Mad til kastrater?

Hejsa.
Først vil jeg lige sige, at jeg godt ved at de fleste herinde ikke går ind for tørkost. Det behøver i derfor ikke at fortælle mig :stuck_out_tongue:

Når det er sagt, så er planen jo at Victor skal kastreres ligeså snart han begynder at strinte. Jeg er derfor allerede nu igang med at forberede mig på at finde egnet foder til ham, som passer på hans urin-veje når han bliver voksen. Han får selvfølgelig killinge-foder indtil han er 10-12 måneder.

Jeg har efter at have eksperimenteret med lidt forskellige mærker, kastet min kærlighed over RC, og der kunne jeg godt tænke mig at blive, hvis det er muligt.
Er der nogen af jer der kan sige mig om fodderet i dette link, egner sig til kastrater, eller er det kun til damer der er blevet steriliserede:

Udfra teksten, lyder det som om det ikke er tiltænkt til hanner, men er det ikke nogenlunde de samme problemer der skal forebygges uanset køn?

Håber i kan hjælpe mig!

Du skal ikke vente til din missedreng begynder at strinte… en god alder for kastration synes jeg personligt er omkring 6 mdr, så er kattene robuste og selvsikre. Mange neutraliserer langt tidligere og har gode argumenter for det også. Men vent endelig ikke til han er begyndt at strinte, måske beslutter han sig for at blive ved - rigtig træls :slight_smile:

Ang. kost til kastrater har jeg desværre ikke lige de vise sten, står selv med en buttet kastrat, som skal slankes pænt meget…

[quote=Rita;415150]Du skal ikke vente til din missedreng begynder at strinte… en god alder for kastration synes jeg personligt er omkring 6 mdr, så er kattene robuste og selvsikre. Mange neutraliserer langt tidligere og har gode argumenter for det også. Men vent endelig ikke til han er begyndt at strinte, måske beslutter han sig for at blive ved - rigtig træls :slight_smile:

Ang. kost til kastrater har jeg desværre ikke lige de vise sten, står selv med en buttet kastrat, som skal slankes pænt meget…[/quote]

Tak for svaret :slight_smile:
Han er 3 måneder nu, så han er kun halvvejs til den gode alder :slight_smile:
Er dog bange for at han ikke udvikler sig optimalt, hvis man kastrerer for tidligt. En stor del af de hormoner han skal bruge for at blive en rigtig han-kat bliver jo dannet i testiklerne.
Lige nu får han RC baby-kitten (0-4 måneder), og det tror jeg er rigtig godt, da han jo mistede sin mor alt for tidligt og dette foder giver ham de antistoffer som moderens mælk skulle have givet ham. :wehuu:

[quote=Simon;415157]Er dog bange for at han ikke udvikler sig optimalt, hvis man kastrerer for tidligt. En stor del af de hormoner han skal bruge for at blive en rigtig han-kat bliver jo dannet i testiklerne.
[/quote]

Simon, han bliver aldrig en rigtig hankat samtidig med at han er kastrat :fløjte: De store hankattekinder kommer af testosteron, og i samme øjeblik han bliver afmonteret, så er det slut med hankattekinder. Væksthormon derimod dannes i hjernen, og det bliver ved selv om han bliver kastreret - han vokser cirka til 11 måneders alderen uanset hvad du gør.
Og det kan såmænd godt være, at der er nogen, der har forbehold overfor tørkost - men vi har i over 20 år primært brugt tørkost som grundfoder, og det går ganske udmærket, ikke én eneste kat med blæresten har vi oplevet undervejs :ok: Vilde heste får os ikke til at droppe (kvalitets-!)tørkost som grundfoder.
VH
Susanne - som har kastreret tidligt i mange år - ligeledes med gode resultater :ok:

Man kan sagtens kastrere som 3 mdr, hvis man vil :slight_smile:
Nu kan det godt være jeg får rodet mig ud i noget jeg ikke har helt styr på, men så retter de andre på forum mig nok i morgen, når de står op :tihi:
De hormoner din hankat vil produksere, som gør ham stor og fyldig vil forsvinde, når han bliver kastrat, og så vil meget af hans fylde forsvinde igen.
Kastrerer man tidligt, vil katten ofte blive størrere, fordi væksthormonet hæmmes af fertilitetshormonerne. Dvs ved at kastrere inden de bliver fertile, vil de vokse i længere tid og ofte blive lidt størrere og tungere.
Men som sagt, så er jeg ude på lidt dybt vand lige nu :fløjte:

[quote=Simon;415157]Tak for svaret :slight_smile:
Han er 3 måneder nu, så han er kun halvvejs til den gode alder :slight_smile:
Er dog bange for at han ikke udvikler sig optimalt, hvis man kastrerer for tidligt. En stor del af de hormoner han skal bruge for at blive en rigtig han-kat bliver jo dannet i testiklerne.[/quote]

Det er en gammel skrøne at de ikke udvikler sig optimal, hvis du får ham kastreret nu, kan han bruge krudtet på at vokse sig stor, istedet for at produkserer homoner.

Susanne var stadig oppe, og kom før mig - lyt trygt til hende, hun har styr på det :ok:

[quote=Susanne W;415163]Simon, han bliver aldrig en rigtig hankat samtidig med at han er kastrat :fløjte: De store hankattekinder kommer af testosteron, og i samme øjeblik han bliver afmonteret, så er det slut med hankattekinder. Væksthormon derimod dannes i hjernen, og det bliver ved selv om han bliver kastreret - han vokser cirka til 11 måneders alderen uanset hvad du gør.
Og det kan såmænd godt være, at der er nogen, der har forbehold overfor tørkost - men vi har i over 20 år primært brugt tørkost som grundfoder, og det går ganske udmærket, ikke én eneste kat med blæresten har vi oplevet undervejs :ok: Vilde heste får os ikke til at droppe (kvalitets-!)tørkost som grundfoder.
VH
Susanne - som har kastreret tidligt i mange år - ligeledes med gode resultater :ok:[/quote]

Tusind tak for foklaringen :slight_smile: Jeg kan nok godt leve uden de store kinder :ok:

Hvilket tørfoder bruger du til dine kastrater? Tænker på om du bruger noget der særligt er udviklet til kastrater, eller om du bare bruger et foder der passer til deres livsstil (indoor, outdoor osv.)?

Rita, jeg er ikke bare stadig oppe - jeg er på arbejde heeeeele natten iaften :pompom: Eftersom her er lidt stille nu, kommer jeg sikkert til at sidde her længe.
Anyway Simon, jeg bruger det samme foder til fertile og kastrater. De får Eukanuba til voksne og killinger, og nogle gange får de suppleret med IAMS med lam eller Hill´s med kanin. Samme foder til både unge og gamle voksne - de stortrives faktisk på det. Killinger får våd mad mens de lærer at spise og dirigeres langsomt over på tørkost til killinger. Når det er meget varmt får de alle lidt ekstra vådmad, men ellers lever de faktisk af tørkost. Indoor/outdoor konceptet er liiiidt popsmart i mine øjne - jeg tror ikke på at der er så stor forskel på foderet i den sidste ende, at det virkelig gør den helt store forskel. Men det er langt hen ad vejen en trossag :slight_smile: For mig er det vigtigt, at foderet er af høj kvalitet og at katten tydeligt trives med det. Og det vil du hurtigt kunne se på afføring, humør, hårlag.
VH
Susanne

[quote=Susanne W;415184]Rita, jeg er ikke bare stadig oppe - jeg er på arbejde heeeeele natten iaften :pompom: Eftersom her er lidt stille nu, kommer jeg sikkert til at sidde her længe.
Anyway Simon, jeg bruger det samme foder til fertile og kastrater. De får Eukanuba til voksne og killinger, og nogle gange får de suppleret med IAMS med lam eller Hill´s med kanin. Samme foder til både unge og gamle voksne - de stortrives faktisk på det. Killinger får våd mad mens de lærer at spise og dirigeres langsomt over på tørkost til killinger. Når det er meget varmt får de alle lidt ekstra vådmad, men ellers lever de faktisk af tørkost. Indoor/outdoor konceptet er liiiidt popsmart i mine øjne - jeg tror ikke på at der er så stor forskel på foderet i den sidste ende, at det virkelig gør den helt store forskel. Men det er langt hen ad vejen en trossag :slight_smile: For mig er det vigtigt, at foderet er af høj kvalitet og at katten tydeligt trives med det. Og det vil du hurtigt kunne se på afføring, humør, hårlag.
VH
Susanne[/quote]

Selvom jeg startede på det nye fodder her til aften (han har været ovre og spise 3 gange), så bilder jeg mig allerede ind at hans humør er forbedret. Han bider mig ikke rigtig mere, og virker derimod mere kælen. Han finder sig i at blive kløet på halsen uden at blive bidsk eller slynge en pote efter min hånd.
Men det er selvfølgelig nok bare tilfældigt.

Men så længe maden ikke er for salt-holdig, er den vel fin nok til kastrater?

Killing foder er spild af penge som min dyrelæge siger og når han snart skal kasteres så har han slet ikke godt af det find noget godt foder til ham det er mere end rigelig.

Jeg bruger selv en blanding af acana, applaws og orijen . Jeg har en bengal der lige er fyldt et år han har aldrig fået killing foder… Han har fået det som min dyrelæge har rådet mig til.
Han vejer 6300 g nu.

Så hvis jeg var dig så smid det ud det killing foder og start på alm. foder

Jeg bruger også RC herhjemme og er rigtig glad for det.
Jeg blander lidt forskelligt, men af kastrat fodder bruger jeg denne variant: http://www.dyreneswebshop.dk/product.asp?product=418

Hilsen Sussie

jeg har 7 kastrater… indekatte coons… :slight_smile:

jeg bruger selv en blanding af iams hairball og feline porta og så får de naturligvis vådfoder

hairball er meget fiberrigt… det er begrænset hvad de kan spise når det er en del af blandingen og de fleste katte kan lide det

FP21 er et godt, lødigt fuldfoder der ikke indeholder for mange kulhydrater…

du skal endelig ikke begynde på det før missen er ude over killingealderen :slight_smile: for den skal have så den vokser optimalt :slight_smile:

uanset hvad du gør - så hold dig væk fra de light varianter hvor fedtet er erstattet af kulhydrater… det har den modsatte virkning… og kattene svine æder fordi ernæringen er forkert

og så vil jeg da lige tilslutte mig koret om den tidlige neutralisering… mine drenge er alle kastreret tidligt og ligger fra 7 kg og opefter uden 1 gram fedt for meget :slight_smile:

Kig på varedeklarationen. Det, der er mest af i foderet, er det der står først på deklarationen.
Står der fx: Korn først, er det hovedindholdet.

Får katten udelukkende tørfoder, ville jeg absolut foretrække et produkt, hvor hovedindholdet er kød (det vil jeg så alligevel :tihi:).

Men derudover vil jeg altid anbefale, at man supplerer med både vådt og råt.

Mht kastration, så få det gjort - så er det overstået.

[quote=Vivi_Fletcher;415335]Kig på varedeklarationen. Det, der er mest af i foderet, er det der står først på deklarationen.
Står der fx: Korn først, er det hovedindholdet.

Får katten udelukkende tørfoder, ville jeg absolut foretrække et produkt, hvor hovedindholdet er kød (det vil jeg så alligevel :tihi:).

Men derudover vil jeg altid anbefale, at man supplerer med både vådt og råt.

Mht kastration, så få det gjort - så er det overstået.[/quote]

Tak til alle for brugbare svar :thumbup:
På det han får nu og ca. en måned frem (RC Baby-kitten), står der tørret fjerkræ som hovedingridiens, så den skulle vist være god nok.

Der var ingen der vidste om RC-maden til steriliserede også kunne bruges til katrater vel? Så vidt jeg kan læse på hjemmesiden, så afhjælper det til steriliserede nemlig også urinvejs-problemer?

Jeg tror, det er begrænset, hvor mange herinde, der bruger decideret kastratfoder :slight_smile: Hvis du gerne vil bruge det, er jeg sikker på, at du godt kan bruge sterilized til din dreng, men jeg kender ikke produktet, da jeg ikke er udpræget fan af Royal Canin :slight_smile:

Jeg har godt nok steriliserede tøzer, men jeg har aldrig brugt tørfoder som henvender sig specielt til steriliserede/kastrater. Jeg foretrækker at forebygge evt. urinvejsproblemer ved at fodre med masser af rå og vådmad. - Hvorfor ikke fodre med det, som er mest naturlig for katten ? :slight_smile:

[quote=Simon;415462]Tak til alle for brugbare svar :thumbup:
På det han får nu og ca. en måned frem (RC Baby-kitten), står der tørret fjerkræ som hovedingridiens, så den skulle vist være god nok.

Der var ingen der vidste om RC-maden til steriliserede også kunne bruges til katrater vel? Så vidt jeg kan læse på hjemmesiden, så afhjælper det til steriliserede nemlig også urinvejs-problemer?[/quote]

Den variant af RC du henviser til er til neutraliserede/ kastrerede katte:)
Ellers kan du hos dyrlægen få young male/female som også er specielt til neutraliserede katte. Det fåes også i vådfoder.

Marina

Af én eneste grund. Det er MEGET dyrere end tørfodder, og jeg tjener ikke så meget. :thumbdown:

Helt okay Simon, men det er nu ikke rigtig at det er meget dyrere. Aldi har bla. et vådfoder som hedder LUX, det er fortrindelig foder til katte/killinger og en dåse med 400 gram koster omkring en femmer …Det er billig, og hvis der gives et dagligt tilskud af vådmad, så holder tørfoderet jo længere.

På samme måde kan man købe oksefars på tilbud …Jeg har lige købt et kilo til 30,- og denne kilo pakker jeg i potioner med ca. 100 gram til hver kat - Og råt kød holder en lille pelsbold mæt i flere timer. Kyllingelår/vinger koster næsten ingenting på tilbud i supermarked - Hvis man koger en kyllingelår og pillet kødet af til mislingen, så bliver der pænt meget :-). Man kan iøvrigt osse købe frosne sejfiletter i Aldi …2 kilo for heller ikke ret mange kroner. Jeg tror faktisk det er dyrere at fodre udlukkende med tørfoder Simon ?