Lidt underlig adfærd mht kattebakken

Hejsa,

Vores ene kat har i længere tid haft en lidt mystisk adfærd. Når han er færdig i kattebakken laver han bevægelsen som om han vil dække hans afføring, men han rammer ikke gruset. Han “skraber” i luften eller på kanten af selve kattebakken i stedet for. Sidstnævnte larmer naturligt nok en hel del, især fordi han bliver ved og ved fordi han jo naturligt nok ikke får dækket af for lugten indtil den anden kat kommer forbi og rydder op for ham.

Det der undrer mig er hvorfor han gør det - om det bare er et personlighedstræk eller om der er noget andet galt.

Der har ikke været nogle ændringer i gruset, der er to kattebakker i lejligheden og han gør det samme ved dem begge, også uanset hvor de står.

Jeg har prøvet at søge lidt på nettet, men synes ikke jeg kan finde lige præcis den problemstilling…

Nogle katte udvikler deres helt egen kattebakkeadfærd :slight_smile: Vi havde en kat, der gravede i det ene hjørne af bakken, forrettede sin nødtørft i et andet hjørne af bakken, og dækkede til i et tredie hjørne af bakken (dvs han også kunne finde på at skrabe på bakkens sider og på gulvet udenfor bakken). Hvorfor:? Fordi han ku’. :slight_smile:

Vi har overdækkede bakker, og Bastian ynder at skrabe ihærdigt på siden, før han går ud. Han dækker dog heldigvis også til… :slight_smile:

Ellers har jeg bemærket, at jo mere dominant en kat er, des mindre dækker den til - vel sagtens for at markere sin rang.

[QUOTE=FinnFrode;1291171]

Ellers har jeg bemærket, at jo mere dominant en kat er, des mindre dækker den til - vel sagtens for at markere sin rang.[/QUOTE]
LouLou dækker slet ikke til efter sig … jeg opdager at hun har været på bakken, når det begynder at hørme :S
Spotty skraber også på selve bakken når han er færdig med at dække til, det gør han også, når han kun har tisset.

Der er ikke noget galt med din kat. Den har bare dén adfærd :slight_smile:
Jeg har 10 katte og vil påstå, at de hver især har deres helt egne “toiletvaner”. Nogle sætter sig nysseligt lige oven på gruset og dækker fint og sirligt til efter sig, andre graver dybt, længe og inderligt … for så at skide et helt andet sted i bakken :rolleyes: Der "“Sprinteren”, der hopper op i kassen, skider og så drøner derfra uden at dække til. Som Skattekat skriver, så kender man katten på hørmen :høhø: Der er katten som skraber, skraber, skraber … på sider, væggen, gulvet you name it. Sidst men ikke mindst er der katten(e), der skraber på gulvet, hvis en anden har tabt en lille klat. Som du kan se, er det meget forskelligt, hvordan de opfører sig, men det er alt sammen normalt :cool2:

Det er de færreste af vores, der rent faktisk graver i gruset når de er færdige :slight_smile:
(Hende, der gør det, graver så også al gruset ud af bakken :uha: )

Vi har vores bakker inde i et skab med huller i siden, hvor de går ind og ud. Og ofte kan man høre når de er færdige derude fordi lågerne står og klaprer når de skraber på lågerne :tihi:

Muffe skraber på alt andet end gruset… Og går stolt ud bagefter, som om han klarede tildækningen til UG :dokdok:

:lol: Har jeg nævnt at jeg ææælsker Muffe? :hjerte: