Må man have godbidder oppe hos dommeren

Vi har fået nogle godbidder hjem som kyrie vil danse fandango for at få fingre i. Kan man bede dommer bruge dem i stedet for drillepind, for dem er hun 3/4 ligeglad med. Eller må man selv stå med dem når man står ved bordet (kan ikke huske om man kun må det med huskattene? ):?

Det kommer an på dommeren… Nogle dommere er ligeglade med om man giver… Andre vil ikke have det… (her kan f.eks. nævnes Lone Lund)

Det er vist FIFé Eva udtaler sig om der hvis jeg har ret Eva :slight_smile:

På TICA shows der er det ikke muligt at bede dommeren om det, for der er det at sætte katten i bur og så ellers blot holde så lav profil som mulig da det er dommeren der selv håndterer katten …så hvis I tænker på at tage Kyrie med til et Viking Cats show så prøv at se om I kan finde en måde at få hende til at interessere sig for drillepindene…måske ved at belønne hende med godbidderne når hun har leget med dem…for godbidder er en god ting at give når man går ned med sin kat igen :slight_smile:

Kyrie har skam været med på tica show hun blev supreme i Givskud venter bare spændt på papirerne. Så tica show fungere rigtig godt med hendes personlighed. Kan se Tica dommerne er helt cool med hun er en “allert” jæger og faktisk roser det. Fife dommerne vil have en legesyg kat og ikke en opmærksom jæger lidt irriterende der er så stor forskel især da hun er 5½ år og derfor imo er lovlig undskyldt for ikke at være en legesyg killing. Men kan se med godbiderne er der fuld fokus på en fra hende af. Derfor godbider kunne være lidt rart så hun havde lidt mere fokus på dommeren og ikke alt muligt andet LOL

Jeg må indrømme at jeg ikke kunne få mig selv til at bede dommeren om at give godbider fremfor at bruge drillepind.

Hvad er problemet? Er jo ikke alle katte der “gider” en drillepind og må desværre konstatere de i Fife forventer katten er legesyg og har 120% fokus på dommeren, åbenbart også selvom katten næsten er veteran. Med godbidderne er hun legesyg og har fuld fokus på en. Kyrie er en “jæger” og følger derfor med i ALT i salen. Hun er IKKE bange tværdimod vil bare ikke gå glip af noget.

Altså jeg må indrømme at jeg har det på samme måde som Annie, at jeg kunne ikke drømme om at bede en dommer om at “belønne” min kat med godbidder, derud over skal du også tænke på at selv dommeren efter at have bedømt din kat, spritter hænderne af. Så kan duften af disse godbidder godt hænge ved og næste kat på bordet kan være en der “hapser” efter fingrene pga duften. Ergo kan man sætte dommeren i en temmelig uheldig situation :frowning:

Dernæst er det min opfattelse at det er ejer der skal belønne katten og ikke en dommer. Og jeg kan ikke se hvad problemet er med den løsning jeg gav dig i mit forrige indlæg om at belønne Kyrie med godbidder på vej ned til buret eller når I er kommet tilbage til jeres bur efter bedømmelse? Det er da en langt bedre løsning for både dommer og kyrie…og ja katte kan faktisk godt lære at ved at lege med en drillepind vil der bagefter falde en belønning…og det er denne der kan gives på vejen ned :slight_smile:

Sandsynligheden for, at en dommer vil yde særbehandling - altså afvige fra sin standardbehandling - til en kat, hvis eneste problem er, at den ikke kan holde fokus, er IMO lig 0.

De yder gerne særbehandling i et vist omfang til utrygge katte (som da Fanny på en Darak-udstilling blev bedømt på min skulder, fordi hun var skrækslagen for bordet), men ikke pga. manglende koncentration.

Hun får skam vitamin pasta på vej til dommer og ros bagefter. Men hun er meget obs på salen og godbidder ser ud til at være eneste måde hun har fuld fokus på en person og ikke alt muligt andet. Kyrie nedværdiger sig ikke til at lege med drillepind. En da-bird wannebe i fri dressur er eneste hun gider lege med ellers er hun ikke en legesyg kat, hun er en dronning der bevare sin værdighed og holder styr på alle tropperne imens. Fatter så ikke tica dommerne roser det og Fife dommerne ser det som en negativ ting. Hvorfor SKAL katten være legesyg fatter jeg ikke især ikke da min hankat SLET ikke er legesyg heller men fordi han er hankat åbenbart godt må være afslappet og ikke legesyg. Men må se om jeg kan lære hende at nedværdige sig til at vise en drillepind fokus men tvivler da hun hellere vil holde overblik over alt omkring sig når hun er afsted da hun er ekstrem nysgerrig.

var netop for at høre om det var noget dommerne “ville”/måtte da jeg ikke kan finde noget i reglerne omkring hvad dommerne bør og hvad de bare gør

Nu bruger dommeren jo ikke kun drillepinden for at få katten til at lege, men også for at få set feks hoved/øjne/profil.

For nej de har da ikke forventet at mine katte har været legesyge, og slet ikke da jeg udstillede pensionister (katte over 10 år )

Du kan jo også nøjes med at udstille hende i et forbund, hvor hendes opførsel passer til udstillingsformen/dommernes håndtering?

Jeg har heller aldrig oplevet at det har været forventet at katten ville lege med drillepinden.

Derudover er jeg meget enig med Mette og Camilla :slight_smile:

Jep men der er desværre kun 2 tica udstillinger om året i DK, havde der været flere havde jeg nok også kun udstillet hende der. Hun nyder at være med derfor jeg også tager hende på fife show.

Så generelt tror jeg ikke du kan stille det op. Jeg har udstillet huskatte i 2 årtier, og jeg har aldrig oplevet at en FIFe dommer har forventet at mine voksne huskatte har skullet opføre sig som en killing :?
VH
Susanne

Jeg tror ikke jeg helt forstår din problemstilling… Hvis katten virkelig nyder at være med på show (hvad enten det er TICA eller FIFE), er det så ikke godt nok - eller er det dit ambitionsniveau der ikke bliver opfyldt :?

Jeg har endnu til gode at se en dommer der forventer en legesyg kat.

Men alle de dommere vores katte har været til, har brugt legetøj til at få kattens opmærksomhed så de kan se profil, ørestilling, øjne mm.
Det har bestemt ikke været for at få katten til at lege.

[QUOTE=MoMo;754659]Det er vist FIFé Eva udtaler sig om der hvis jeg har ret Eva :slight_smile:
[/QUOTE]

Ja, da… For jeg ved Vivian har været på TICA show, og der er det jo efter min mening ikke muligt at give katten godbider mens den er ved dommeren, og derfor var det efter min mening ikke relevant at tage i betragtning :slight_smile:

Det har jeg heller aldrig… :slight_smile: Og har da udstillet voksen huskat også… (som ville have kigget på dommeren som om vedkommende var idiot, hvis det blev forventet at hun skulle nedlade sig til at lege med en drillepind :tihi:)

Jeg tror - uden at vide det - at godbidderne skal gives derhjemme når man træner håndtering og på vej ned fra dommeren - idéen er sådan set god, men de færreste dyr spiser, hvis de er ldt stressede - og det virker på mig, at du skriver at din kat er i et forhøjet alarmberedskab - og så er spørgsmålet om hun vil spise.

Særbehandling kan være ne glidebane… For hvad skal de så med mine? Klikke dem?

Nej undskyld, jeg laver lidt sjov med mig selv her, det ved jeg du kan tåle:-) Jeg kan bar elige se det for mig - hej dommer, her er katten, her er klikkeren og her er lidt froskelligt til at belønne med… :slight_smile: Jeg kunne sgu godt finde på det som en gimmick en dag bare for at give folk lidt at grine af:-)