Lodsepladsfund

ak ja noget afleveret - andet kom med hjem (heldigvis meget mindre) - det må man egentlig ikke - men det blev da listet ind i bilen. Der var andet interessant - men det kunne ikke nås uden at kravle op i kontæneren:-)

Man kan finde meget godt på lossepladsen :ok:

Uhhh kanden er skøn! Skulle du blive træt af den, sender jeg dig gerne min adresse :stuck_out_tongue: :smiley:

Næ, nej… jar’ ve’ ha’ :smiley:
Og jeg bor med garanti meget tættere på Lis, så jeg har med garanti meget lettere ved at hente den :klapper:

hvad er A.M.E som der står på den ene krukke?

:ok::ok:

Fine sager… ved desværre ikke lige hvad A.M.E. står for :gruble:

Det ligner ikke noget jeg har set før - og producenten af den, ville næppe skrive det der - men i bunden ??

Jeg tror, det er initialer :slight_smile:

Den kande er da bare SÅ charmerende!!

Måske snarere en gl apoteksbeholder?
De kan have de mest spøjse forkortelser for endnu mere spøjse “medicin”-typer på :tihi:

Med tanke på at kanden er et litermål, kunne ame måske også være en måleenhed:?

I. Ame, en. [ˈa·mə] Høysg.​Anh.34. (ogs. Am (alm. skrevet Ahm). Sal.​I.348. i ældre tid ofte skrevet Amme: Høysg.​S.181. Davids.​KK.142). flt. -r. (ænyd. am(m)e (Kalk.​V.33); fra mnt. nt. am(e) ell. ty. ahm(e), ohm; af gr. amē, vandspand; nu sj. ell. foræld.) rummaal for flydende varer, især vin = omtr. 4 ankere. til hans Brøllup blev drukket en halv Amme Viin. Holb. DH.I.834. Davids.​KK.142. TroelsL.V.111.

Dét er da interessant - det rummål har jeg aldrig hørt om.
Skok, ol, fjerdinger, ja, men ame?
Dusin og snese er ikke set længe (af mig i det mindste).
Men hvis en ame er ca 4 ankre vin, så ser skålen mig noget bette ud til, at det kunne passe. Måske snyder fotoet, hvor stor er den, Lis?
Hvor meget rummer den i vore dages mål?

[QUOTE=MiSi;851498]Dét er da interessant - det rummål har jeg aldrig hørt om.
Skok, ol, fjerdinger, ja, men ame?
Dusin og snese er ikke set længe (af mig i det mindste).
Men hvis en ame er ca 4 ankre vin, så ser skålen mig noget bette ud til, at det kunne passe. Måske snyder fotoet, hvor stor er den, Lis?
Hvor meget rummer den i vore dages mål?[/QUOTE]

Jeg fylder lige vand i -.resultat: ca. 3/4 liter. Det ligner gammel stentøj, der står ikke noget i bunden - tydelig forskel på stentøjet på den og så den lille med det blå mønster

Jeg har set på bogstaverne igen - der stâr enten AMK eller AMR (det sidste bogstav virker udvisket) - jeg kan ikke google mig frem til noget sandsynligt for de bogstaver :frowning:

Der står klokkerent A.M.E.

Ikke dårligt - har selv været til bagagerumsmarkede i Ålborg idag og fandt ikke noget der kunne komme op på siden af din kande. Den er flot.

Det kan du bedre se end mig :slight_smile:

Jeg kan jo også se på originalen - måske det er blitzen der udvisker?

Nogle fine ting vi fik fisket op;)
MVH Rikke

[QUOTE=nouredin;851625]Nogle fine ting vi fik fisket op;)
MVH Rikke[/QUOTE]

Vi er bare gode:-) Vi var der vist på et heldigt tidspunkt

[QUOTE=dkkorat;851466]Med tanke på at kanden er et litermål, kunne ame måske også være en måleenhed:?

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=ame[/QUOTE]

Men jeg vil nu tro, at 4 ankre øl fylder noget mere end den lille skål :slight_smile: