig antibiotika til killinger i dag, men ikke noget om at hele flokken skulle afsted.

Jeg er jo åben for alle råd - det er mit 3 kuld, og de to første var rimelig uproblematiske, så har ikke ligefrem nogen erfaring med det her :slight_smile: