LitterKwitteren

[QUOTE=Northved;951202]Hvad så med små katte? Falder de ikke igennem og hvad så når de skal flytte i nyt hjem? Så skal nye ejer også indføre dette.

Jeg tror ikke jeg i mine vildeste drømme ku finde på sådan en løsning, så hellere et par kattebakker.[/QUOTE]

Enig.

hvis jeg kun havde en kat - så gjorde jeg det HELT sikkert… for jeg har dårligt knæ og at rense kattebakker er - for mig - absolut ikke det nemmeste i den her verden…

jeg finder løsninger på alt - men at sidde på hug, på knæ samt at gå op og ned i knæ - det gør sgisgu ondt på mig - så littekwitter ville være super

MEN

da Ramses er en toilet-terrorist der med glæde driller de andre når de er på toilettet - så er ideen blevet kasseret… men kun derfor

Vi træner vores katte til ALT muligt - high five, hoppe gennem ringe, ned fra bordene… alle mulige ting der er mere eller mindre naturlige for dyrene… og hvis vi ikke betragetede os som civiliserede - - så kunne vi lige så vel træne os selv til at besørge i en bakke frem for i et toilet…

Se sådan her på det: da vi var nomadefolk, der medbragte vi ikke kurve for at slæbe rundt på vores afføring fordi vi SKULLE besørge samme sted - vi satte os og sked når vi skulle…

Det har vores levevis og krav til hygiejne gjort umuligt - altså skal det ske hygiejnisk og derfor samme sted…

om vi har trænet os selv væk fra naturlig bæ-adfærd eller om vi træner katten væk fra naturlig bæ-adfærd - det er et og det samme… katten er lige jo så begesjtret for hygiejne som vi er - og hvis vi som ejere ellers gider besværet - så er katten fint tjent med vores type hygiejne…

husk på: vi træner dem til bakke-brug fra de er 3 uger gamle med en bakke i killinge-gården… træningen kunne lige så godt være en “mini-litterkwitter” som en bakke…

hvis det var muligt ville ingen pludselig snakke om “naturlig” adfærd… for så ville det være lige så naturligt for katten som for os at gå på toilettet…

Udekatte-folkene herinde argumenterer jo altid med “kattens frie adfærd ect ect ect” - og indekatte folkene siger at “katte der aldrig har været vant til andet har ikke brug for udelivet”… det her er ikke anderledes…

hvad katten ikke kender har den altså ikke partout behov for… og kendte den kun til litterkwitteren - så havde den ikke brug for bakken!

hihi kan se det for mig at skulle stå i kø om morgenen fordi katten er på lokum:tihi:
bortset fra det er der så nogle af jer som bruger systemet der har nogle billeder? må indrømme jeg aldrig har hørt om det:)
MVH Rikke

Jeg gad altså godt mine katte kunne gå på toilettet :slight_smile: Men så skulle de næsten også lærer at kunne skylle ud efter sig :slight_smile:

[QUOTE=nouredin;951317]hihi kan se det for mig at skulle stå i kø om morgenen fordi katten er på lokum:tihi:
bortset fra det er der så nogle af jer som bruger systemet der har nogle billeder? må indrømme jeg aldrig har hørt om det:)
MVH Rikke[/QUOTE]

Her er en video og du kan se mangle flere hvis du klikker på linket.

//youtu.be/gXucWqwpSow

ej hvor smart :slight_smile:
den store killing 2 minutter inde:wehuu: mums hvor er den lækker, kæmpe poter og laaaang hale:hjerte:
MVH Rikke

[QUOTE=DK Thomani;951489]Her er en video og du kan se mangle flere hvis du klikker på linket.

//youtu.be/gXucWqwpSow
[/QUOTE]

Fantastisk aftentv :smiley: Hvor er den sjov 1:32 inde hvor den stikker hele hovedet ned igennem LitterKwitteren og ned i toilettet. Men det lykkes da til sidst både at lave stort og småt på den, men er nu stadig sikker på at killinger osv ville ryge ned igennem og jeg gider ikke vaske kat mere end jeg i forvejen gør :smiley:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;951143]Egentlig er det vel heller ikke naturligt for en kat at bruge en kattebakke hvis vi nu skal helt der ud. Katte besørger normalt IKKE det samme sted dag efter dag i naturen.
[/QUOTE]
Gør de ikke? :? Jeg synes da, det ser ud som om mine katte har yndlingssteder, hvor de oftest besørger. Det bliver bestemt ikke spredt ud over hele haven i et forsøg på at finde et nyt sted hver gang.

[QUOTE=Northved;951202]Hvad så med små katte? Falder de ikke igennem og hvad så når de skal flytte i nyt hjem? Så skal nye ejer også indføre dette.

Jeg tror ikke jeg i mine vildeste drømme ku finde på sådan en løsning, så hellere et par kattebakker.[/QUOTE]

Netop derfor jeg slet ikke engang har overvejet ideen, for den duer bestemt ikke i et opdrætshjem efter min mening :slight_smile:

[QUOTE=Northved;951202]Hvad så med små katte? Falder de ikke igennem og hvad så når de skal flytte i nyt hjem? Så skal nye ejer også indføre dette.

Jeg tror ikke jeg i mine vildeste drømme ku finde på sådan en løsning, så hellere et par kattebakker.[/QUOTE]

Det er lige netop det, som opdrætter mener jeg ikke man kan “tillade” sig at vænne kattene til andet end kattegrus - så skal det i al fald være efter grundig aftale med kommende købere.

Jeg kan godt huske da Housecoat fik sine to Peterbald-damer som netop var vænnet til en eller anden “grusfri” indretning hjemme i rusland. Og hun måtte nærmest ud midt om natten efter noget de ville bruge, for KATTESAND? Nej tak!

Hun har så forresten vist fået lært dem at bruge netop Litter Kwitter (i al fald sidst jeg hørte fra hende… Housie… hvor er duuuu?)

Der hvor vi fik vores allerførste katte var de vandt til kun at have køkkenrulle i bakkerne (som så blev fjernet omgående når der var “gevinst”) - det medførte at særlig Banse hele livet gladeligt satte sig på f. eks. en henkastet avis, for PAPIR var nuengang det man HELST sku’ tisse på…

De lærte at bruge grus, men var alligevel efter min mening uheldigt præget på netop papir.

Litter Kwitteren må slet ikke bruges til killinger, netop fordi de kan risikere at falde i. På hjemmesiden understreger de, at det er vigtigt, at killinger er så store at de har en brugbar balance til det nummer. Mener det er tidligst 6 mdr de anbefaler.

Nej, Knirke har ikke andre muligheder, men hun kan sagtens gøre opmærksom på utilfredshed alligevel. Jeg regner med at oprette en tråd til eksperimentet i morgen, så I kan følge med i, hvordan det går med toilettræningen :tihi:

Jeg har det altså lidt svært med argumentet “Det er ikke naturligt!” Hvor meget i vores kælekattes liv er det liiiiige det er helt naturligt? Den mad de spiser er ikke, den adfærd vi lærer dem er ikke, det at leve sammen med mennesker og andre dyr på denne måde er ikke, det at bo indenfor i et hus er ikke, det legetøj vi køber til dem er ikke osv. osv. For mig er det vigtigere at fokusere på at min kat har det godt, er glad og veltilpas og i det hele taget giver indtryk af tryghed og åbenhed end om den måde hun tisser på nu også er naturlig for katte. Jeg ved så ikke, hvor alene jeg er med den holdning, men det er altså sådan jeg ser på det lige nu.:slight_smile:

Så fik jeg oprettet tråden, som jeg regner med at opdatere hver gang der sker noget, stort eller småt, til de der er nysgerrige :tihi:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?43193-Eventyret-om-en-kat-og-et-toilet

Jeg ved ikke helt hvor jeg står i diskussionen (u)naturlig adfærd.

Men som indspark - så er det uhyre sjældent jeg ser Cæsar grave
og dække til. Og det er ligegyldigt om det er nr 1 eller nr 2.
Der bliver leveret og så går han. Er hans adfærd så helt forkert?

Du har ret, kattene lever i forvejen langt hen ad vejen et unaturligt liv, men er det et argument for at gøre det endnu mere unaturligt, for at fratage dem muligheden for at udøve en dybt forankret instinktiv adfærd, fordi det er mere bekvemt for os?

Min holdning til selve debatten - jeg kunne ikke selv finde på at bruge Litter Kwitter. Men det er nu mest argumentet, jeg opponerer imod. Det har jeg det lige så svært med, som du har med det modsatte.

[QUOTE=Tea;953584]Jeg ved ikke helt hvor jeg står i diskussionen (u)naturlig adfærd.

Men som indspark - så er det uhyre sjældent jeg ser Cæsar grave
og dække til. Og det er ligegyldigt om det er nr 1 eller nr 2.
Der bliver leveret og så går han. Er hans adfærd så helt forkert?[/QUOTE]

Nej, det er hans måde at dominere på…
Men at man har en kat, der ikke dækker til, ville ikke være nok til at begrunde at man fratager muligheden…

[QUOTE=Ann K;953876]Nej, det er hans måde at dominere på…
Men at man har en kat, der ikke dækker til, ville ikke være nok til at begrunde at man fratager muligheden…[/QUOTE]
Okay… Det har jeg faktisk også selv tænkt.

Og selvom jeg ville synes det var super bekvemt hvis kattene kunne
bruge toilettet, så er det i mine øjne også helt forkert.
Jeg undrede mig bare over at en ellers sund og normal kat tilsyneladende
“mangler” det der essentielle instinkt, der bruges som argument.

[QUOTE=galath;953781]Du har ret, kattene lever i forvejen langt hen ad vejen et unaturligt liv, men er det et argument for at gøre det endnu mere unaturligt, for at fratage dem muligheden for at udøve en dybt forankret instinktiv adfærd, fordi det er mere bekvemt for os?

Min holdning til selve debatten - jeg kunne ikke selv finde på at bruge Litter Kwitter. Men det er nu mest argumentet, jeg opponerer imod. Det har jeg det lige så svært med, som du har med det modsatte.[/QUOTE]

Det argument der bliver brugt af de katteadfærdseksperter der har været med til at udvikle systemet er, at adfærden bunder i fjernelse af kropsligt affald for ikke at tiltrække rovdyr, og at fjernelsen af såvel affald som lugt er lige så effektiv, hvis ikke mere, i toilettet end i kattebakker, og derfor er rigtigt mange katte helt tilfredse med at gøre det på toilettet. Derudover er katte, som de renlige dyr de er, også glade for at slippe for, hvad vi her i huset kalder pøllepoter. Hvorvidt det forholder sig sådan skal jeg ikke kunne sige, men så vidt jeg kan se er Knirke mere interesseret i at bruge sine poter til andet end pølletildækning. Og som tidligere sagt, så længe hun virker fint tilfreds med systemet, så kan jeg ikke se problemet i at bruge det. Jeg er ikke mere ubelejliget af at håndtere en kattebakke end at jeg gladeligt gør det, hvis det er det Knirke foretrækker. Hvis hun er ligeglad eller endda gladere for toilettet, har jeg lidt svært ved at se problemet i at lære hende at bruge det. Det hele kan vel koges ned til “Hvad er bedst for den individuelle kat?” Hvis de er meget stærkt knyttet til deres kattebakke/skraben så er der jo ingen grund til at ændre på det. Hvis de virker åbne overfor at prøve noget andet sker der ikke noget ved at prøve, så længe man holder øje med kattens signaler. Man kan altid gå tilbage til den gamle løsning, hvis ikke den nye virker alligevel, også uden at have traumatiseret sin kat, hvis bare man husker at lytte til dens signaler.

Ejeren af Tiger og Toffe, der blev fortalt om i tråden på kattegalleri, gik noget længere end jeg ville kunne finde på med Tiger. Hvis noget, så kunne jeg have forsøgt at lære Toffe det, da det lød som om han var interesseret og ladet Tiger beholde sin kattebakke. Derefter kan man jo så se, om Toffe stadig vil bruge toilettet, eller om han hellere vil tilbage på kattebakken igen og lade det være op til kattene.

[QUOTE=Tea;953886]Okay… Det har jeg faktisk også selv tænkt.

Og selvom jeg ville synes det var super bekvemt hvis kattene kunne
bruge toilettet, så er det i mine øjne også helt forkert.
Jeg undrede mig bare over at en ellers sund og normal kat tilsyneladende
“mangler” det der essentielle instinkt, der bruges som argument.[/QUOTE]

Hø… min Aske, der var en bragende dominerende kat skrabede altid som en gal i bakken, inden han gjorde sig ren… det var nemlig meget vigtigt for ham at få lavet en lille hulning, som kunne virke som en lille pyt - det sikrede at urinen kunne komme til rigtig at lugte :wink: Fæces blev altid anbragt meget pertentligt på en lille forhøjning - også for at sikre at lugten blev spredt godt og grundigt…
Så han kunne godt bruge tid på at arrangere bakken - men når så han var færdig, så gik han bare… Tror ikke at jeg har set ham skrabe i bakken bagefter siden han vel var omkring 2 - 3 år gammel og gennemgik den sidste psykiske modning :slight_smile: