Lugter Kvik allerede så meget af hunkat? Unni er frustreret!

Ja jeg sidder lige nu med en Unni der er lukket fra på soveværelset! :frowning:

Kort fortalt hvorfor:
Kvik sidder og leger med en legetøjsmus for sig selv lige så stille. Unni vader så lige hen til hende med løftet hale, ørerne frem - min tanke var at nu ville hun sikkert bare lege med.
Det tror kvik tydeligvis også, for hun rejser sig og snor sig rundt om Unni og giver et lille ‘kurren’ - Unni snuser hende bagi og dasker i den grad til Kvik! :uha: Kvik så noget forbavset ud og ville gå, men Unni holder hende fast i et bid i halsen… Jeg endte med at skille dem ad, da kvik pev uden Unni slap, som hun plejer :uha:
Jeg ved ikke om Unni faktisk troede det var leg!? Eller om Kvik allerede nu som 6,5 mdr gammel allerede kan lugte så meget af hunkat at det provokerer Unni?!
Unni startede for en måned siden at dominere kvik, mest ved at holde hende fast i halsen når de ligger og vasker hinanden, hvor hun så slipper når kvik piver og ligsom overgiver sig - bare ikke i dag!:uha:

Unni er frustreret i disse dage! Meget!
Hun mangler nemlig sin altan og der er ikke så fantastisk meget jeg kan gøre lige pt for at hjælpe hende :frowning: vi sidder ude på trappe-platouet, når det er vejr til det, men det er slet ikke nok for Unni, som plejer at være ude på altanen i alle timer jeg er hjemme! Ja selv nogle nætter har hun nægtet at komme ind om sommeren. Hun elsker at være ude, i sikkerhed! Hun er nemlig også en pyllerrøv, og vil feks ikke være alene ude på trappen, det ER prøvet uden held. Gå tur vil hun ikke - det er alt for stort og farligt til hende… Hun vil bare gerne sidde i sikkerhed ude, men det kan jeg ikke tilbyde hende, fordi de skide håndværkere er langt bagud med at sætte altaner op :mad:
Unni ER begyndt at protest strinte nu pga manglende udeadgang, så hun er MEGET frustreret, det er jeg slet ikke i tvivl om. Jeg er tilsvarende frustreret og ked af, at jeg ikke bare kan knipse med fingrene og gøre hende glad igen ved at få de altaner på :frowning: skide være med rengøringen ift at hun strinter - det er jo ‘kun’ op ad en glasrude, så det er nemt at gøre rent! Men jeg vil SÅ gerne gøre Unni glad igen, for det er hun altså ikke længere :ked:

Jeg begynder at blive lidt rådvild med hende Unni - så nu er jeg nødt til at spørge til råds herinde!

jeg forsøger at aktivere hende det jeg kan - hun er lynenes klog når det kommer til mad! Foderaktiveringsdimser af enhver art er udtænkt og klaret på splitsekunder og giver hende nul udfordring - lige indtil man finder en klikker frem, så sidder hun blank som en dør og fatter absolut intet! Jeg har forsøgt at få hjælp fra en meget dygtig klikker, men Unni forstår ikke at et klik skulle være særlig spændende - hun bliver bare frustreret over vi ikke gør noget og går… Så spændende er de guffere nemlig heller ikke :S
Vi leger ofte med drillepind, for den elsker hun at lede efter! :slight_smile: hun ser jeg finder den frem, jeg gemmer den så og så bruger hun tid på at lede! Dét trætter hende mentalt kan jeg se og får rykket lidt på brikkerne oveni, især når hun skal grave den fri af feks sofaen. Der er lidt hund i den kat :tihi: :slight_smile: (og de to andre opgiver længe før Unni, så det er en leg vi har lidt ‘for os selv’ så det bliver tid alene med Unni :slight_smile: )
men hun er ELENDIG til kattesprog - eller også så er hun bare virkelig mærkelig og mere end flabet… Flere af jer har jo sikkert læst om hendes sammenstød med min russer hankastrat, Yasha, som ikke finder sig i hvad som helst, når Unni efter første afvisning stadig forsøger at hoppe i hovedet på Yasha for at lege brydeleg… Og nu enten bliver hun provokeret af Kviks nylige ‘semi fertile’ duft eller også så fejlfortolkede hun totalt Kviks opfordring til at lege med?

(Jeg kan se på Yashas adfærd at kvik er begyndt at dufte anderledes og ‘er’ anderledes - han er nemlig blevet MEGET glad for hende :tihi: og går og snuser til hende konstant! :stuck_out_tongue: han synes tydeligvis hun er blevet helt fantastisk, nu hvor hun ikke lugter af farlig killing mere :smiley: )

så nu håber jeg, at nogle lidt mere katteerfarne vil komme på banen - for jeg har ikke selv haft en fertil pige til at ‘vokse op’ hos mig og her jo ingen erfaringer med hvilke sammenstød det kan give ift en hunkastrat der snakker dårligt katsk OG er frustreret i forvejen :S

Kan det have nogen betydning, at kattene har været væk fra dig og deres hjem den seneste uge og lige skal falde på plads igen?

Mon ikke hun er ved at blive kønsmoden. Her bliver der også sat mere på plads når en ungmis begynder at komme i voksenalderen:) Det er altid en balancegang hvornår man griber ind eller giver dem lov til at “opdrage” på hinanden. Her plejer det at være nok lige at sige en “afbryd nu det der lyd” hvis man synes at nu kammer det over.
Men ærgerligt med Unnis udeproblem. Her er lidt det samme lige nu, Burmeserne synes der er alt for koldt ude, så en masse overskudsenergi der ikke brændes af og for et par stykkers vedkommende bruges lidt uhensigtsmæssig med småskænderier til følje. Jeg synes det kan være svært at aktivere dem nok og glæder mig altid til at vejret bare bliver lidt mere samarbejdsvillig.

Marina

Marina

Jo muligvis - men jeg så jo i bagklogskabens lys optrapningen før julen… I julepasningen, ja der passede Unni faktisk sig selv og var faktisk helst ikke sammen med Yasha og kvik, ret meget…

Men ja… Det er bestemt tænkeligt!

Hvis de har været fra hinanden nogen dage…så kan det jo være det som gør det…jeg har aldrig selv oplevet at nogen her er blevet,uvenlige ved så ung en kat…men mine er jo også maine cooner…de er jo så…ja, så tålmodige med ungdommen :tihi:

Jo, det kan godt være at Kvik nu skal domineres inden hun bliver “for” voksen. Jeg har ikke rigtig opdaget det herhjemme dog, men det lyder logisk at hun altså lige skal sættes på plads til - og måske også noget Unni skal have lov til uden at blive taget fra? Alt efter hvor hårdt hun går til den, så kan det jo godt være fornuftigt for Kvik at “lære hvor skabet skal stå” nu :slight_smile:

De har ikke været fra hinanden. De har været passet andet steds i julen, men sammen alle tre katte…

[QUOTE=Eife;1141643]Jo, det kan godt være at Kvik nu skal domineres inden hun bliver “for” voksen. Jeg har ikke rigtig opdaget det herhjemme dog, men det lyder logisk at hun altså lige skal sættes på plads til - og måske også noget Unni skal have lov til uden at blive taget fra? Alt efter hvor hårdt hun går til den, så kan det jo godt være fornuftigt for Kvik at “lære hvor skabet skal stå” nu :slight_smile:

De har ikke været fra hinanden. De har været passet andet steds i julen, men sammen alle tre katte…[/QUOTE]

Måske bare lidt stress ved hjemkomsten så…det håber jeg :kryds:

Haley var jo kun lige blevet 8 mdr, da hun kom i løbetid første gang. Så kunne det jo godt være hun er lige så tidligt ude som hendes mor.
Men jeg tror nu også det har noget med, at de har været hjemmefra.

[QUOTE=irene;1141686]Haley var jo kun lige blevet 8 mdr, da hun kom i løbetid første gang. Så kunne det jo godt være hun er lige så tidligt ude som hendes mor.
[/QUOTE]

Haley var 5 dage fra at fylde 9 måneder da hun gik i løbetid første gang. Men 9-10 måneder virker til at være normalen, og så måske også påvirket af årstiden. Det virker i hvert fald som om at her i december er det et godt tidspunkt at gå i løbetid på :høhø:

Kvik må meget gerne vente med en egentlig løbetid til forår, ja eller sommer for den sags skyld :stuck_out_tongue:

unni har ligget og sovet hos mig hele natten og formiddagen - nu skinner solen, så nu vil vi dappe ud på trappen og trække lidt vinterluft :smiley: