Har MCO særlige behov hvad angår fedtmængde osv i deres mad?
Jeg fodrer mine med et mix af råt, vådt og tørt(ad libitum). De gik fra Specifik, som jeg lærte var et møgfoder, og Tara har fx tabt sig 2 kilo. Hvilket klæer hende!, Nanoq holder vægten, men kun lige, og sådan har han altid været.
Jeg vil nødig se dem tabe sig mere, så lige nu får de et tørprodukt med ekstra fedt - men hvis der er nogle med erfaringer om MCO og fodring så hører jeg gerne om det.
Også hvis der er nogle, der ved om MCO med sin størrelse kræver andet end fx min huskat Tip, som jo er af en helt anden størrelse end en MCO.
Nu ved jeg ikke om du er en af dem som ikke vil bruge RC. Men de har jo et produkt specifikt til MCO katte, der er 22 % fedt i. Det er meget for tørfoder.
Der er også deres nye brite foder også med 22 % fedt der styrker musklerne på bagbenene så de store katte kan klare deres egen vægt noget bedre.
Det høje fedt indhold i MCO foderet hjælper på pelskvaliteten.
Og der var en ting til jeg ville skrive om MCO foderet men kan ike lige huske det…
Jeg bruger RC, for de spiser ikke ret meget tørt (hvilket måske er årsagen?) - men jeg er ikke stor fan. jeg har forgæves forsøgt at skifte dem flere gange - ikke engang Porta 21 vil de ha - de vil ha RC.
Lige nu får de Queen, Nanoq kan ikke tåle RCs MCO mad… Ironisk nok. Han får tør mave af det og forstoppelse.
De får ca 600 gram vådt dagligt plus råt og har tørkost stående ad libitum - skal jeg fodre med mere af det andet mon?
jeg tænkte blot om MCO havde behov for andet for at holde vægten - det er jo en stor krop at fodre på…
[quote=lenschow;322452]Jeg bruger RC, for de spiser ikke ret meget tørt (hvilket måske er årsagen?) - men jeg er ikke stor fan. jeg har forgæves forsøgt at skifte dem flere gange - ikke engang Porta 21 vil de ha - de vil ha RC.
Lige nu får de Queen, Nanoq kan ikke tåle RCs MCO mad… Ironisk nok. Han får tør mave af det og forstoppelse.
De får ca 600 gram vådt dagligt plus råt og har tørkost stående ad libitum - skal jeg fodre med mere af det andet mon?
jeg tænkte blot om MCO havde behov for andet for at holde vægten - det er jo en stor krop at fodre på…[/quote]
Alt jeg skriver er ikke fordi jeg hverken kan dokumenterer det ene eller andet BLOT noget jeg ser og fornemmer ud fra mine dyr.
RC…for meget fyld efter min mening og RC’s MCO-foder køber jeg KUN når jeg syntes det skal snoldres d.v.s. jeg opfatter det som McDonaldsmad.
Hill fungerer de udemælrket på omend jeg også her mener der er for meget korn i.
NU er vi begyndt på Acana og jeg venter på nogle sække Orienje ( kan ikke huske hvordan det staves)
Udover tørkost får mine 2-3 gange dagligt rå. Lige for 10 minutter siden spiste vi 1,2 kg fisk. Cedille vil jeg tro står for 300 gram…det ER hendes yndlingsspise og i en grad så hun ryster af velvære. Imorgen skal 1200 (måske flere) kyller hentes…SÅ bliver her gilde
HVIS nogle har erfaringer med de to fodertyper (Acana & Orienje) må de gerne fortælle…regner med Helle syntes det er ok, for det kunne jo være det også var godt hos Tara og Nokke-drengen
Mine 3 har levet på RC i nogle år nu. Blanding af: Sensitivety control, hair & skin og dental. Mine er bestemt ikke for små, især Amidal skal tabe sig. - Dental skal de helst væk fra, da det er for fedt for dem. Og Amidale elsker dem.
Jeg vælger nu at skifte dem over på Orejien & Acana, i håb om det er bedre for dem.
Men jeg har aldrig hørt eller tænkt over, om de skal have mere eller mindre fedt i deres mad…
[quote=kamikaze;322481]Alt jeg skriver er ikke fordi jeg hverken kan dokumenterer det ene eller andet BLOT noget jeg ser og fornemmer ud fra mine dyr.
RC…for meget fyld efter min mening og RC’s MCO-foder køber jeg KUN når jeg syntes det skal snoldres d.v.s. jeg opfatter det som McDonaldsmad.
Hill fungerer de udemælrket på omend jeg også her mener der er for meget korn i.
NU er vi begyndt på Acana og jeg venter på nogle sække Orienje ( kan ikke huske hvordan det staves)
Udover tørkost får mine 2-3 gange dagligt rå. Lige for 10 minutter siden spiste vi 1,2 kg fisk. Cedille vil jeg tro står for 300 gram…det ER hendes yndlingsspise og i en grad så hun ryster af velvære. Imorgen skal 1200 (måske flere) kyller hentes…SÅ bliver her gilde
HVIS nogle har erfaringer med de to fodertyper (Acana & Orienje) må de gerne fortælle…regner med Helle syntes det er ok, for det kunne jo være det også var godt hos Tara og Nokke-drengen [/quote]
Ja jeg ville også sige det foder som du skriver … jeg kører selv med orijen , applaws og accana … Vi har oplevet at de spiser mindre , mindre i bakken og det lugter ikke så meget i bakken. Jeg kan også se på pelsen.
Ved ikke om det har noget med foder eller racen men vores bengals klør syntes vi klipper dem hele tiden.
Ved jeg skrev leonardo, de har lavet noget der er til main coon. Det er godt foder og stor bider.
Men er blevet utrolig glad ved den her blaning som jeg kører med nu.
Det er flere år siden, at vi skiftede fra RC - og dette af flere årsager. Efter vi gik over til råfodring oplevede vi, at vores kattes vægt blev meget mere optimal. Flere tabte sig, hvilket var tiltrængt, nogle forblev på samme vægt, mens et par stykker tog på. Alle ændringerne i vægt var til det positive, og der var helt tydeligt en omfordeling til bl.a. større muskelmasse og mindre fedt.
Efterfølgende fodrer jeg kun med mad, der indeholder et minimum af kulhydrater og aldrig sukker! Dette gælder både vådt og tørt.
Om MCO ligefrem har brug for noget ekstra - nahhh, tror det ikke!
Det kan måske være en god ide at give glukosamin i foderet, men ellers vil jeg mene at de får alt hvad de skal bruge udfra en afbalanceret kost bestående af vådt, råt og tørt…
Jeg har for sjov regnet lidt på, hvad Thane (kæmpekillingen) egentlig burde spise af tørkost i forhold til hans vækst, størrelse, vægt og alder… han spiser sådan ca 1/5 del - resten af hans kost er råt og vådt + hvad han kan tigge sig til af diverse underlige ikke-kattemads-egnede ting og sager hos Jan Thane er STOR og vi skal passe på at han ikke også bliver tyk!!!
Tørkosten står altid fremme herhjemme - jeg har en kat som SKAL spise alt hvad den kan når den vil, så andet er ikke muligt! Vi har så sørget for at tørkosten netop indeholder et minimum af kulhydrater og masser af proteiner…
Om e kat vil holde sig slank kommer efter min erfaring i høj grad an på hvordan dens stofskifte er indrettet…
Aske blev i sin tid lettere erotisk buttet af MCOfoderet fra RC… Mens at Tjalfe gik fra at være mager til kun at være slank… Leo og Tjalfe kunne leve af Hills A/D uden at blive fede - Ting skal bare snuse til stadset og så har hun taget 1 kilo på… Jarl er vist også en af dem, som kan æde hvad som helst uden at blive tyk (heldigvis - han MÅ ikke blive overvægtig!) Og så er der altså Thane, som jeg er ret sikker på ville blive smælderFED på en kost der udelukkende bestod af tørkost…
Vi bruger ind imellem at give kattene kylling. Vi deler den midt igennem, skærer noget af det rene kød fra, brækker vinger og lår af for at der er lidt flere stykker at deles om og udleverer hele skroget. Især en af vores katte har en tendens til i perioder at vente på, at en af de andre katte har spist kødet på et lår, hvorefter han konsumerer lårbensknoglen. Om han har et større behov for knoglemassen, eller om de andre bare får stillet det meste af deres behov via daggamle kyller (som han ikke gider spise), det skal jeg ikke kunne sige, men en lårbensknogle er goooood
jeg går og lure, for vi er to, der bestiller tørt hjem samtidig - normalt, men nu er jeg næsten en måned efter hende så lidt spiser de af det.
Tror I jeg skal give dem endnu mere råt/vådt? Jeg ser de mængder Brita nævner og tænker - gud jeg gir for lidt. jeg sulter dem… men jeg træner jo også dagligt, så de virker ikke sultne… men måske skal de have mere. Vådt er jo næsten kun vand…
Hvad tror I?
Måske er de ikke tynde? Måske er dette deres normalvægt? Jeg har jo set på dem lidt for runde i 3 år… så mit øje kan bedrage… Dyrlægen sagde dog, at Nokke lålige på grænsen til undervægt… men han har aldrig været en, der tog på - selvom han gerne spiser 4 kyller i rap…