Lopper lopper lopper

Min mors dyr er angrebet af lopper i stor stil.

Hun har givet advantage og capstar, samt sprøjtet omgivelserne. Alligevel bliver bæsterne ved med at komme.

Jeg har aldrig haft sådan et stort problem med det, så er der nogen der har nogen gode råd til hvad hun skal gøre?

Da vi havde lopper - og en kat med loppespytsallergi - dryppede vi kattene i nakken med Frontline Combo Vet, til lopperne var væk. Det tog nogle måneder.

Advantage vet. (som er det mest effektive) bruges behandlende og forebyggende på dyrene, og en behandling virker i 3-4 uger.

Men det forhindrer ikke, at der til stadighed springer nye lopper på dyrene, medmindre omgivelserne bliver totalt renset for lopper, loppeæg og loppelarver.

Loppeæg kan ligge gemt i hjørner og sprækker, i møbler o.s.v. hvor de kan overleve i flere år og så klækkes løbende.

Alt i hjemmet skal støvsuges grundigt…især i hjørner og ved kanter (gulvlister) hynder i møbler skal rystes og støvsuges, neden under hynderne skal støvsuges, senge/madrasser, under madrasser, mange glemmer hvis kattene evt. kan komme ind i tøjskabene o.s.v…og når det er støvsuget fra ende til anden fjernes støvsugerposen og dumpes udenfor i skraldespanden.

Så dernæst skal hjemmet sprøjtes…overalt. med noget der slår både lopper og loppeæg ihjel.
Gulve, især ved kanter og evt. sprækker hvis der er trægulv. Nede i møbler, på hylder, i skabe, i vindueskarme, ja alle steder hvor kattene kan tænkes at ha’ drysset loppeæg skal ha’ en omgang.

Så skulle problemet løse sig, og hvis man så ellers sørger for at vedligeholde den forebyggende behandling på dyrene…ellers hjælper det ingenting, og man kan blive ved og ved og ved, dyrene vil bare stadig ha’ lopper.

Den forebyggende behandling forhindrer nemlig ikke lopper i at springe på dyrene, og der går noget tid før en loppe dør, så derfor oplever mange, at de tror en kur ikke virker…men det er altså fordi, at omgivelserne ikke er behandlet tilstrækkeligt, så der fortsat springer nyklækkede lopper på.

Det kommer nok an på lopperne. Hos os virkede det ikke, men det gjorde til gengæld Frontline Combo :slight_smile:

Giv også Program Vet - det forhindre at loppernes yngel kan udvikle sig.

http://loppetjansen.dk/kat/loppemidler_til_katte/program_vet_til_katte_60_da.html

[quote=Rimmen;249133]Giv også Program Vet - det forhindre at loppernes yngel kan udvikle sig.

http://loppetjansen.dk/kat/loppemidler_til_katte/program_vet_til_katte_60_da.html[/quote]

Tjahh, jeg tror også det kommer lidt an på lopperne. Her virkede hverken Capstar eller Program Vet. sidste år.
Tror desværre, at kræene er blevet lidt resistente efterhånden.

og når alt det kemiske er sprøjtet i nakken af dem og hjemmet er decinficeret og det hele bare er noget pis…

så få fat i et rent lavendelkoncentrat… jeg kender et par hundeopdrættere der supplerer med det. 99% af alle lopper HADER lavendel. Det slår desværre ikke bæsterne ihjel, men de hopper med god sandsynlighed af katten så kattens problem med lopperne mindskes…

Jeg har i en anden tråd herinde skrevet en opskrift på lavendelbehandling som kan bruges forebyggende…

Når man er så hårdt ramt - så tager man alt i brug - både de hårde kemiske ting og de organiske… alt der kan hjælpe… lopper er fandens opfindelse

Husk også at spraye ell. kassere støvsugerposen efter brug, da den ellers virker som “rugekasse” for opsugede æg og larver.

Sæt et par fade med vand og flydelys på gulvet om natten - husk at komme et par dråber sulfo i vandet. I mørket vil lopperne søge mod varmen og lyset og drukne.
Man kan blive ret overrasket over nattens fangst.

[quote=Mega;249163]

Sæt et par fade med vand og flydelys på gulvet om natten - husk at komme et par dråber sulfo i vandet. I mørket vil lopperne søge mod varmen og lyset og drukne.
Man kan blive ret overrasket over nattens fangst.[/quote]

Lyder spændende (her kommer liget et dumt spørgsmål) men fjerner du så kattende fra de rum du stiller fadende i? Mere så de ikke drikker vandet eller bliver brændt af lyset?

Jeg har ikke selv afprøvet det (men andre har med succes), da hverken mine hunde eller katte har haft lopper i syv år 7-9-13, men jeg ville nok isolere kattene om natten.

Mange tak for jeres svar. De gives videre :slight_smile: Det skal lige siges at hun har både hund og katte og fugle.

Okay, fugle…så skal hun også lige finde ud af, om der er fuglelopper også. Det er ikke samme art som kattelopper, men kan være på både mennesker og katte/hunde, men kan dog kun formere sig på fuglene.
De skal ha’ noget andet middel, og det skal man ha’ hos dyrlægen

[quote=Felis;249288]Okay, fugle…så skal hun også lige finde ud af, om der er fuglelopper også. Det er ikke samme art som kattelopper, men kan være på både mennesker og katte/hunde, men kan dog kun formere sig på fuglene.
De skal ha’ noget andet middel, og det skal man ha’ hos dyrlægen[/quote]

Jeg tænkte godt at der nok kunne være på fuglene også. Men jeg vidste tilgengæld ikke at man kunne få noget loppemiddel til fuglene.