Lind afføring trods RC Intestinal - hjælp

Ja… Så skal vi til det igen, endnu et foderemne :sorry:

  • Jeg kunne ikke finde noget brugbart med søgefunktonen.

Mau har - siden vi fik ham - haft temmelig lind mave. Ikke diarré, men det er ikke så fast som det bør være.

Min dyrlæge rådede mig til at fodre med RC Intestinal, og det gjorde vi så, der skete en lille forbedring, men ikke nok.

Vi fodre også med Dental, for deres tænder er heller ikke optimale.

  • De har fri adgang til foderet.

Udover det så får de dagligt vådfoder 156 g til deling, fordelt over 2 måltider hver som jeg blander ekstra vand i for at sikre at de får nok at drikke. (De får ca 2 dl vand om dagen hver).

Nå… Men når nu Intestinal ikke fungerer, så vil jeg jo gerne finde noget nyt foder.

Jeg har kigget på Orijen, men ved ikke om det vil forbedre eller forværre situationen - nogle erfaringer?? Skal det blive mere kødholdigt, eller mere fiberholdigt?

Jeg vil jo naturligvis gerne undgå foder med sukker, farvestoffer og for mange unaturlige tilsætningsstoffer. BARF lurer jeg også lidt på, men har ikke helt mod på at kaste mig ud i det…

Trols har fungeret perfekt på al de foder de har prøvet - tror ikke der er noget der kan slå hans mave ud :slight_smile:

Jeg er endnu engang faret vild i foderjunglen :øhmm: - kan i hjælpe mig med at finde vej??

Iams Hairball skal være godt til tynde maver - men så må de ikke få andet overhovedet, indtil maverne er i orden igen.

iams hairball… det er et rigtig godt bud!! det er det jeg giver mine…

og så tag vådfoderet fra dem til de har fast mave… det er muligt Mau ikke kan håndtere den mængde vådfoder han får :slight_smile:

Det kunne være jeg skal prøve det… :tak:

Men hvis maven så går i orden igen, skal jeg så fortsætte med det foder, eller er der stor risiko får at det så går galt igen??

To dl. vand om dagen til hver kat? Oveni det væske, som vådfoderet giver? Og så drikker de måske også lidt ved siden af? Jeg synes, det lyder som afsindigt meget vand…?

Her rummer vandskålen tre deciliter, og selv da begge midderne var på fuld tørkost, kunne sådan en da godt holde et par dage, hvis den ikke blev skiftet (ikke at det nogensinde sker, at den ikke bliver det, selvfølgelig -engel)

Jeg er ikke ekspert på området, så er der andre, der kan fortælle, hvor meget væske katte har brug for?

I øvrigt læste jeg i et blad, at de unge piger bliver inkontinente, fordi de går og sutter i en vandflaske hele tiden og får alt for meget væske. Den slags skal altså ud igen - måske er det samme problematik, bare anden udgang?

mvh. tina

[quote=taina;256929]To dl. vand om dagen til hver kat? Oveni det væske, som vådfoderet giver? Og så drikker de måske også lidt ved siden af? Jeg synes, det lyder som afsindigt meget vand…?

Her rummer vandskålen tre deciliter, og selv da begge midderne var på fuld tørkost, kunne sådan en da godt holde et par dage, hvis den ikke blev skiftet (ikke at det nogensinde sker, at den ikke bliver det, selvfølgelig -engel)

Jeg er ikke ekspert på området, så er der andre, der kan fortælle, hvor meget væske katte har brug for?

I øvrigt læste jeg i et blad, at de unge piger bliver inkontinente, fordi de går og sutter i en vandflaske hele tiden og får alt for meget væske. Den slags skal altså ud igen - måske er det samme problematik, bare anden udgang?

mvh. tina[/quote]
De drikker meget meget lidt ved siden af, så lidt så jeg er bekymret for om de kan udvikle problemer af det - og nej, det er 2 dl i alt, med vådfoderet inkluderet, ca :slight_smile:
Lyder som meget vand? Det synes jeg nu ikke at det gør. Slet ikke når de ellers kun får tørfoder… Så tror jeg det er en udmærket mængde. Jeg læste det på et tidspunkt, at det ca er den mængde væske voksne katte skal have i løbet af en dag for at undgå problemer med nyrerne mv. Katte der udelukkende lever at vådt, får omtrænt den samme mængde væske, hvis ikke mere.

Det sidste du nævner ved jeg intet om.

Katte er ikke voldsomt gode til at drikke og selv om vådfoderet giver nogen væske giver det langt fra nok

Men hvis Iams fixer problemet - så hold dig til det i nogle måneder og så gå gradvist væk fra det igen hvis du gerne vil skifte - jeg har det stadig 5050 i mit foder…

[quote=Battlestar;256975]Katte er ikke voldsomt gode til at drikke og selv om vådfoderet giver nogen væske giver det langt fra nok

Men hvis Iams fixer problemet - så hold dig til det i nogle måneder og så gå gradvist væk fra det igen hvis du gerne vil skifte - jeg har det stadig 5050 i mit foder…[/quote]
Enig… mine får i hvert fald alt for lidt hvis ikke jeg “snyder dem” til at drikke mere… de er ligeglade, de elsker smagen af vådfoderet, også selvom det er blandet op med vand :slight_smile:

Så smutter jeg til dyrhandleren i morgen og køber en pose og blander løbende op med det de får nu… hvor lang tid skal overgangsperioden forløbe over egentlig?? Hvor hurtigt kan det gøres uden at gøre mere skade end gavn? :øhmm:

[quote=Rimmen;256977]Enig… mine får i hvert fald alt for lidt hvis ikke jeg “snyder dem” til at drikke mere… de er ligeglade, de elsker smagen af vådfoderet, også selvom det er blandet op med vand :slight_smile:

Så smutter jeg til dyrhandleren i morgen og køber en pose og blander løbende op med det de får nu… hvor lang tid skal overgangsperioden forløbe over egentlig?? Hvor hurtigt kan det gøres uden at gøre mere skade end gavn? :øhmm:[/quote]

bland det direkte i 50-50 det reagerer de på med det samme…

og når du skal væk fra det igen - så gør det over mindst 3 md

men få lige en prøvepose hos dyrehandleren før du gør noget andet, for hvis de ikke kan lide det - så er hairball et mget dyrt foder at fejlkøbe

[quote=Battlestar;256979]bland det direkte i 50-50 det reagerer de på med det samme…

og når du skal væk fra det igen - så gør det over mindst 3 md

men få lige en prøvepose hos dyrehandleren før du gør noget andet, for hvis de ikke kan lide det - så er hairball et mget dyrt foder at fejlkøbe[/quote]

Super, will do…
Selvfølgelig… kan de lide det, så bestille jeg fra nettet i stedet, der er mange penge at spare :ok:

Men jeg er slet ikke i tvivl om at de vil spise det… De spiser alt hvad de får tilbudt næsten :tihi:

Hvilken er det jeg skal have fat i?

Iams® ProActive Health™ Hairball Care
eller denne?

Iams Hairball Control Rich in Chicken

eller?

Iams Hairball Control

[quote=Rimmen;256983]Hvilken er det jeg skal have fat i?

Iams® ProActive Health™ Hairball Care
eller denne?

Iams Hairball Control Rich in Chicken

eller?[/quote]

uha - det husker jeg faktisk ikke - det er den i den orange sæk med grønne tekst såvidt jeg husker - der står adult på den…

den korrekte er:

Iams Hairball Control cat food Rich in Chicken

Og så skal katte ha’ alt det vand de drikke - og gerne mere til. For lidt væske går ud over nyrer og urinveje

Så har jeg været over og købe en pakke Hairball Control og blandet det op 50/50 om nogle dage, hvis alt går fornuftige blander jeg lidt mere i… :slight_smile:

Er lidt spændt på hvor meget vand jeg kan få i dem nu hvor vådfoderet er væk… men mon ikke de bliver tørstige på et tidspunkt?:slight_smile:

lige nu er jeg på 50/50 med hairballs controll fra iams og så Porta 21 Holistic Cat Fish & Oats… det har herhjemme givet de bedste resultater end noget andet har… incl. rc interstinal

Held og lykke :kryds:

Okay, så det er meget bedre at fjerne både vådfoder og vand - end at starte med at prøve kun at skære ned for vandet?

Jeg er godt klar over, at katte gerne skal drikke meget, og også mere, end de måske har tørst til. Men når nu vådfoderet lader til nogle gange at være problemet, så kunne man måske starte med at gøre det lidt mindre vådt, i stedet for at fjerne AL væske fra kattens mad? Man kan jo altid skrue op for både vådfoder og vand, når kattens mave er i orden igen - og det er vel også det, der er planen :slight_smile:

mvh. tina

vådfoder ja - vand nej :slight_smile: du må endelig ikke skære ned for vandet for det er ikke det der er problemet

Jeg er godt klar over, at katte gerne skal drikke meget, og også mere, end de måske har tørst til. Men når nu vådfoderet lader til nogle gange at være problemet, så kunne man måske starte med at gøre det lidt mindre vådt, i stedet for at fjerne AL væske fra kattens mad?

kattene får meget væske gennem deres vådfoder - så logikken skal være omvendt. Jo mindre vådfoder de får - jo mere vand skal de have. Ellers bliver de rigtig syge. Tørkost giver dem på ingen måde væske nok :slight_smile: Det er vådfoderet i sig selv der er problemet - ikke væsken i foderet. Så du må for alt i verden ikke tage vandet fra katten

Det kan go alvorligt ud over kattens organer

Man kan jo altid skrue op for både vådfoder og vand, når kattens mave er i orden igen - og det er vel også det, der er planen :slight_smile:

mvh. tina

ja man skruer op for vådmaden langsomt når maven er i orden :slight_smile:

Jamen Battlestar, når man plejer at blande vand i vådmaden, og man fjerner den, så ER der altså ikke noget at blande vand i mere :stuck_out_tongue: Så skal kattene jo selv bevæge sig hen til vandskålen.

Og for lige at sætte det på plads, så går jeg sandelig ud fra, at kattene har vand ved siden af, uanset hvordan man fodrer. Jeg har da aldrig nogensinde snakket om at fjerne kattens adgang til vand!

Hvorfor kan vådmaden vådfoderet give problemer med linde maver? Er det fordi, det er vådt - eller er der noget andet i, som gør det?

mvh. tina

højkvalitets-vådmaden med store mængder kød/fisk har lidt samme effekt på missemaver som store mængde kød har på vores maver - afføringen bliver blød! Hvis misserne så samtidig ikke er vant til at spise vådmad eller får for store mængder af en type der giver meget blød mave - så forstærkes problemet.

Det kan så skyldes bakterieflora, tarmbevægelserne eller andre faktorer i maven der bare ikke spiller 100%, men uanset hvad, så bliver det næsten altid godt hvis man giver deres maver mulighed for at vænne sig langsomt til tingene for så kan deres mave følge bedre med uden at afføringen ender som det rene splat.