Mad spare og alternativ tråden

Skal vi ikke lave en tråd med de spare tip vi har og hvad man kan bruge som alternativer hvis nu man pludselig opdager man står og mangler en ting.

Sparetip:
Mælk kan fryses ned. (fløde kan ikke da det bliver underlig grynet og klumpende af det)
Det kan peberfrugter også hvis de er skåret i strimler
De der ruller med færdiglavet risengrød kan også fryses ned(de er tit på tøm butikken tilbud her efter jul)
Istedet for at købe rugbrød ,franskbrød og grovbrød kan det godt betale sig at købe en brødmaskine og lave brødet selv(ikke som færdigpulver mix men selv blande mel mm det tager max 5 min)

Alternativ:
Istedet for sukker kan man tit bruge honning. ved ikke om det virker modsat også.

Det var lige det jeg kunne huske på stående fod.

Revet kål i lasagne og kødsovs giver fylde, og er billigere end kød :slight_smile:

Kom lige på 2 mere:
Istedet for at købe små portioner kød kan det godt betale sig at købe en stor a mærket fryser og købe en halv gris eller en kvart ko. Jeg giver 25kr/kg for gris og 55+7 hvis det skal vakumpakkes for en kvart øko kalv. Man får ikke meget kød i små portioner til den kg pris.

Og det samme gør forskellige rodfrugter - og så er det ovenikøbet sundt. :thumbup:

vi er kødspisere her og spiser en del kød og vi betaler aldrig fuld pris for vores kød, vi tager eks i bilka ved 20 tiden om aftenen hvor de meget tit sætter det kød med lille holdbarheds-dato ned til 1/3 af prisen, det er bare hjem med det i fryseren.
vi har op til flere supermarkeder i området der gør det på den måde og der er virkelig penge at spare

jeg bruger gris og ko

på den måde kommer jeg ned på omkring 22-25 kr for 500g 3-7% oksekød

Lav en madplan og dertil hørende indkøbsliste og køb ind 1 (max. 2) gange om ugen.

Vi er begyndt at købe ugekødpakker fra slagteren på faaborgvej. Rigtig lækkert og varieret. Det er længe siden jeg har fået andet end hakket oksekød, hakket svinekød og kylling. Ugepakken koster 329 kr. for 7 pakker til 4 pers… Men altså… Den ene pakke var 1000 g. frikadellefars og rækker til 3 x frikadelle og 1 x kødboller til boller i karry. :slight_smile: Sidder lige og laver madplan for den næste uge, og umiddelbart sparer vi rigtig meget, da jeg nemmere kan koordinere tilbehør, så der er til flere dage. :thumbup:

madplaner, og handle ind når andre ikke gør det. Først/sidst på dagen alt efter hvad vaner butikekrne i ens område har. Sørge for at bruge det køleskabet rummer inden det bliver dårligt. Frys ned, lav om, udnyt. Og lad være emd at købe noget som ikke er på tilbud.

Hej :slight_smile:

Hos os køber manden ind 2 x om ugen… Efter en lang “grund” liste, vi alle har været m. til at lave, han er bedst til det og sparre mest, jeg kan jo altid suplere op selv.
Helene, min datter på 22, sørger for kød til fryseren.

Vi har ikke mange penge at købe for, så derfor har vi sat beløbet på 3000,- pr.mdr. OG det kan vi ikke “altid” holde, hvis der skal hygges engang imellem :slight_smile:

Men vi prøver :smiley:

kh.

Super goe ider og råd… :slight_smile:

1000 Tak tøser.

kh.

Hvis I har det som her hos os, så har I sikkert en del varer stående i skabe og i fryseren. Mit gode råd er - gå på opdagelse i de varer, du allerede HAR i huset og lav madplan for den kommende uge ud fra det. Når der købes ind, købes så udelukkende det, der mangler for at det man allerede har kan udnyttes.