Lopper inde kat maincoon

Hejsa alle sammen har en dejlig maincoon på 4 år det er første gang hun er blevet angrebet af lopper jeg købte advatage pipetter og hun fik en for 3 dage siden har vasket og støvsuget men Kan se der stadig er levende lopper i hendes pels især nemt at se i hendes hvide pletter skal jeg gi hende en pipette mere ?? Og hun gnasker sig helt vildt så hun har fået små ildkluper hår der ik kan redes ud burde de ik være døde på hende her 3 døgn efter pipette ?? vh Jonas

1 Synes om

Hej Jonas, velkommen til Kattegale.

Du kan evt. prøve et andet loppemiddel end Advantage. Hvis det er et grimt loppeangreb er det måske ikke helt nok med advantage. Jeg har selv brugt advantage, men er skiftet over. Først til Bravecto, den kan fåes både som en pille eller som en pipette til nakken. Pipetten i nakken var dog ikke god her i huset, fordi halvdelen af mine katte reagerede på at få den i nakken.

Lige pt. bruger jeg Comfortis, hvis min udekat får lopper.

Husk at du også skal have behandlet omgivelser, det vil sige grundig støvsugning ofte og i alle kroge og sprækker hvor de måtte gemme sig. Vask af de tæpper/kurver hvor din kat ligger sig.

Tilsidst kan du også supplere om med daglig kæmning af katten hvis det er slemt. Smid lopperne i en omgang sulfovand, de drukner.

Hvis du gør alle ovenstående ting, 1) loppemiddel (et der virker), 2) grundig rengøring af omgivelserne og 3) evt. daglig kæmning i en periode, så skal du nok få bugt med dem over tid. Worst case scenario kan det tage op til et ½ år at få bugt med et grimt loppeangreb… been there :wink:

2 Synes om

Du må ikke give en pipette mere.

Du skal købe CapStar piller, som slå alle de levende lopper ihjel. Pillen varer i 24 timer.

3 Synes om

Tak for svar jeg har gjordt hvad du har skrevet men tænker at købe den fleaX spray som ik er farligt for dyret og så give hytten en omgang vil lige nævne har ingen gulvtæpper men dog en sofa og et par senge de er blevet vasket men synes der er mindre lopper nu men de er stadig i hendes tykke pels og hun som nævnt tygger så neget i den pels at det bliver sådan en lille hårbold der er umulig at rede ud ret irriterede først troede jeg det var byld eller noget men det er sammen gnasket fine hår hmm

1 Synes om

Så må du redde eller klippe de filtrede pelstykker af sålænge det står på.

Jeg havde glemt Capstar som @velfa skriver om. Den er også god og kan gives på døgnbasis. Den kan kombineres med “program vet” som forhindrer æg og larver i at udvikle sig.

1 Synes om

Er du kommet helt ind til huden med pipetten ?..det kan være svært med langhårede
lopper er kun på dyret når de spiser …så omgivelser er vigtige
brug en karte til filtklumperne - ikke for hårdt, men gerne flere gange dagligt

  • og kattemalt …hun slikker tonsvis af hår i sig
1 Synes om

Hmm er faktisk lidt i tvivl alså kom ind til huden men der røg en del i pelsen også som du selv nævner det er Extremt svært med de lange tætte hår … måske jeg skulle give 1 mere og være sikker men ved det ikke … ang de hår bolde eller sammenfiltret hår … hvad er en karte ?? Og malt til hår har jeg ej hørt heller hun får special foder indoor long hair men forklar gerne mere Vh Jonas

1 Synes om

Nej det må du ikke gøre, du kan risikere at overdosere og det er noget giftigt stads som de kan blive pivsyge af.

Så giv capstar og så først en ny pipette efter den pause som nu står på æsken. Er det en måned eller noget i den stil. Men følg anvisningerne på pakken.

2 Synes om

Ok mange tak for god hjælp herinde :ok_hand:

2 Synes om

kattemalt hjælper med at få hårboller gennem systemet…
hvad børster du med nu?

1 Synes om

Har en blå børste jeg bruger… nu ved jeg hvilken en du mener … har ik haft brug for sådan fin børste før nu sådan en karte hendes pels har været ret nem at passe men har også kun haft hende i lidt over 1 år så lærer stadig :+1:

1 Synes om

… og så lige en bitter erfaring.

Det kan tage op til 7 mdr at komme i bund med lopper, hvis de først er “overalt”.
Loppeæg kan ligge i sprækker i gulve, mellem paneler, rå murstensvægge osv osv i op til 6 mdr før klækkes.
Jeg var turen igennem en gang - jeg forstod ikke at det blev ved. Indtil jeg fik rådet fra dyrlægen om at holde alle mine dyr beskyttet i mindst 6-7 mdr, så man var sikker på at alle i “dvale” også var døde.

Og rigtig nok så jeg en enkelt loppe hist pist i 6,5 mdr og pludselig var de væk. Jeg så dem aldrig på dyrene, for dem holdt jeg beskyttet med loppemiddel.

1 Synes om

Der er en vældig god artikel på Netdyredoktor, hvor loppens livscyklus bl.a. er beskrevet. Det er ikke æggene, der ligger i dvale - det er forpuppede lopper, og de kan ligge der i mere end 6 måneder, indtil der kommet et værtsdyr inden for rækkevidde. Men hvis man har et egnet værtsdyr i hjemmet, er sandsynligheden nok, at man kan stoppe deres cyklus i løbet af 6 måneder ved brug af loppemiddel.

2 Synes om

Ah - ja okay den gang hørte jeg bare det var æggene, men det andet giver mer mening faktisk :slight_smile:

Jeg havde både hamstere, tamrotter og katte - så egnede værtsdyr var der rigeligt af. Men det tog godt nok en hård kamp at komme af med det skidt … :confused:

1 Synes om

Mange tak for de gode kommentarer og råd :+1: