Link om hypoallergene racer

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene:S

The Cornish Rex requires more upkeep than the Devon because they require frequent baths to mitigate the oil buildup on their skin.

OK… Den var ny for mig.

Adelie, kom, du er fedtet og skal i bad nu! (eller noget…)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1045610]OK… Den var ny for mig.

Adelie, kom, du er fedtet og skal i bad nu! (eller noget…)[/QUOTE]

Men når jeg forestiller mig devon vs. cornish (de katte jeg har haft i hænderne i tidens løb), så tror jeg at der måske kan være noget om det. Men altså ikke noget vi ikke-allergikere ville bemærke, ligesom jeg jo heller aldrig ville bade en europé til daglig. :slight_smile:

(og bortset fra det,. så har jeg altså ikke lige orket at læse oversigten - den slags plejer normalt at være, ja… misvisende…)

Hm måske :slight_smile: Jeg synes mange af de Devon jeg har set på udstillinger har været mere skaldede end Cornish’erne - så jeg kunne da bedre forstille mig at de kunne blive “fedtede” på samme måde som sphynxerne, Men det kommer nok mere an på hvor meget uld de har end hvilken race de er, der er jo også nogle ret tyndhårede Cornish indimellem :slight_smile:

Jeg har nu heller aldrig hørt at orientalerne skulle være specielt allergivenlige - men det er måske den manglende underuld der får folk til at tro det? Og hvorfor så orientalerne og ikke siamesere? Hm nej, det gi’r ikke mening.
Den eneste jeg vil tro på er sdådan set Sibireren, det er mig bekendt den eneste hvor man har kunnet måle et lavere allergen"indhold" på…

Jeg synes det er en skam overhovedet at markedsføre bestemte racer som allergivenlige, jævnfør den tråd for nylig… jeg tror mere det er den enkelte kat der kan være “værre” eller bedre rent allergimæssigt.

Trekkie - Det med siatalere er bedre end f.eks. huskat/europé har jeg nu hørt før. Blandt andet fra både Mette Mejdahl og Diana F herinde :slight_smile: Og ja, det er nok mængden af underuld der gør det.

Jeg tror i den grad, at man skal passe på med at få brandet en race som “allergi-venlig” for det er katten, der er taberen i sidste ende når det viser sig at familien ikke alligevel kan tåle den. Skaldepanden er jo et glimrende eksempel på hvorfor Sphynxen ikke er allergivenlig.

Det er jo det, og det er jo også meget individuelt med hvad folk faktisk kan tåle! :slight_smile:
Så den generelle anbefaling med at tage ud og besøge opdrættere af forskellige racer tror jeg er langt den bedste tilgang folk kan have :slight_smile:

Nemlig. :ok: Propper jeg ansigtet ned i Artemis’ husmissepels, får jeg prompte det vildeste høfeberanfald. :S
Men siatalerne er helt anderledes - dem kan jeg godt møfle hovedet ned i uden problemer. :smiley:

Hvordan jeg reagerer på andre racer ved jeg faktisk ikke.

Det der med den sibiriske kat har jeg læst en del om på nettet engang. Læste noget med en undersøgelse, og det er korrekt, at NOGEN af individerne i den race udskiller markant mindre allergener end andre katte. Men der var altså også sibirere, der udskilte ligeså meget som normalt. Så det er absolut ikke alle kattene, der er ‘allergivenlige’.

Min oplevelse er, at der for en stor del er en sammenhæng imellem mængden af pels og det her fedteri. Katte med ingen eller meget lidt pels har ingen steder at komme af med fedtet fra deres hud.
Jeg har ikke hvide kattesenge herhjemme af samme grund. De får over tid en brunlig plamage, som ikke sådan lige går af i vask. Men ingen af kattene fedter så meget, at jeg vasker nogen af dem.
Så ja, det burde være akkurat samme situation med Devon Rex.

Jeg gider ikke kommentere på det med allergivenlig, de fleste kender nok mit antipati.

Min mor tåler ikke huskatte - men har haft colourpoints uden problemer :uha: Jeg tror, det er ret umuligt at generalisere :wink:

mvh. tina

Nu har jeg selv katteallergi og kan tåle mine egne MCO’er, Norsk Skovkatte og nogen ganske få korthårs racer.

Vi havde i går besøg af at par hvor den ene har katteallergi, de har besøgt en Sibir og Norsk Skovkatte opdrætter og der brød allergien ud. Men de var her 1½ time i går og han fik ingen reaktion. Så de skal nu have MCO :slight_smile:

Hvor andre har været her og teste om de kunne tåle MCO, men gik efter kort tid pga reaktion.
Allergikere vil reagere forskelligt så jeg tror ikke på man kan sige at nogen racer er mere allergivenlige end andre.