Løbetid nu?

Ja nu er min nye (og første avls)pige jo fyldt 5 måneder, og jeg opdager så igår, og hun er gået i løb. Er det meget normalt at de går i løb så tidligt? :?
Min hankastrat synes det er vældig hyggeligt, og vil gerne parre hende - skal han “bare” have lov til det eller hvad skal jeg gøre?

Det er ikke meningen at Jolly skal parres før hun er 1½ år - skal hun på p-piller, chippes eller hvad gør man?

Jeg ville nok sætte en så tidlig løber på p-piller når løbetiden er overstået. Og så ville jeg plane at parre ved 1 års alderen istedet for 1½ år, når hun er så tidlig på færde.

Det er i hvert fald ikke helt unormalt i den alder.

Jeg ville afvente … nogle katte har lang tid mellem løbetiderne og i så fald behøver du ikke gøre noget.
Går hun i løbetid igen indenfor kort tid, ville jeg sætte hende på p-piller.

Jeg har kontrakt m opdrætteren på at hun ikk må parres før hun er halvandet år fordi hun skal hcm scannes.
Vivi hvor længe er “indenfor kort tid”?

[QUOTE=manuela;775826]
Vivi hvor længe er “indenfor kort tid”?[/QUOTE]

For mig er det en flydende grænse. Vent og se, hvornår hun tager næste tur. Måske det er om 2 uger, måske det er om 2 måneder, måske det er midt imellem :slight_smile:

Kan du undgå p-piller, synes jeg klart det er det mest optimale.

[QUOTE=manuela;775826]Jeg har kontrakt m opdrætteren på at hun ikk må parres før hun er halvandet år fordi hun skal hcm scannes.
[/QUOTE]

Er det så meget bedre/sikrere at HCM-scanne ved 1½ år end ved 1 år, at det kan gå forud for andre hensyn? Jeg tænker her primært på risiko for livmoderbetændelser hos katten.

Ok jeg holder øje - har det nogen betydning at min hankastrat parrer hende?

Mette det tror jeg ikke, opdrætteren ville bare gerne have at jeg ventede så længe som muligt, men jeg må jo informere hende om, at katten allerede er gået i løb nu, og jeg derfor vil parre hende tidligere hvis hun løber ofte.

[QUOTE=manuela;775898]Ok jeg holder øje - har det nogen betydning at min hankastrat parrer hende?

Mette det tror jeg ikke, opdrætteren ville bare gerne have at jeg ventede så længe som muligt, men jeg må jo informere hende om, at katten allerede er gået i løb nu, og jeg derfor vil parre hende tidligere hvis hun løber ofte.[/QUOTE]

Hjemme hos mig har Sander parret Fanny i de fleste af hendes løbetider (dvs. han bider i nakken, holder fast og - især i starten - slæwer rundt på hende, hvorefter hun ruller sig) og det har ikke givet nogle problemer overhovedet. Når du står med den løbetid, hvor du vil have hende parret, skal du bare være opmærksom på, at det kan give ægløsning og hun derfor skal til hankat inden for ca. 24 timer.

Mette jeg kan vel, også holde hende for sig selv når den løbetid hvor hun skal parres kommer, hvis jeg ellers opdager det inden kastraten hopper på hende…?

Ja, det er også en mulighed at lukke hende væk - det ville bare aldrig med mine i flere dage :slight_smile:

Vil jeg heller ikke kunne i flere dage, men tænkte som en løsning indtil jeg kunne komme afsted til hankatten med hende…

Og faktisk så kan du være så heldig at hankastratens parring af hende, kan give hende ægløsning, så hun vil blive falsk drægtig. Derved vil der gå længere inden en ny løbetid :slight_smile:

Eva, Hvor længe er det og er det længe nok til at hun kan undvære p-piller?

Hvis de bliver falsk drægtige plejer de at komme i løb igen når der er et par uger til de skulle have født og har dermed gået ca syv uger uden at gå i løb.

Annie, er det længe nok til at de ikke skal have p piller?
Synes ikke det er særligt længe, og så kan hun jo nå at løbe mange gange inden parring…

Hver syvende uge er jo næsten hver anden måned. Det synes jeg personligt ikke er slemt i forhold til hvis de løber hver anden eller tredie uge som de ofte gør såfremt de ikke bliver parret.

Men hvad jeg mener er ok er jo ikke altid det samme som andre mener er ok :slight_smile:

7 uger ca…

[QUOTE=manuela;776506]Annie, er det længe nok til at de ikke skal have p piller?
Synes ikke det er særligt længe, og så kan hun jo nå at løbe mange gange inden parring…[/QUOTE]

Hehe, jeg har en hunkat der går i løb med en uges mellemrum, hvis ikke hun bliver falsk drægtig (så er det de der 7 uger), så jeg synes 7 uger er længe! :høhø:
Velkommen til livet med fertile katte… Det er fyldt med kompromiser og ændrede planer :slight_smile:

Men se nu hvordan hun tager det og hvordan hun gør… Hvis hun f.eks. bliver falsk drægtig, og ikke taber sig voldsomt af løbetiderne eller mistrives, så er det jo ikke det helt store problem… Selvom jeg nok stadig hellere ville parre når hun var ca. 1 år, fremfor 1½ når hun nu er begyndt så tidligt :slight_smile: Hverken gentagende løbetider eller p-piller er godt for fertiliteten…

Ja det tror jeg også jeg bliver nødt til. Hun er født 17/8 så det er nok bedst hvis jeg kan få hende parret til sommer. Jeg må tage en snak m opdrætteren om det :slight_smile:
Er da spændt på hvor længe hun er i løb og hvornår hun løber igen…