Løbetid

Min ungkat Elektra er gået i løb - hun er knap 8 mdr gammel og det er vinter - jeg synes det er tidligt :?

Da jeg ikke tidligere har haft katte der kom i løbetid vil jeg lige høre om følgende:

* vil der nu komme jævnlige/hyppige løbetider hver 3. uge - eller er det meget individuelt med hunkattens cyklus fra kat til kat (måske racebetinget?)

* nu tænker jeg nemlig, hvad hvis hun kommer i gentagne løbetider - skal jeg så være bekymret for underlivsbetændelse. Det er planlagt at hun skal parres næste forår (ca. 12 mdr)

* hvis det var din kat ville du så vælge p-piller? (for/imod) Jeg har ingen fertile hanner - kun et par kastrater -høhø

Umiddelbart ville jeg se denne løbetid an.

Det kan jo være det kun er denne ene idet vi er i den mørke tid.

Bliver hun ved med at komme i løb ville jeg give hende p-piller. For det første for at mindske faren for underlivsbetændelse, men også for at hun ikke skal blive stresset og uharmonisk.

Da du ikke har fertile drenge i hjemmet, ville jeg undgå P Piller, kun hvis hun går i konstante løb og risikoen for underlivs betændelse kan være en risiko, ville jeg gå igang.

P Piller er kun en nødløsning og kan man undgå dem er det bedst.

[quote=Dk Kefir Annette;65228]Umiddelbart ville jeg se denne løbetid an.

Det kan jo være det kun er denne ene idet vi er i den mørke tid.

Bliver hun ved med at komme i løb ville jeg give hende p-piller. For det første for at mindske faren for underlivsbetændelse, men også for at hun ikke skal blive stresset og uharmonisk.[/quote]

Tak for dit svar Annette :slight_smile:

Jeg håber bare at hun ikke kommer i hyppige løb før foråret -jegkrydser

[quote=Karen P;65234]Da du ikke har fertile drenge i hjemmet, ville jeg undgå P Piller, kun hvis hun går i konstante løb og risikoen for underlivs betændelse kan være en risiko, ville jeg gå igang.

P Piller er kun en nødløsning og kan man undgå dem er det bedst.[/quote]

Min opdrætter hvorfra jeg har Elektra, har også rådet mig til at undgå p-piller. Hun har en hunkat som fik cyster på livmoderen af at bruge p-piller og måtte steriliseres. Hun nåede aldrig at få killinger :frowning:

Målet er også IKKE at anvende dem, men som I skriver er der jo for og imod.

Tak for svaret :slight_smile:

Nogle hunkatte kommer tit og voldsomt i løb - andre ikke, så jeg synes, du skal vente og se tiden an.

Min ungkat kom i sin første løbetid for 8 uger siden og har ikke været det siden, og mine voksne hunkatte, som ellers er på p-piller, kommer ikke i løbetid om vinteren, da de færdes meget udenfor.

altså min brune gik i løb som 6 mdr men det ligger til racen - og så er der ellers 2 mdr mellem løbene. og hun blev meget hidsig af pillerne- og så ville hun ikke gå i løb da jeg tog hende af igen. så jeg har killinger nu istedet for for 1½ mdr siden.
min rynke er ikke startet endnu - og hun blev et år i august. suk. håber det kommer til foråret. hendes kuldsøster har været i løb 2 gange og er nu steriliseret.

Det går ski ikke altid som “vi” gerne vil…har en der fylder 3 til maj, som stadig har sit første løb tilgode…

Hvordan går det med pigen din…stadig i løb??

anna

Hun var i løb i 5 dage og er helt “normal” igen -høhø

Håber hun er sød at vente indtil foråret med at gå i løb igen, for der skal hun nemlig parres -jegkrydser

[quote=Helen;69845]Hun var i løb i 5 dage og er helt “normal” igen -høhø

Håber hun er sød at vente indtil foråret med at gå i løb igen, for der skal hun nemlig parres -jegkrydser[/quote]

Uh det bliver spændende -wehuu

5 dage var ikke sletm :slight_smile:
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx’er for at alt kommer til at gå…som ønsket :slight_smile:

anna

Til det med P-Pillerne, der er jeg lidt splittet, en kat i løbetid kan være utroligt anstrengende… Især når man har en, der er det med max 14 dages mellemrum. SÅ kan Ppillerne være en befrielse, desværre kan de udvikle sygdomme ved det, har min dyrlæge fortalt.
Så jeg vil nok vælge, at lade den være i løbetid, hvis det er en, jeg vil avle på…

Jeg har selv 3 hunkatte, det var et helvede, konstant løbetid, når Bobble ikke var det, var det tiny… Så valgte til sidst at lade dem steralisere.