Mad til kastrater?

[quote=Alice;415518]Helt okay Simon, men det er nu ikke rigtig at det er meget dyrere. Aldi har bla. et vådfoder som hedder LUX, det er fortrindelig foder til katte/killinger og en dåse med 400 gram koster omkring en femmer …Det er billig, og hvis der gives et dagligt tilskud af vådmad, så holder tørfoderet jo længere.

På samme måde kan man købe oksefars på tilbud …Jeg har lige købt et kilo til 30,- og denne kilo pakker jeg i potioner med ca. 100 gram til hver kat - Og råt kød holder en lille pelsbold mæt i flere timer. Kyllingelår/vinger koster næsten ingenting på tilbud i supermarked - Hvis man koger en kyllingelår og pillet kødet af til mislingen, så bliver der pænt meget :-). Man kan iøvrigt osse købe frosne sejfiletter i Aldi …2 kilo for heller ikke ret mange kroner. Jeg tror faktisk det er dyrere at fodre udlukkende med tørfoder Simon ?[/quote]

Tak for rådet :slight_smile: Jeg vil lige undersøge det lidt nærmere og have det i tankerne næste gang jeg skal ud og handle :slight_smile:
Fåes Lux både som killinge og voksen-foder da? Og giver Lux ikke nyresten?
For hvis det egner sig til kastrater, så vil jeg nok overveje at bruge det fremover.

[quote=Simon;415526]
Fåes Lux både som killinge og voksen-foder da? Og giver Lux ikke nyresten?
For hvis det egner sig til kastrater, så vil jeg nok overveje at bruge det fremover.[/quote]

Nyre- og urinvejssten har intet at gøre med, om katten er kastreret eller ej.

Det er sygdomme, der kommer af, at kattene ikke drikker nok (urinen får forkert surhedsgrad) - derfor vådfoder anbefales.
Derudover er det primært hankatte, der rammes, eftersom deres urinrør er smallere og længere end hunkattenes.

[quote=Simon;415526]Tak for rådet :slight_smile: Jeg vil lige undersøge det lidt nærmere og have det i tankerne næste gang jeg skal ud og handle :slight_smile:
Fåes Lux både som killinge og voksen-foder da? Og giver Lux ikke nyresten?
For hvis det egner sig til kastrater, så vil jeg nok overveje at bruge det fremover.[/quote]

LUX foder er ikke delt op i killing/voksen mad, du kan rolig give din lille mivert LUX, sidst jeg havde et kuld killinger spiste de masser af LUX. Og nej, det giver ikke nyresten …Jeg vil nok vove den påstand, at din killing er mere udsat for problemer med nyrer/blære ved udlukkende at fodre med tørfoder, og det er fordi, masser af katte ikke drikker vand nok, og for lidt væske skaber problemer for nyre/blære, da disse organer ikke bliver skyllet igennem. Man skal jo huske på, at en kat fra narurens hånd er skabt til at få sit væskebehov dækket via byttedyr …Og man kan jo ikke ligefrem påstå at der er meget væske i tørfoder, og hvis ikke katten drikker nok, så risikerer man altså at stå med problemer med en syg kat, og måske en kat som siden hen skal leve af dyrt specialfoder …Desuden skal man huske på, at en killing er nemmere at vænne til alsidig fodring ( tørt/vådt og råt ) det er meget sværere at vænne en voksen/ældre kat til det.

[quote=Simon;415171]Tusind tak for foklaringen :slight_smile: Jeg kan nok godt leve uden de store kinder :ok:

Hvilket tørfoder bruger du til dine kastrater? Tænker på om du bruger noget der særligt er udviklet til kastrater, eller om du bare bruger et foder der passer til deres livsstil (indoor, outdoor osv.)?[/quote]

[quote=Simon;415462]Tak til alle for brugbare svar :thumbup:
På det han får nu og ca. en måned frem (RC Baby-kitten), står der tørret fjerkræ som hovedingridiens, så den skulle vist være god nok.

Der var ingen der vidste om RC-maden til steriliserede også kunne bruges til katrater vel? Så vidt jeg kan læse på hjemmesiden, så afhjælper det til steriliserede nemlig også urinvejs-problemer?[/quote]

Hej Simon
Da jeg fik min første kat (perseren Gia) mailede jeg med nogle forskellige opdrættere om bl.a. foder, og fik svaret, at de brugte Royal Canin.
Hvis man har katte med allergi eller andre special-problemer, skal man selvfølgelig vælge foder efter det.
Men IMHO er RC nummeret bedre end div. supermarkeds-mærker (også bedre end iams/Eukanuba) - men jeg har ikke dokumentation for det, jeg lytter bare til dem med erfaring, og ser, hvad der passer til mine katte.
Jeg startede med RC Persian, og det tog hun på af.
Nu har jeg 2 fladsnuder, og de trives fint på RC Sterilised og RC Fit32. Det første er vist mest kalorielet, men også det, de bedst kan lide.

Tag på udstilling og få foderprøver fra f eks Hill’s og RC? De har enten gratis små prøver, eller 400gs poser til halv pris - så kan man prøve det af.

Spørg bare :slight_smile:

Simon, prøv at læse den bog som jeg skriver om her [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?p=415486#post415486”]Vi er katte og vi ønsker mad som katte[/ame]

Det her er da en fantastisk tråd omkring alle kattefoder-myterne :wink:

Vil også lige tilføje/udpensle, at kastrerede hankatte ikke har større risiko for urinvejssten end fertile hankatte. Der findes i hvert fald intet videnskabeligt, der peger i den retning. Derimod ser det ud til, at skrønen kan være opstået, da ansvarlige katteejere jo typisk kastrerer deres katte - og tager dem til dyrlæge, når de bliver syge.
Intet tørfoder kan tilføje den væske der skal til for at holde kattens urinveje sunde, og mange katte kan komme til at drikke for lidt, da katte ikke har et så veludviklet tørstcenter.
Af kødholdige tørfoderprodukter kan du evt. kigge på Orijen, Applwas, Feline Porte Grain Free, Acana… (og jeg har sikkert igen glemt nogle af dem…) - jeg må indrømme at jeg ikke rigtig ved, hvordan de er prismæssigt i forhold til RC, da jeg ikke selv har lyst til at bruge RC.
LUX er uden tvivl en rigtig fin og billig måde at give vådfoder. Og hold evt. også øje i supermarkedets køledisk, om der er dato-kød på tilbud. Vådfoder og råt kød bør du allerede servere nu, mens han ikke er så gammel - ellers risikerer du, at han nægter at røre det som ældre. Katte er svært konservative/kræsne med mad, de kan simpelthen vænnes totalt fra at kunne spise hvad der er godt og naturligt for dem.

Feline Porta Grain free er i hvert fald ikke dyrer end RC - ikke så længe begge købes på zooplus (og zooplus er jo billigere end dyrlægen osv.)

Det ser ikke ud som om at Feline Porta tilbyder killingefoder, og jeg har flere steder set at det anbefales at give killinger killingefoder. Det eneste sted hvor det ikke er anbefalet er herinde på kattegale.

RC tilbyder baby og killinge-foder i vådkost, men så bliver det så dyrt at jeg bedre har råd til at købe whiskas, og det tror jeg dog bestemt ikke han har noget glæde af. Så tager jeg hellere tørfoder. Lux har også en forkert sammensætning af sine ingredienser ifølge en række test jeg har fundet på nettet, som er baseret på de anbefalede (lovgivne?) krav om sund kattemad. Så det skulle undre mig hvis det virkelig ER så meget bedre. :S

Simon - Whiskas er ikke billigere, katten skal have meget mere af det, fordi der er så mange fyldstoffer i, og du bruger mere på grus end ved et bedre foder, da der kommer tilsvarende mere ud i den anden ende :wink:
Ps. jeg kan anbefale dig at købe i 10 kgs poser, det er en betydeligt lavere kilo pris end i 2 kgs poserne - dog nok 5 kg killingefoder, da 5 kg burde række til den tid han har brug for killingefoderet.
Jeg er i øvrigt på SU og har råd til kvalitets mad og grus til 4 voksne katte, så det er nok hvordan man prioriterer…

Den test har jeg godt nok aldrig hørt om og jeg må indrømme, at jeg stiller mig tvivlende over for det testresultat - især hvis det er fra Tænk & Test, der vurderede Schnucki fra Aldi til at være noget af det bedste, man kan give sin kat som tørfoder :frowning:

Katte er kødædere og Lux indeholder en ret stor mængde kød og ingen korn eller sukker i modsætning til f.eks. RC’s vådfoder, der i hvert fald indeholder korn - og sandsynligvis også sukker.

Jeg ved, at der er mange meninger om killingetørfoder til killinger, men jeg vil til hver en tid påstå, at killingevådfoder til killinger over 12 uger er et markedsføringstrick :thumbdown:

Der er rigtig mange penge i dyrefoder og dyretilbehør og en hel del af dem tjenes pga. god markedsføring, som f.eks. RC, der har et foder til næsten hvad som helst, hvem som helst og hvor som helst.

Men hvem er det, der anbefaler killingefoder?
Producenterne?

Disse test kunne jeg godt tænke mig at se.
Har du et link til dem?

[quote=Vivi_Fletcher;415699]Men hvem er det, der anbefaler killingefoder?
Producenterne?

Disse test kunne jeg godt tænke mig at se.
Har du et link til dem?[/quote]

Her er nogle tests der sætter LUX længere nede på listen:
http://siamis.com/kattefodertest.pdf
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/filer.nsf/FE23E249EB929B5AC12574980028BBD7/$file/fodertest.pdf

Det er de to tests jeg har set på indtil videre. Kan godt prøve at finde flere.

Katten på billedet nedenfor er tidlig kastreret (ca 3½ mdr gammel), opvokset på primært råt foder dog med en smule Feline Finest Grainfree tørkost (til voksne katte) og lidt vådføder af lødige mærker (dvs kød som første ingrediens og uden kornprodukter eller tilsatte kulhydrater)…

På billedet er katten knap 8 måneder gammel og vejer ca 6.7 kilo!!!
Ja, det er en Maine Coon g de er store… men min Thane er kæmpe! Trods sin opvækst på alt det som man tidligere tog afstand fra :wink:

Thane har nu rundet de lige knap 7.9 kilo - ca 15 måneder gammel! Stadig på råfoder, vådfoder og en smule tørkost :slight_smile:

(Ja, det er hans bedste ven cavalierhunden Nanna, der ligger ved siden af ham! Nanna er fuldvoksen, knap tre år gammel på billedet)

en ting du skal være meget opmærksom på er hvem der laver testene og hvem der giver hvilke oplysninger i øvrigt.

specialkost er ALTID meget dyrere og hvis man kan bilde den stakkel forbruger ind at noget er bedre - så stiger prisen… deraf dyrt killingefoder og RIGTIG dyrt specialfoder…

det du skal bruge er din sunde fornuft, det de erfarne der har brugt år på at frasortere skidt fra kanel vil vælge og ikke mindst - hvad katten har bedst af…

jo mere vådt du kan proppe i din kat jo bedre - det er hovedreglen… og LUX fra aldi er super til formålet når man ikke tjener alverden… også til killinger

FP 21 har også til killinger - mine elsker det!

[quote=Ann K;415715]Katten på billedet nedenfor er tidlig kastreret (ca 3½ mdr gammel), opvokset på primært råt foder dog med en smule Feline Finest Grainfree tørkost (til voksne katte) og lidt vådføder af lødige mærker (dvs kød som første ingrediens og uden kornprodukter eller tilsatte kulhydrater)…

På billedet er katten knap 8 måneder gammel og vejer ca 6.7 kilo!!!
Ja, det er en Maine Coon g de er store… men min Thane er kæmpe! Trods sin opvækst på alt det som man tidligere tog afstand fra :wink:

Thane har nu rundet de lige knap 7.9 kilo - ca 15 måneder gammel! Stadig på råfoder, vådfoder og en smule tørkost :slight_smile:

(Ja, det er hans bedste ven cavalierhunden Nanna, der ligger ved siden af ham! Nanna er fuldvoksen, knap tre år gammel på billedet)[/quote]

Som en tidligere har nævnt, har størrelsen nok mere at gøre med alderen du kastrerede i, end maden du fodrer med.
Jeg har ikke noget imod at kastrere tidligt. Jeg har heller ikke noget imod ejere der giver deres katte vådfoder. Jeg siger bare at jeg har svært ved at finde kilder der siger at det skulle være slemt at fodre med tørfoder.

Ellers en dejlig stor kat. Jeg håber også at Victor bliver så stor. :wehuu:

Siden jeg gik fra supermarkeds-foder til RC igår, har han kun besøgt sin kattebakke ganske lidt når det kom til at lave stort. Han har tisset som han plejer, og han har altid drukket godt, så det bekymrer mig ikke at bruge tørt indtil videre. Jeg ser lige på økonomien på fredag, og så vil jeg også gerne have ham kastreret i næste måned :slight_smile:

Simon - nej, for dem der er penge bag er altså foderproducenterne, og de har ingen interesse i at sige det :wink: Jeg har primært min viden fra fordrag om emnet, som jeg har valgt at tage til.
Men det er et problem at der ikke er væske nok i tørkost, og det er et stort problem. Og iøvrigt giver det også tandproblemer at katten spiser tørkost kun, da det på ingen måde renser tænderne som råt kød gør. Dvs. udvikling af tandsten, tandkødsbetændelse osv.

jeg kan se at ingen nævner tørfodret “specific”, det fik jeg anbefalet af min dyrlæge til kastrede hankatte, jeg aner faktisk ikke om det er fordi det ikke eksistere mere eller om det er fordi det ikke ligger i den billige ende - kunne kun købes hos dyrlægen. men det skulle indeholde nøje afstemte mineraler så de ikke så let udvikler urinvejssten.

men min gamle hankat blev 14 år på specific, dåsemad (ja slå mig bare :S) whiskas og kitekat og en smule råt

Bodil - Specific ligger i samme kategori som de andre nævnte mærker så vidt jeg husker.
Min farmor havde også en hankat der blev 16 år på kitekat og i hvert fald de senere år dyrlægens mærker (Hills), men de første år nok ikke. Det er 11 år siden han blev aflivet. MEN han blev så netop også aflivet af kroniske nyreproblemer :frowning:

[quote=Simon;415722] Jeg siger bare at jeg har svært ved at finde kilder der siger at det skulle være slemt at fodre med tørfoder.
[/quote]

En ganske glimrende kilde er den bog jeg skrev om før. Lån den evt. på biblo - det er ganske gratis at låne bøger.

Hvor mange katte ville, hvis de selv kunne, vælge at spise tørkost?

Nææ, de er lavet til at spise kød og dermed få deres væskebehov dækket.

[quote=PiaR;415763]En ganske glimrende kilde er den bog jeg skrev om før. Lån den evt. på biblo - det er ganske gratis at låne bøger.

Hvor mange katte ville, hvis de selv kunne, vælge at spise tørkost?

Nææ, de er lavet til at spise kød og dermed få deres væskebehov dækket.[/quote]

Det er jo en bog der er baseret 100% på én persons holdning (forfatteren), og ville svare lidt til hvis jeg skrev en bog om det politiske parti jeg er enig med. I en sådanne bog, ville jeg selvfølgelig også gøre alt for at få mit modstander-parti til at fremstå som et dårligt parti, og derimod rose mit eget parti til skyerne, og virkelig smøre tykt på, hvorfor vores idéer var så gode.

Eller for at undgå at blande mad og politik sammen, kan vi også sammenligne det med at jeg skrev en bog om at få vegetarer til at spise kød, fordi min holdning var at vegetarisme var unaturligt, da mennesker altid har spist kød siden tidernes morgen.
Virkeligheden er jo så bare at vi idag som mennesker SAGTENS kan undvære kød, og jeg tror da også at det er noget nær det samme med katte. Min kat drikker masser af vand, og derfor vurderer jeg at han sagtens kan være en sund kat samtidig med at han får kvalitets-tørfoder.

Jeg startede nu debatten her med at skrive at jeg godt vidste at de fleste herinde var imod tørfoder, men at jeg blot ville vide om nogen af jer vidste om tidligere nævnte produkt, kun var brugbart for steriliserede katte, eller om en kastrat også kunne få glæde af det, og i mellemtiden har jeg fundet ud af på andre hjemmesider, at jeg godt kan bruge det til Victor når tiden kommer.

Så jeg har fået svar på mit egentlige spørgsmål, men mange tak til alle for deltagelsen :tak: