LOPPEMIDLER til killinger

jeg har ofte tænkt på, hvad årsagen er til, at killinger ofte ikke må få eks. Frontline loppemiddel før de er 8 uger gamle.

Jeg er HELT med på, at de jo ikke skal have voksen dosis - men eks. hvis der skal gives o,5 ml til en 5 kg kat, og du har en killing på 500 gram, så er det jo vel bare at dosere ned eller?

kender du begrundelsen til de ikke må få det?

Spugte en Veterinærsygeplejeske jeg kender den anden dag, og hun så mærkelig ud i hovedet og sagde, at DET må man virkelig ikke…,men kunne ikke give en faglig forklaring…den mangler jeg…

Hilsen Heidi og co

Hvis du kigger på samensætningen af f.eks. Frontline Combo vet. så er den

1. KVALITATIV OG KVANTITATIV SAMMENSÆTNING

Aktive stoffer:

1 ml indeholder:

Fipronil 100,00 mg
(S)-Methopren 90,00 mg
Butylhydroxyanisol (E320) 0,20 mg
Butylhydroxytoluen (E321) 0,10 mg

Mod at den i Frontline Spray (der gerne må bruges til killinger) er:

1. KVALITATIV OG KVANTITATIV SAMMENSÆTNING
    1 ml indeholder: Fipronil 2,5 mg

Så det er formodentligt et af de tre stoffer (S)-methopren, butylhydroxyanisol (E320), butylhydroxytoluen (E321), som killinger under 8 uger ikke kan tåle

Maaske er det ikke, fordi killingerne ikke kan tåle det, men fordi mormissen ikke har godt af at indtage det:?:gruble: 8 ugers killinger bliver stadig vasket grundigt af mormis - isaer hvis de lugter “forkert” af loppemiddel…:gruble:**

Det er helt klart killingerne der ikke kan tåle det. Unger er generelt mere sårbare overfor alle påvirkninger. Jeg vil tro at det er (S)-Methopren der er synderen. Det er et stof der forhindrer larverne i at udvikle sig til voksne lopper - og altså ikke noget der dræber de voksne lopper. Men det er mistænkt for at være en smule giftigt - og derfor skal man nok passe på med hvor meget små killinger udsættes for det. Det fungerer hormonelt og kan derfor også påvirke pattedyr.

Fipronil derimod er en nervegift for insekter, som KUN påvirker en biologisk receptor der eksister i insekter, men ikke i pattedyr. Det bør derfor være helt uskadeligt for både voksne katte og killinger.

Så da Frontline Combo vet både indeholder en gift mod voksne lopper og larverne, så er den naturligvis mere effektiv. Men også mere giftig…

Eva, jeps men Combo og spray har heller ikke samme virkning, så derfor kan det ikke sammenlignes desværre. Men jeg snupper da lige en Frontline deklaration og lurer på den…jeg undrer mig nemli og jeg husker at Frontline almindelig heller ikke må bruges til killinger.

Korat, ahh du kunne have ret…men så er det jo mærkeligt, at de må få sprayen Frotline…

men tusind tak for jeres respons

KH den forundrende Heidi ;O)

Har lige studere nærmere - forskellen på Frontline pipette og spray er, at dosis virkestof pr. ml i sprayform er 40 gange mindre end pipetteform. Det er jo også en stor forskel - men gad vide om det er den eneste begrundelse for, at den ene skal de være 12 uger for (Comboen 8 uger) og sprayen 2 døgn…

Kan se, at vi kan ringe og få svar på tiltale hos Merial mellem 14 og 16 idag…desværre er jeg ikke hjemme der, men så må jeg få stillet mine forundringsspørgsmål senere, med mindre en her lige ved om det er begrundelsen

Heidi, den søgende

Som jeg også skrev, så er (S)-Methopren moderat giftigt og derfor må det ikke bruges til killingerne. Dosis har også en betydning selvfølgelig, men derudover er Fipronil ikke giftigt for katte. Problemet er at Fipronil hovedsageligt virker mod voksne lopper og (S)-Methopren kun mod larvestadiet. (S)-Methopren er derfor ikke 100% nødvendigt, men øger effektiviteten.

Som uddannet kemiker blev jeg lidt nysgerrig af det her indlæg - og har kigget lidt nærmere på hvad de forskellige midler indeholder og hvorfor de virker og ikke virker. Jeg har skrevet en kort artikel om loppemidler til brug på killinger. Den beskriver hvorfor de enkelte midler virker og hvorfor de er giftige og man derfor skal være varsom med at bruge dem på killinger.

Jeg håber det kan afhjælpe nysgerrigheden :slight_smile:

[QUOTE=lopper;914052]Som uddannet kemiker blev jeg lidt nysgerrig af det her indlæg - og har kigget lidt nærmere på hvad de forskellige midler indeholder og hvorfor de virker og ikke virker. Jeg har skrevet en kort artikel om loppemidler til brug på killinger. Den beskriver hvorfor de enkelte midler virker og hvorfor de er giftige og man derfor skal være varsom med at bruge dem på killinger.

Jeg håber det kan afhjælpe nysgerrigheden :-)[/QUOTE]

Jeg retter dig lige herinde. Biospotix spray’en er kun til omgivelserne - hverken til kattene eller killingerne.
Men der sker ikke noget ved at de får det på sig.

tak for interesen Mikkel. Jeg er godt klar over hvad “hvad virker på”…men er Fipronil ikke gift? det er det vel for lopper, når de slåes ihjel…!

Men hvis Fipronil ikke skulle være giftigt for katte, så forstår jeg altså stadig ikke, at det ikke kan gives til små babyer ( i neddoseret mængder jf. vægten)…men måske giver din artikel en forklaring…må lige læse den

FEDT nogle gider fundere med mig, elsker “nørd ting”

Hejsa igen Mikkel - var slet ikke klar over denne hjemmeside, så tak for det

MEN jeg fik ikke svar på hvorfor eks en killing på 1.0 kg under 8 uger ikke må få 1/4 dosis Frontline Combo eller Advange!? vi forudsætter, at killingen er sund og rask…

Hilsen Heidi

[QUOTE=Con Meo;915868]Hejsa igen Mikkel - var slet ikke klar over denne hjemmeside, så tak for det

MEN jeg fik ikke svar på hvorfor eks en killing på 1.0 kg under 8 uger ikke må få 1/4 dosis Frontline Combo eller Advange!? vi forudsætter, at killingen er sund og rask…

Hilsen Heidi[/QUOTE]

Hvorfor ikke bruge Stronghold som må gives til killinger over 6 uger? Og i øvrigt også kan bruges til drægtige også :slight_smile:

[QUOTE=Con Meo;913833]jeg har ofte tænkt på, hvad årsagen er til, at killinger ofte ikke må få eks. Frontline loppemiddel før de er 8 uger gamle.

Jeg er HELT med på, at de jo ikke skal have voksen dosis - men eks. hvis der skal gives o,5 ml til en 5 kg kat, og du har en killing på 500 gram, så er det jo vel bare at dosere ned eller?

kender du begrundelsen til de ikke må få det?

Spugte en Veterinærsygeplejeske jeg kender den anden dag, og hun så mærkelig ud i hovedet og sagde, at DET må man virkelig ikke…,men kunne ikke give en faglig forklaring…den mangler jeg…

Hilsen Heidi og co[/QUOTE]

Sandsynligvis som med mange andre medikamenter, små killingers organer er ikke færdigudviklet og derfor ikke i stand til at nedbryde og omsætte på samme niveau som ældre killinger og voksne katte.

Marina

Muligvis fordi Stronghold er receptpligtig og koster spidsen af en jet-jawer ift. andre loppemidler.
Men det virker, gør det :slight_smile:

[QUOTE=DK Lindvig;915948]Muligvis fordi Stronghold er receptpligtig og koster spidsen af en jet-jawer ift. andre loppemidler.
Men det virker, gør det :)[/QUOTE]

Det gør det i al fald :slight_smile: Men hvis man alligevel behandler mormissen, det går jeg udfra er en nødvendighed hvis de små har lopper, så er man jo ude i jet-jawerne alligevel :wink:

[QUOTE=Con Meo;915862]tak for interesen Mikkel. Jeg er godt klar over hvad “hvad virker på”…men er Fipronil ikke gift? det er det vel for lopper, når de slåes ihjel…!

Men hvis Fipronil ikke skulle være giftigt for katte, så forstår jeg altså stadig ikke, at det ikke kan gives til små babyer ( i neddoseret mængder jf. vægten)…men måske giver din artikel en forklaring…må lige læse den

FEDT nogle gider fundere med mig, elsker “nørd ting”[/QUOTE]

Men det kan det jo også? Frontline Spray der kun består af Fipronil må jo netop bruges til killinger fra de er 2 dage :slight_smile:

Fipronil ER giftigt for pattedyr, inkl katte. Det er, som så meget andet,
bare et spørgsmål om dosis.
Se evt http://toxipedia.org/display/toxipedia/Fipronil

Derudover kan jeg forestille mig 2 årsager til at man ikke bare kan
nedjustere voksendosis til killingedosis. Altså, jeg ved det ikke, men kan
gætte lidt, udfra mit kendskab til farmakologi og lægemidler generelt.

1. Overfladeareal i forhold til vægt er ikke ens hos voksne og børn. Så
    måske heller ikke hos voksne katte og killinger?
    Og når det er et lægemiddel der påføres huden, spiller det garanteret en rolle

2. Så vidt jeg husker kom sprayen på markedet før pipetterne. Det er ikke
    unormalt at lægemidler godkendes til specielle grupper (gravide, børn …
    og tja, killinger) på baggrund af erfaringer samlet efter det blev markedsført
    Så måske sprayen gennem tiden er blevet brugt på så mange killinger,
    at man har vurderet at den er sikker?
    Da de så skulle have pipetterne på markedet, har de måske ikke gidet at
    bruge penge på at teste deres sikkerhed på små killinger - de havde
    alligevel sprayen der kunne sælges til de kunder.

Men ja, bare (kvalificeret?) gætværk. :slight_smile:

Hvis vi i øvrigt snakker helt teoretisk, tror jeg godt man kunne finde ud af
en dosis på pipetterne til en killing. Der skal alligevel en stor overdosis til
før det er giftigt for pattedyr, især ved påføring på huden hvor absorptionen
er meget ringe. Men i praksis skulle det ikke prøves af på mine killinger.

tak Marina, det kunne være en forklaring. Glæder mig til jeg skal til dyrlægen, da jeg nu stadig tænker, at det er fordi det er mængden der gør forskellen - og ikke virkestofferne…

Pia, det er ikke fordi jeg vil bruge det, men en forundring…du ved jo, at jeg er hamrende nysgerrig…særlig når logikken ikke er der for mig. ;O)

Tea, føler helt klart du er tættest på…det du siger passer fint i min logik ;O) og jo hvad jeg har nævnt…og ja det er teoretisk plan, og der skal virkelig være særlig tilfølge, før jeg går imod en given ordination, hvad end det måtte være…

SKULLE jeg bruge loppemiddel, så vil det helt klart være Advange eller Stronghold - da det skulle være dem som er virkesomme jf. hvad jeg kan høre fra folks erfaringer.

tak for jeres respons - det er SÅ fedt, når folk gider deltage på det her plan - takker skal I have

KH Heidi

Tea: Du har helt ret i at det også er moderat gifitigt for katte - tak for linket! Det ændrer ikke på at det stadigvæk er virksomt fordi det rammer en pathway i cellerne der er specifik for insekter. Derfor er det meget mere effektivt mod insekter(herunder lopper) end pattedyr. Men tak for korrektionen! Og ja, alt er et spørgsmål om dosis!

1. Ja, men så kunne man bare køre med lavere dosis i det man nu smurte på huden.

2. En interessant teori.

Henriette: Biospotix findes både i en udgave til hjemmet og til at behandle kat/hund :slight_smile:

\Mikkel

[QUOTE=lopper;920181]

Henriette: Biospotix findes både i en udgave til hjemmet og til at behandle kat/hund :slight_smile:

\Mikkel[/QUOTE]

Jeg skriver kun om Sprayen - jeg ved udmærket godt at der også findes pipetter, men det ændre ikke på at sprayen ikke må bruges på kattene.