Må dyrlægen det?

Tommy har lige hentet Josephine hos dyrlægen.
Hun havde desværre fået betændelse i underlivet og har nu fået fjernet livmoderen.

Jeg bad Tommy om at sige at vi gerne ville have smertestillende til 4 dage, det er ikke noget vi normalt får hos vores dyrlæge da de åbenbart ikke mener at det er nødvendigt.

Nå men han fik det altså…
Men de har delt Metacam op i 3 engangssprøjter til os…
Jeg mener at have læst at dyrlæger ikke mere må dele medicinpakker op.
Er det mig som er gal på den ?

Hun fik også Ronaxan med hjem til nogle dage også taget ud af pakning, forstår slet ikke at det er Ronaxan til det, men det er nok bare mig :?
Hilsen Lisbeth

Jeg ved ikke om dyrlægen må… men de gør det jævnligt - især i de tilfælde hvor medicinen ikke kan købes i små nok mængder… det er en måde hvorpå man kan spare lidt penge :wink:

Det må de godt. :slight_smile:
De ordinerer og køber det “til brug i praksis”, og kan dele det op som de vil.

Det er f.eks. heller ikke unormalt at man ved (menneske)vagtlægen får udleveret en mindre mængde medicin, til man kan komme på apoteket.

  • Skal vi helt i detaljer, kan jeg nok finde den del af lovgivningen det står i, men gider ikke lede, hehe.

Vi har også tidligere fået metacam udleveret i engangssprøjter med en dagsdosis, hvis der ikke har været behov for smertestillende over en længere periode.

De gange jeg har fået smertestillende med hjem har jeg også fået dagsdosering i sprøjter. Jeg synes det er rart med korrekt dosis, så jeg ikke selv skal stå og bikse med det :slight_smile: hvorvidt de må eller ej ved jeg ikke, men hvorfor dog ikke ? :smiley:

Det lyder da meget normalt :slight_smile:

den går ikke hos min dyrlæge mere. Sidst fik jeg at vide at de blev nød til at give mig en hel pakke fordi de ikke længere måtte åbne pakkerne.

Ronaxan bruges normal til luftvejsinfketioner. Da vores ene hunkastrat fik underlivsbetændelse, og derfor måtte akut neutraliseres, fik vi clamoxyl udskrevet til hende. Clamoxyl har vi også fået udskrevet ved andre operative indgreb på vores katte.

Ja det må de hvis de vil

Ja vi har også gerne fået Clamoxyl, derfor forstår jeg ikke at vi fik Ronaxan…

med hensyn til at åbne pakker har jeg lige ringet og spurgt min dyrlæge. De siger at reglen har eksisteret i et stykke tid men at de er begyndt at slå ned på det og at dyrlægen i yderste konsekvens kan miste retten til at udskrive receptpligtig medicin, såfremt de udlevere medicinen fra brudt embalage. Problemet med at gøre det er at indlægssedlen ikke følger med. Det skal dog understreges at det kun omhandler receptpligtig medicin.

Ja den receptpligtige men ikke resten

Og mange gør det stadig til trods for denne skøre lov

Jeg mener også at hørt dyrlægen ikke længere må tage "“af flasken”. Sidst fik jeg med hjem 3 ml Metacam. Den kan kun holde 14 dage har den været åbnet …

Ronaxan er ikke et logsik valg - men måske der var andet dyrlægen så - og derfor gjorde det valg?

Jeg er sikker på “ikke bryde pakken” reglen kommer til at gøre vi får recepter i hånden i stedet for medicin, øv …

Nøøj, min viden er da håbløs forældet. :S

§39, stk 4
“Dyrlægen må i forbindelse med udlevering af lægemidler ikke bryde den ydre emballage med henblik på opsplitning af pakningen i mindre pakninger (inderpakninger), medmindre disse er forsynet med særskilt varenummer og i øvrigt med de samme oplysninger, som den oprindelige ydre emballage.”

Hmm, vi får da altid Clavubactin og lignende over i en lille æske eller pose, så vi kun får til det antal dage, som katten eller hunden skal have penicillinen.

Det gjorde mange - det kommer nok an på hvorlænge siden det er … Noget siden ikke? Clavubactin er blever erstattet af andet, billigere og ikke ligeså opløseligt udenfor blisterpakken

Men et eller andet forkert er der altså i at få pillerne i en pose uden indlægsseddel.

Man kunne jo bare lave loven, at der skulle vedlægges indlægsseddel - denne kunne dyrlægen så printe fra nettet eller få en stak af, til når de skal udlevere medicin.

Jeg er i hvert fald ked af, hvis jeg fremover skal fra dyrlægen og hen på apoteket, hvor de så med 95% sandsynlighed ikke har det jeg skal bruge.

[quote=Lis Dahlstrøm;494086]Jeg mener også at hørt dyrlægen ikke længere må tage "“af flasken”. Sidst fik jeg med hjem 3 ml Metacam. Den kan kun holde 14 dage har den været åbnet …

Ronaxan er ikke et logsik valg - men måske der var andet dyrlægen så - og derfor gjorde det valg?

Jeg er sikker på “ikke bryde pakken” reglen kommer til at gøre vi får recepter i hånden i stedet for medicin, øv …[/quote]

Vi ringede lige for at høre hvorfor de gav Ronaxan, det var fordi dyrlægen mente at der lød lidt “snottelyde” fra næsen.
Det er så noget vi ikke har observeret, men måske i forbindelse med stress fra underlivsbetændelsen er der noget på vej, vi krydser:kryds: for at hun ikke skal døje mere med noget.
Hun lyder bestemt ikke snotte nu, men er selvfølgelig meget groggy endnu.
Håber at alt er mere lyst i morgen.
Hilsen Lisbeth og mange tak for svar til jer alle :tak:

Min dyrlæge bryder op, men jeg plejer at få en indlægsseddel med… Det synes jeg er rigtig rart (om det så er lovligt eller ej?)