Ja, så har begge to børn af Øglebarnet haft deres første fulde løbetid.
Øglebarnet selv havde sin første fulde løbetid da hun var 8 måneder - også løb hun 2-3 uger for fuld skrue og skrigen - holdt tilsvarende pause hvis jeg var heldig også startede vi ellers forfra igen (og nu bliver hun neutraliseret på torsdag)
Mira havde lidt antag til noget der lignede løbetider allerede som ca. 4½ måned. Første fulde løbetid ca. 6 måneder gammel - har ikke haft fuld løbetid siden, måske lidt småtterier men ikke noget af betydning
Zilla har så sin første fulde løbetid nu som 10 måneder og har tilsyneladende ikke haft nogen antag til noget før (i hvert fald ikke noget jeg har hørt eller set).
Så lige pt, så løber ingen af dem tilsyneladende som deres mor - det håber jeg virkeligt holder stik, omend jeg jo ikke kan sige noget helt præcist om Zilla endnu da det er første løb.
Spørgsmålet jeg gerne vil stille jer som jeg sidder og tænker lidt over - hvordan løber pigerne i jeres linier. Især kunne jeg godt tænke mig at høre om der er samme slags mønster hos dem i direkte linie eller om I oplever det er forsk. som her (indtil videre)
Jeg har ikke umiddelbart bemærket noget klart mønster i løbetiderne gennem generationerne hos mine hunkatte. Jeg har muligvis ikke bidt mærke i det, fordi det ikke er noget, jeg vil selektere efter.
Her er lidt om mine piger og hvordan de er i familie med hinanden.
Dooley, 6 år og mor til Felina og Ivalo
Felina, 4 år og mor til Granada
Granada, 2 år
Ivalo, 1 år
Pigerne er meget ens hvad løbetider angår. De har alle haft deres første løbetid, da de var omkring 8-10 mdr. gammel. De løber sådan ca. med en god måneds mellemrum i sommerhalvåret. I de mørke måneder er der længere tid mellem løbetiderne. Deres adfærd i løb er også meget ens. Jeg kan præcis sige, at NU gik den el. den i løb, for det sker fra 0-100% på meget kort tid (det gør det selvfølgelig ikke, men det er dét de viser). Fx. en hunkat kan gå ud i haven, komme ind en halv time senere, og så er hendes adfærd markant ændret. Hun kurrer som en lille due :love2: ruller sig rundt på gulvet og er stor-forelsket i alt fra kondisko til stoleben … you name it … og vil bare nusses, nusses og nusses.
Der er mange fælles træk i pigernes personligheder, men selvfølgelig også forskelle:
Dooley og Granada ligner hinanden meget. De er begge meget, meget kærlig og opsøgende katte. De er næsten umættelige hvad nus og opmærksomhed angår. Dooley rangerer højt i flokken, men styrer med et roligt blik. Granada har det fint med at mormor Dooley holder styr på tropperne. Selv elsker hun at tumle med Ivalo.
Felina er mere en “kan-selv-og-vil-selv-kat”. Hun er en lynhurtig kat og en eminent jæger. Hun vil helst have sit menneske på enmandshånd. Hun accepterer og leger med andre katte, men kan også sende dem væk med et enkelt hvæs.
Ivalo er husets Benjamin. Hun er fræk som en slagterhund, har en stor portion selvtillid og puster mor Dooley i nakken hvad pladsen på toppen angår.
Camilla - det var ikke nødvendigvis fordi det er noget der skal selekteres efter. Men jeg synes det kunne være interessant at se hvad der nedarves, når vi snakker i de lige linjer - om det er tilfældigt hvordan det udvikler sig for den enkelte kat eller om de ligner hinanden. Sådan er jeg jo bare fordi jeg har den uddannelsesmæssige baggrund jeg har
Hanne, har du nogen ide om hvorvidt det du beskriver her også gør sig gældende hos andre skovkatte? Du har jo været i branchen/gamet nogle år
Mine egnes personligheder minder meget om det beskrevne når de er i løbetid. Meget kælne og vil meget gerne nusses. Lige nu synes Zilla at Frederik er lidt mere interessant end normalt, hvor hun har meget stor respekt for ham (han er husets ubestridte konge). Mor Juliet stalker ham decideret når hun har været i løbetid - faktisk så meget at hun ikke får lov til at være sammen med ham når hun løber fordi hun stresser ham … og han bliver i den grad gal. Mira er bare så sød når hun er i løb… og kaster sin kærlighed på Honey.
Hos en opdrætter ved jeg, at mors hyppige løbetider og superfertilitet gik igen hos hendes datter. Jeg skal være sammen med skovkatteopdrættere i weekenden, og hvis jeg husker det, så vil jeg prøve at spørge dem :cool2:
Jeg har oplevet med orierne/peb at de godt kan blive trukket med af en anden eller få forårs kuller. dvs at om foråret kan en meget ung gå i løb, men så er der en god pause indtil hun er "rigtig"klar.
Men ellers ikke, det er mine linjer ikke “lige” og gamle nok til.
Aura… mor til May og mormor til Mimi var også længe om at gå i en observerbar løbetid.
Om det var liniebestemt eller ej, kan der kun gisnes om…
Der hældes mere til tanken om at Aura gik sammen med en meget dominant ældre hunkastrat og ikke at glemme en “Gammel Gris” af en tidligere avlshan, som i den grad kunne opdage, hvornår det var tid!
Der er erfaring for at kattene ikke kalder væsentligt, om overhovedet, når der er konstant adgang til en parringsduelig hankat…
I denne situation var der faktisk flere unge hunkatte, som ikke gik i observerbar løbetid i mindst et år - heriblandt også Fanni
[QUOTE=Ann K;1290688]Aura… mor til May og mormor til Mimi var også længe om at gå i en observerbar løbetid.
Om det var liniebestemt eller ej, kan der kun gisnes om…
Der hældes mere til tanken om at Aura gik sammen med en meget dominant ældre hunkastrat og ikke at glemme en “Gammel Gris” af en tidligere avlshan, som i den grad kunne opdage, hvornår det var tid! Der er erfaring for at kattene ikke kalder væsentligt, om overhovedet, når der er konstant adgang til en parringsduelig hankat… I denne situation var der faktisk flere unge hunkatte, som ikke gik i observerbar løbetid i mindst et år - heriblandt også Fanni ;)[/QUOTE]
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad du præcis mener med konstant adgang til en parringsduelig hankat … hos os ligger Aronis løbegård op til vores indhegnede have, så hun- og hankat har konstant mulighed for både at se, høre og dufte hinanden. Det hindrer bestemt ikke vores piger i at kalde :høhø:
En ting er at kunne flirte gennem et hegn… noget helt andet er at have en Gammel Gris, der springer på og gennemfører parring ved allermindste snif af en løbetid.
Den Gamle Gris var en meget erfaren tidligere avlshan, som så det som sin pligt at servicere husets unge piger - trods hans flerårige status som kastrat
Det var først da man opdagede dette, og begyndte at holde hunkattene for sig selv, eller satte hunkatten ud til den fertile hankat, at der begyndte at komme (meget) højlydte løbetider og killinger igen
[QUOTE=kira v;1290683]Jeg har oplevet med orierne/peb at de godt kan blive trukket med af en anden eller få forårs kuller. dvs at om foråret kan en meget ung gå i løb, men så er der en god pause indtil hun er "rigtig"klar.
Men ellers ikke, det er mine linjer ikke “lige” og gamle nok til.[/QUOTE]
Ja, det du skriver med at de unge bliver “trukket med”, kan godt passe på Mira.
Anyway, mange tak for de svar der er kommet indtil videre. Lige nu her er jeg spændt på at se hvornår de to tøser får deres første “lange løbetid”, da Juliet blev steriliseret i går, så hun trækker ikke nogen af dem med i løb fremadrettet… medmindre dyrlægen ikke har gjort sit job godt nok … og det tror jeg nu nok de har gjort
… en sidebemærkning er at hendes livmoder var rigtig pæn indvending på trods af hendes meget hyppige løbetider og at hun har været på p-piller. De kunne selvfølgelig se kejsersnittet i hendes livmoder, men derudover var der ikke noget at bemærke for dens tilstand
[QUOTE=Ann K;1290719]En ting er at kunne flirte gennem et hegn… noget helt andet er at have en Gammel Gris, der springer på og gennemfører parring ved allermindste snif af en løbetid.
Den Gamle Gris var en meget erfaren tidligere avlshan, som så det som sin pligt at servicere husets unge piger - trods hans flerårige status som kastrat
Det var først da man opdagede dette, og begyndte at holde hunkattene for sig selv, eller satte hunkatten ud til den fertile hankat, at der begyndte at komme (meget) højlydte løbetider og killinger igen :)[/QUOTE]
Hmmmm, mine piger løber med lyd und alles :høhø: selv om der er en “gammel gris” = Whiskey, tidligere alvskat, kastreret i juli 2013, som stadig parrer alt der tillader det :høhø:
Katte er nok bare forskellige, og nogle gange må man prøve sig frem for at finde en løsning på et “problem” :cool2:
Hæ, Tammy havde været glad kastrat i flere ÅR, indtil et besøg hos Lone fra The Touch fik rettet nogle ubalancer, der åbenbart havde generet ham. Efter det, var han som en vårhare - 12 år gammel derfor vi kaldte ham en Gammel Gris…
Det, jeg tror, har haft en meget stor betydning, var nok mest den der dominerende ældre hunkastrat. Hun er en meget bestemt dame - og ALLE har hidtil rettet ind efter hende!
Det er jo før set, at sådan en dominant hun har kunne undertrykke løbetider i en flok - ikke holde dem helt væk nej, men gjort så at husets andre hunkatte har løbet kortere og mindre larmende…
Når det så kombineres med en villig og duelig hankat, så kan man få en situation, som jeg beskrev… altså at det virker som om hunkattene ikke løber overhovedet.
[QUOTE=DK Lindvig;1290729]Hmmmm, mine piger løber med lyd und alles :høhø: selv om der er en “gammel gris” = Whiskey, tidligere alvskat, kastreret i juli 2013, som stadig parrer alt der tillader det :høhø:
Katte er nok bare forskellige, og nogle gange må man prøve sig frem for at finde en løsning på et “problem” :cool2:[/QUOTE]
Jeg har på mange punkter haft det ret nemt med løbetider. Bl.a. respekterer alle mine piger, at om natten sover man altså her i huset
Fanny løb aldrig fra tidligt maj til slut september (ca.) og beviste dermed, at hun da nok selv skulle bestemme, om de lyse timer skulle have indflydelse på hende eller ej Den adfærd har begge hendes døtre arvet
Ana røg så desværre ind i multi-mange meget hyppige løbetider med en efterfølgende falsk drægtighed og en livmoder fyldt med cyster, mens Banshee fulgte Fannys tempo med 5-6 uger imellem løbetiderne (indtil hun blev chippet og da den stadig virker, kan jeg ikke sige noget om hendes nuværende cyklus)
Lidt mere om løbetider. En opdrætter fortæller, at løbetider og adfærd er meget ens hos mor og datter. Vedkommende har to “linjer”.
Den ene “linje” er rolig i deres løb. Den anden “linje” er klart mere vokal, har nogle dybe mauuuuu og kalder både dag og nat.
Mhhm, mine piger i lige linje efter hinanden har opført sig sådan rimeligt ens i forhold til alder for første løbetid, hyppighed, hvordan og hvor lang tid en løbetid fungerer mv. Ikke nok til at jeg helt kan forudsige noget, men så jeg kan sige at hvad der nok er forventeligt. Og noget handler så også om hvornår hunkatten er født på året ifht første løbetid
Selvom vi har en “parringsdygtig” (og dygtig dét er McCoy ) hankastrat herhjemme, så har vi stadig løbetidskalden, men den er mindsket rigtig meget og hunkattene kører ikke sig selv op i en spids og går helt i hormon-selvsving på samme måde efter han er blevet kastrat og får lov (når de ikke skal rigtig parres af en hankat altså). Og der går også længere tid mellem løbetider når han får lov, så det er også rart