Limping calici (?)

Hejsa…
Jeg ville høre om nogle af jer har erfaring med en sygdom, hvor kattene begynder at halte på det ene ben, fordi der er betændelse i…? Har to killinger, som har det, dyrlægen sagde ikke hvad det hed, men har fået fortalt det hedder Limping calici…
Synes ikke jeg kan finde noget nogle steder… Om hvordan det smitter og lignende?:confused:

Det smitter på samme måde som anden calici.

Hvis du googler limping calici, kommer der flere sider frem :slight_smile:

Okay… Jeg har bare aldrig haft en kat med det før… Og jeg synes det er svært at finde noget, ellers er det bare mig, der fatter lidt “hat” :S

Typisk rammer det killinger - måske derfor du ikke har opdaget det før.
Det er klart smitsomt og smitten kommer “et eller andet sted fra”. Kan være en af dine voksne katte, der har det liggende.

Men for langt de fleste, er det rimelig harmløst - kan sammenlignes lidt med vores influenza.

[quote=Vivi_Fletcher;435465]Typisk rammer det killinger - måske derfor du ikke har opdaget det før.
Det er klart smitsomt og smitten kommer “et eller andet sted fra”. Kan være en af dine voksne katte, der har det liggende.

Men for langt de fleste, er det rimelig harmløst - kan sammenlignes lidt med vores influenza.[/quote]

Okay… Det begyndte nemlig med 2 af mine killingerne havde det… De får så penicillin nu, men kan se at to til halter, men de løber alligevel rundt som gale… Det er kun den en lille tøsepige (Den første med det), som virker ret træt og syg, men dyrlægen sagde også, at hun nok ville have det værst, og hun ville nok have lidt feber…
Jeg troede først, at det var noget mere alvorligt, så jeg blev da godt nok urolig i al den ventetid, som jeg ventede, inden de skulle til dyrlæge :uha:

Limping calici er det samme som “alm. calici”. Der findes rigtig mange forskellige strenge af calici, og de giver forskellige symptomer. Hvor de grene der så giver halten betegnes som limping calici :slight_smile:

Antibiotika får de pga. risikoen for følgesygdomme. Calici er nemlig virus, og her hjælper antibioka ikke :slight_smile: Men at de to er legesyge og aktive er bare positivt. Jeg havde selv en hitter med det, der også var forbi dyrlægen, da han haltede. Her var det også smertestillende, antibiotika og så var det overstået et par dage efter. Manglende appetit er ikke godt, og kan være pga. sår på tungen eller i ganen, også et kendetegn ved calici :slight_smile:

[quote=Eife;435476]Limping calici er det samme som “alm. calici”. Der findes rigtig mange forskellige strenge af calici, og de giver forskellige symptomer. Hvor de grene der så giver halten betegnes som limping calici :slight_smile:

Antibiotika får de pga. risikoen for følgesygdomme. Calici er nemlig virus, og her hjælper antibioka ikke :slight_smile: Men at de to er legesyge og aktive er bare positivt. Jeg havde selv en hitter med det, der også var forbi dyrlægen, da han haltede. Her var det også smertestillende, antibiotika og så var det overstået et par dage efter. Manglende appetit er ikke godt, og kan være pga. sår på tungen eller i ganen, også et kendetegn ved calici :)[/quote]

Okay, så må jeg lige holde øje med det også. Det er dejligt, at der er nogle herinde, der ved noget

Saphiiira - Ja, det var også at nogle af de samme som er på dette forum at jeg fik gode råd af i sin tid :slight_smile:

Jeg har også været så uheldig at få calici indenfor døren. Den ældste af mine katte blev testet positiv for calici, da hun var 9-10 mdr. gammel. Hun blev syg da jeg fik en ny misling i huset. Så begge har haft calici i udbrud.

Nu er de heldigvis friske igen. De fik begge understøttende penicillin behandling. Den ældste i 5 uger, da hun var hårdest ramt.

Pøj pøj med dem :slight_smile:

Knus Gitte

synes godt nok ikke det er så sjovt, at de har det alligevel… Nu er der kun 2 msiser der ikke har det ud af 8, og de får det nok også… Stakkels misser…

Det er heller ikke sjovt, hverken for dem (alt efter hvor hårdt de er angrebet) eller for dig, men det går over på et tidspunkt og indtil da er det vigtigste, at de får mad og især væske hver dag :slight_smile:

Rigtig god bedring med dem.

Jeg skal nok sørge for de får væske og mad… :slight_smile:
Takker for at nogle gad fortælle lidt om sygdommen, og hvad jeg skal være obs på…
Takker mange gange…:wehuu: