Mad til staldkatte?

Heej :slight_smile:
Jeg er lige flyttet ind på en gård, og har overtaget 3 skønne staldkatte - en mor-mis og to søde killinger fra forsommeren…:hjerte: Men hvilken slags foder skal jeg fodre dem med - måske jeg træder nogle over tæerne - de skal ikke have det dyreste og bedste foder… Men en af de billige udgaver - der stadigvæk er nogle fornuftige ingredienser i som de kan bruge til noget…

På forhånd tak,
/Belinda

Det er faktisk ikke så meget dyrere at fodre med kvalitetsfoder, kattene bliver hurtigere mætte og spiser derfor ikke så store mængder. Kvalitetsfoder har et højere indhold af god ernæring og ikke så mange affaldsstoffer.
Et alternativ til de dyre mærker er Aldis kattefoder. Prøv at købe deres Lux vådfoder og Topic tørfoder - det er i hvert fald bedre end så mange andre billige fodermærker.

Vores staldkatte får Sanabelle tørkost som grundfoder, og så fanger de mus mm. + de får vådmad hver dag. Det er som regel lux fra Aldi eller det mine indekatte ikke gider spise (som kan være alle mulige mærker i den dyre ende fra zooplus). Vores staldkatte har dog deres eget rum med chip kattelem, så vildkattene ikke kan komme til foderet længere, så derfor er det ikke længere det billigste.

Men hvis du køber på zooplus.co.uk eller zooplus.de, så kan du få en masse foder til næsten ingen penge.

Det kan nu godt blive dyrt, hvis fremmede katte også begynder at spise af foderet, hvilket er en risiko med staldkatte.

Da jeg havde staldkatte fodrede jeg kun med tørt, da de selv fanger det våde :slight_smile:
Vådfoder om sommeren er en fluefanger af de større, og det bliver dårligt i løbet af ingen tid.

Mine fik Aldis foder, da det er et ok foder når det “kun” er som suplement til deres byttedyr :slight_smile:

Og så husk at få dem steriliseret :slight_smile: Ellers ender du med mange flere… indavlede

Tak for svarene… :slight_smile:

Lige nu får de Sanabelle og Iams, og hvad jeg nu ellers fodre de andre med og så blander jeg det op med det fra Aldi… Men jeg ville bare gerne hører hvilke billigere alternativer der er - for lige pt. æder de heeeeelt vildt…

De skal alle 3 et smut forbi dyrlæge i denne uge - det har de ikke været før - og de har helt sikkert orm og andet godt… Hvis de får lov spiser de over 1 kg. foder på et døgn… :uha:

Har haft staldkatte igennem hele min barndom, så det er ikke helt nyt, men de spiste nu noget mindre end disse små pus, og det var altid det “bedste” fra Wiskas de fik…

Det skal de nemlig også i denne uge… Ikke om jeg skal ha’ killinger… :wink:

[QUOTE=DK Sugieh;963028]Da jeg havde staldkatte fodrede jeg kun med tørt, da de selv fanger det våde :slight_smile:
Vådfoder om sommeren er en fluefanger af de større, og det bliver dårligt i løbet af ingen tid.

Mine fik Aldis foder, da det er et ok foder når det “kun” er som suplement til deres byttedyr :)[/QUOTE]

Vores har som sagt deres eget rum (værelse), så derfor er det intet problem med vådmad. Men i “gamle dage” fik de bare det de kunne spise, og så var vådmaden væk på kort tid. Vores har altid været glade for deres aftensmad, men jeg er enig i at vådmad ikke er nødvendigt for staldkatte, da de får råt kød - medmindre de er dovne…dem har vi også haft nogle af :wink:

1 kg tørkost på et døgn lyder HELT ekstremt vildt og meget usandsynligt at 3 katte skulle spise på én dag?
Tror I har en del andre/andet på foder også udover kattene…

Prøv i øvrigt at kigge på porta 21 grain free på zooplus, synes det har en ret god pris og er et godt foder :slight_smile:

Jeg er nu også sikker på at der er andre en 3 katte der spiser med, hvis der ryger 1 kg foder om dagen…

Et aflukket rum, med en chiplem, lyder som en rigtig god ide :slight_smile: så er du også fri for at tiltrække nabolagets katte til ta selv buffet :slight_smile:

Jeg har heller ikke oplevet noget lignende før med de andre udekatte jeg har haft - men fakta er, at der var forsvundet knap 1 kg. på lidt over et døgn efter den første dag jeg boede her. Bor ude midt i ingenting, og der er umiddelbart ikke andre katte i området - har heller ikke set andre… Men muligheden for at der kan komme andre er der dog stadig. Foderet står inde i stalden ved siden - længst væk fra kattene indgang til bygningerne.
Men efter den dag får de afmålt foder morgen og aften, og de springer på det som om de aldrig får noget mad. De skal med op til dyrlægen onsdag og have den helt store tur - så må vi ikke om de ikke kan hjælpe lidt på deres sult… Selvom de kun får sanabelle lige pt. så ligner de nogle der kun får foder 1 gang i ugen…

[QUOTE=Belinda;968080]Jeg har heller ikke oplevet noget lignende før med de andre udekatte jeg har haft - men fakta er, at der var forsvundet knap 1 kg. på lidt over et døgn efter den første dag jeg boede her. Bor ude midt i ingenting, og der er umiddelbart ikke andre katte i området - har heller ikke set andre… Men muligheden for at der kan komme andre er der dog stadig. Foderet står inde i stalden ved siden - længst væk fra kattene indgang til bygningerne.
Men efter den dag får de afmålt foder morgen og aften, og de springer på det som om de aldrig får noget mad. De skal med op til dyrlægen onsdag og have den helt store tur - så må vi ikke om de ikke kan hjælpe lidt på deres sult… Selvom de kun får sanabelle lige pt. så ligner de nogle der kun får foder 1 gang i ugen…[/QUOTE]

Det behøver ikke at være andre katte der spiser foderet - det kan også være andre dyr (fx pindsvin, ræv eller rotter).
Er kattene nogle der er fulgt med gården? Og kan de have sultet ved den tidligere ejer/beboer? Det ville måske kunne forklare deres grådighed - men så ville kattene nok kaste en stor del af maden op igen - der er jo ikke ret meget plads i en kattemave.

Mht valg af foder, så ville jeg, hvis jeg havde gårdkatte, give dem det billigste af det billigste, fordi jeg har en forventning om at det selv fanger en del mus og småfugle. Tørfoderet er altså kun et supplement til deres naturlige føde, og der er trods alt nogle minimumskrav til kattemad, så selv det billigste indeholder de vitaminer og mineraler kattene har brug for.