Livsforlængende behandling: ja eller nej?

Har du tænkt over det?

Du kan selv bestemme ved at oprette et livstestamente… :slight_smile:

Nu kan du tilmelde dig Dit Livstestamente via sundhed.dk. I livstestamentet kan man sige nej til behandling, hvis man er uafvendeligt døende, og behandlingen kun kan forlænge livet. Man kan også sige nej til livsforlængende behandling i en situation, hvor man ligger hjælpeløs hen uden håb om bedring.
Citet fra sundhed.dk

Læs mere her:
https://www.sundhed.dk/Profil.aspx?id=72933.1

:s:S

Uha…den er svær…

Jeg tror på, at uanset om man er terminalpatient og inderst inde godt ved hvad vej det går - så hænger man ved livet og håber på, at miraklernes tid ikke er forbi.

Jeg tror, at jeg ville hænge på til sidste sekund - men skal nok stå i situationen for at tage stilling til det.

:s:S

Jeg har inden for de sidste par år set flere kæmpe en (umulig) kamp mod kræft - de blev ved til det sidste, men tabte alligevel kampen.
:ked:

Jeg har skrevet livstestamente :slight_smile: jeg vil ikke have livsforlængende behandling

Der er to områder man kan krydse af, når man opretter et livstestamente, uanset hvad man vælger, så syntes jeg at man til enhver tid har ret til selv at vælge. Men nogen er bare ikke i stand til at vælge selv længere, og jeg tror at en del “fortryder” at de ikke selv havde taget stilling da de kunne.

1.
Jeg ønsker ikke livsforlængende behandling, hvis jeg er i en situation, hvor jeg er uafvendeligt døende.

2.
Jeg ønsker ikke livsforlængende behandling i tilfælde af, at sygdom, fremskreden alderdomssvækkelse, ulykke, hjertestop el.lign. har medført en så svær invaliditet, at jeg varigt vil være ude af stand til at tage vare på mig selv fysisk og mentalt.

jeg har skrevet nej i begge… jeg vil ikke have mine kære skal se mig sådan!

Jeg tilmeldte mig livstestamentet da det blev skabt, og nej jeg ønsker IKKE livsforlængende behandling, og dør jeg, skal man IKKE genoplive mig.

Mine meget klare holdninger omkring katte gælder sørme osse for mig, i min verden er døden ikke noget grimt og forfærdeligt, men en uafvendelig del af den gave livet er.

Synes også det er svært somTante Tut har jeg også set mange venner og bekendte syne væk af kræft .Og det er hårdt .
Jeg har da selv gjort mig de tanker hvis det ville ramme mig . Jeg har kamp vilje og der ville jeg nok kæmpe til det sidste ,ja jeg har set venner bukke under , men jeg har også set et par mirakler …
Jeg er selv store risiko for at falde om med en blodprop eller hjerneblødning, og der må jeg sige at jeg har fortalt mine familie at hvis det er meget slemt vil jeg ikke holdes i live , men have lov til at at forlade denne verden i fred og ro uden at holdes i live i evigheder og langsom syne væk og det har jeg snakket igennem med familien
Har en venninde ned i tyskland , som ligger i vågen koma nu på 12 år . Hun var 22 da hun faldt om med blødninger i hjernen.
Og der må jeg nok sige jeg vil ikke bare lige som en fange i min krop.
Men heldigvis skinner solen fra en klar himmel i dag , og det hjælper ikke at tage sorgerne på forskud CARPE DIEM :).

Jeg håber en dag, det blir lovligt at ønske døden i Danmark, hvis man er uhelbredelig syg.
Man skal naturligvis skrive det i et testemente mens er rask og ved sine fulde 5.
Men i dag er det mere værdigt for et dyr at skulle aflives med den blå vædske, end det er for et dødsygt menneske at skulle afsted. :uha:
Det håber jeg en dag osse blir muligt for mennesker som ønsker dette.:bebe:

nej tak til livsforlængende behandling af nogen art…det er min familie også informeret om således at de, hvis de kommer i situationen, aldrig vil føle at det er deres beslutning :slight_smile:

Men samtidig med at så mange ytrer, at de ikke ønsker livsforlængende behandling, var der for nylig stor ballade omkring genopliviningspolitikken på Herlev.:gruble:
Min svigermor, som fornylig døde af kræft, var en af patienterne fra Herlev. Hun blev spurgt direkte, om hun ønskede genoplivning, hvis hun fx fik hjertestop. Og selv om hun var uafvendeligt syg af en kræft, der havde bredt sig til hele kroppen - ja så ønskede hun altså at blive genoplivet. Så jeg er enig med Tante Tut i, at når man først er nået dertil, så ønsker man at holde fast i livet så længe som muligt.

[QUOTE=Quanti´s;550698]Jeg håber en dag, det blir lovligt at ønske døden i Danmark, hvis man er uhelbredelig syg.
Man skal naturligvis skrive det i et testemente mens er rask og ved sine fulde 5.
Men i dag er det mere værdigt for et dyr at skulle aflives med den blå vædske, end det er for et dødsygt menneske at skulle afsted. :uha:
Det håber jeg en dag osse blir muligt for mennesker som ønsker dette.:bebe:[/QUOTE]

Kære Lene.

Det er så en anden situation også rent etisk - spørgsmålet er, hvem der skal udpeges til funktion af formel bøddel og efterkomme et sådant ønske, og hvem vil. Mange læger har igennem tiden sagt fra over for en sådan model, også set i lyset af deres lægeløfte.

Jeg har haft sådan et i mange år - ellers enig med dem, hvor jeg har trykket enig.

Jeg er ikke bange for at dø, men det behøver da ikke blive i dag… hellere næste onsdag… eller onsdagen efter… men sandheden er jo, at vi skal dø - vi ved bare ikke hvornår eller hvordan

[QUOTE=Jane K;550741]Kære Lene.

Det er så en anden situation også rent etisk - spørgsmålet er, hvem der skal udpeges til funktion af formel bøddel og efterkomme et sådant ønske, og hvem vil. Mange læger har igennem tiden sagt fra over for en sådan model, også set i lyset af deres lægeløfte.[/QUOTE]

Menneskerettigskommision har netop afgjort at selvmord er en menneskeret…Ny dom gør selvmord til en menneskeret

Det ved jeg godt de har.
Men det er jo så ikke op til os som ønsker det, at finde ud af.
Jeg er sikker på at der er nogen som kan/vil.
Ligeså vel som man gør på dødsgangen i USA feks.

[QUOTE=lenschow;550744]Jeg har haft sådan et i mange år - ellers enig med dem, hvor jeg har trykket enig.

Jeg er ikke bange for at dø, men det behøver da ikke blive i dag… hellere næste onsdag… eller onsdagen efter… men sandheden er jo, at vi skal dø - vi ved bare ikke hvornår eller hvordan[/QUOTE]

Lige præsis, døden er uundgåelig, og den kan man ikke løbe fra, om man vil eller ej.
Det er ikke et spørgsmål om VIS men om HVORNÅR !

[QUOTE=Else;550711]Men samtidig med at så mange ytrer, at de ikke ønsker livsforlængende behandling, var der for nylig stor ballade omkring genopliviningspolitikken på Herlev.:gruble:
[/QUOTE]

Det store problem på Herlev som jeg så det, var jo at en del af patienterne ikke var blevet spurgt, men at lægerne bare havde besluttet, at visse af deres patienter ikke skulle genoplives. Og det er jeg ikke begejstret for :frowning:

Hvis man har givet udtryk for det på skrift - eller mundtligt til sine pårørende, der så respekterer det - synes jeg til gengæld det er det eneste rigtige.

[QUOTE=Temple Bar;550764]Det store problem på Herlev som jeg så det, var jo at en del af patienterne ikke var blevet spurgt, men at lægerne bare havde besluttet, at visse af deres patienter ikke skulle genoplives. Og det er jeg ikke begejstret for :frowning:

Ja, det var lige præcis problemstillingen, at det blev noteret i journalen eller på forsiden af denne, men det var ikke altid, at patient og/eller pårørende blev informeret om beslutningen. -tommelned

Hvis man har givet udtryk for det på skrift - eller mundtligt til sine pårørende, der så respekterer det - synes jeg til gengæld det er det eneste rigtige.[/QUOTE]

Enig.

[QUOTE=Quanti´s;550763]Lige præsis, døden er uundgåelig, og den kan man ikke løbe fra, om man vil eller ej.
Det er ikke et spørgsmål om VIS men om HVORNÅR ![/QUOTE]

Det tror jeg, alle kan være enige om.

[QUOTE=Jane K;550741]Kære Lene.

Det er så en anden situation også rent etisk - spørgsmålet er, hvem der skal udpeges til funktion af formel bøddel og efterkomme et sådant ønske, og hvem vil. Mange læger har igennem tiden sagt fra over for en sådan model, også set i lyset af deres lægeløfte.[/QUOTE]Njaaaa, nu er det sådan, at læger altid har ‘hjulpet døende på vej’ og skruet lidt op for morfinen eller hvad det ellers kan være - disse dage er der også spørgsmål om, hvorvidt de hemmelige koder (som også har været brugt alle dage) er etisk korrekte, altså hvor en patient ikke vil blive genoplivet, såfremt det er til yderligere forværring af patientens helbredstilstand og hvor der er risiko for endnu mere lidelse der fastholder patienten i en længerevarende kunstig tilstand der alligevel ender med død.

Lægeløftet i Danmark har aldrig haft nogen juridisk betydning, kun moralsk. Og handler i bund og grund mest om, at alle skal behandles lige, uanset om de er rige eller fattige.

[QUOTE=Helene;550772]Njaaaa, nu er det sådan, at læger altid har ‘hjulpet døende på vej’ og skruet lidt op for morfinen eller hvad det ellers kan være - disse dage er der også spørgsmål om, hvorvidt de hemmelige koder (som også har været brugt alle dage) er etisk korrekte, altså hvor en patient ikke vil blive genoplivet, såfremt det er til yderligere forværring af patientens helbredstilstand og hvor der er risiko for endnu mere lidelse der fastholder patienten i en længerevarende kunstig tilstand der alligevel ender med død.

Lægeløftet i Danmark har aldrig haft nogen juridisk betydning, kun moralsk. Og handler i bund og grund mest om, at alle skal behandles lige, uanset om de er rige eller fattige.[/QUOTE]

Kære Helene.

Jeg er enig, bemærk at jeg skriver “formel” bøddel.
Der er i min verden forskel på det eksempel, du giver, og så tanken om, at man kan tjekke ind på et hotel og få en dødssprøjte.