Madolie mod tør/skællende hud

Monstrene var til det årlige sundhedstjek i onsdags…

Jeg fik så dyrlægen til at kigge på Bøllemis’ ryg, for han har tit mange små væskende sår og klør/bider sig selv meget ned ad ryggen…

Jeg tænkte det måske var noget allergi…

Dyrlægen sagde at det kunne skyldes to ting:

1. Enten loppeallergi, så hun anbefalede mig at behandle hver 4. uge
    (Men er det ikke dumt at behandle så tit? Risikerer man ikke at lopperne bliver resistente, hvis man så endelig får brug for behandling??? Jeg behandler normalt kun når jeg ser tegn eller har mistanke om lopper!)

2. Eller det var pga. hans MEGET TØRRE hud! Så hun anbefalede mig også at give noget madolie i deres foder, ½ spsk. pr. snude…
    Og hun sagde at rapsolie var helt fint (det er nemlig det jeg altid har hjemme)…
    MEN!!! De NÆGTER at røre maden når der er olie i :thumbdown:

Nogen idéer til hvordan jeg ellers kan få noget olie i dem???

Jeg er ikke ekspert hvad det angår, men tager fra “menneskeverdenen”.
Uanset hvilken olie, rapsolie, olivenolie etc…kan du blande det i noget vådfoder og “snyde dem”?

det virker måske fedtet ligefrem at smøre dem ind i olien fysisk? Men det kunne måske afhjælpe en smule…

Det er dét jeg allerede gør, men lige så snart de har slikket på det én gang rynker de på næsen som om de har slikket i en lort og så går de igen…

SÅ desperat er jeg ikke! De er indekatte, og jeg skal ikke nyde noget af at have olie ud over hele lejligheden! :tihi:

Hvad for noget foder får de nu?

De får en 50/50 blanding af Feline Porta 21 Grain Free og RC Urinary (Bøllemis har tendes til krystaller i urinen)…
Ved siden af fodres de med vådfoder (enten LUX, Smilla eller Animonda Carny)

Måske Royal Canin foder kan hjælpe? Specielt til hud.

Jeg er ikke sådan overmeget fan af RC… Jeg synes der er for meget korn i, og så tager mine katte på af det…

Og jeg har hørt om mange katte, der har fået problemer med skæl, når de får RC. Så hvis jeg var dig - og de får en fornuftig mængde vådfoder hver dag - ville jeg enten give “rent” Feline Porta tørfoder eller blande det med noget andet end RC og så finde et produkt med en høj fedtprocent :slight_smile:

Enig.

Hvis du ikke synes det er en mulighed, hvad så med fiskeolie?
Det er selvfølgelig dyrere end rapsolie, men kattene synes måske
det smager bedre.

Jeg synes i øvrigt det lyder lige voldsomt nok at behandle indekatte
kontinuerligt mod lopper, alene på mistanke om loppeallergi.
Så jeg ville klart prøve at få noget mere fedt i dem først.

Hvis de skal have olie, så vil jeg anbefale at bruge Viacutan eller Efa olie. Mine katte spiser endnu mere gladeligt deres vådfoder eller råt kød når jeg kommer det på.

jeg har tidligere købt noget lakseolie i dyrehandelen. det virkede godt mok skæl på den kat, jeg havde på daværende tidspunkt - og så ELSKEDE hun at få det. det blev ¨ådan, at hun ikke spiste vådfoder uden at der var olie på.

måske en mulighed?

[QUOTE=Lotte F;905276]De får en 50/50 blanding af Feline Porta 21 Grain Free og RC Urinary (Bøllemis har tendes til krystaller i urinen)…
Ved siden af fodres de med vådfoder (enten LUX, Smilla eller Animonda Carny)[/QUOTE]

Hvis han har tendens til krystaller ville jeg nok vælge at fodre med f.eks Acana, da FP Grain Free har et ret højt indhold af magnesium og fosfor/calcium.

Jeg tænker også lakseolie måske kan virke mere tiltrækkende på dem? Alternativt kan du måske fodre med noget fed fisk eller give dem en klat creme fraiche, hvis de da gider spise det :slight_smile:

Hvis de ikke vil spise vådfoderet med olie på, hvorfor så ikke bruge en engangsprøjte??? det er bare en idé

Det med engangssprøjten er jeg ikke fan af…
Mine katte HADER at blive rørt i munden, så at skulle tvinge en sprøjte i munden på dem hver eneste dag - nej, det vil jeg simpelthen ikke udsætte dem for…

Jeg har tænkt meget på at prøve med fiske-/lakseolie…

Og mht. fodringen, så har jeg snakket med flere garvede personer inden for området, som siger at det er en ganske udemærket løsning…
Jeg har søgt efter et alternativ til RC Urinary, men syntes ikke rigtig jeg kunne finde et foder der var godt nok…

Og jeg er efterhånden nok nede på 1/3 RC Urinary til 2/3 Porta 21 GF…
Sådan har jeg vel efterhånden kørt de sidste to år…
Men til at starte med var det omvendt…
Og så blev det 50/50…
Og nu er jeg nede på en minimal mængde RC, og Bøllemis har stadig ingen problemer…
Hans urin blev tjekket i foråret, da han alligevel var inde og få taget røngten, og der var ingen spor efter krystaller…

[QUOTE=Lotte F;905532]Jeg har søgt efter et alternativ til RC Urinary, men syntes ikke rigtig jeg kunne finde et foder der var godt nok…
[/QUOTE]

Uanset hvad så er fedtprocenten i RCs produkter generelt ret lav og hvis en kat har problemer med tør hud/skæl er det IKKE lav fedtprocent, man skal gå efter og jo mindre, man skal lave om på fodringen, jo lettere er livet, så hvis du kunne finde et foder, hvor du kunne undgå at skulle bruge tilskud, ville det jo være lettere :slight_smile:

Og nej, eftersom jeg slet ikke tror på tørfoder som forebyggelse til urinvejsproblemer kan jeg ikke anbefale dig et alternativ :slight_smile:

Jeg har købt nogle små kapsler med fiskeolie i som jeg giver mine katte når de har tør / skællet pels…

Det en lille bitte kapsel som er let at give direkte i munden og så noget lækkert bagefter.

Det har hjulpet her.

Jeg købte dem i netto.

Ja, min venindes huskatte havde også skæl, her har kapsler med fiskeolie (samme som dem hun spiser, som jeg husker det) afhjulpet problemet rigtig meget :slight_smile:

Jeg tror nu ganske fint på at RC Urinary har afhjulpet problemet…
For hans krystaller (eller sten som dyrlægen kaldte dem - ved faktisk ikke hvad forskellen er?) forsvandt ganske få mdr. efter jeg startede med at give det…

Mht. et mere fedtholdigt foder… Hvad så med Misse??? For hun er altså lige til den tykke side - det påpegede dyrlægen også i onsdags, da vi var inde til det årlige tjek!

[QUOTE=DK SismoCats;905579]Jeg har købt nogle små kapsler med fiskeolie i som jeg giver mine katte når de har tør / skællet pels…

Det en lille bitte kapsel som er let at give direkte i munden og så noget lækkert bagefter.

Det har hjulpet her.

Jeg købte dem i netto.[/QUOTE]

Jeg kunne jo prøve at pakke dem ind i en klat leverpostej, sådan får jeg altid piller i kattene herhjemme…
Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor store de fiskeolie kapsler er?

[QUOTE=Lotte F;905709]Jeg tror nu ganske fint på at RC Urinary har afhjulpet problemet…
For hans krystaller (eller sten som dyrlægen kaldte dem - ved faktisk ikke hvad forskellen er?) forsvandt ganske få mdr. efter jeg startede med at give det…[/QUOTE]

Så vidt jeg husker er du også begyndt at give ekstra meget vådfoder :slight_smile: Hvis urinvejene skylles godt igennem, når hverken sten eller krystaller at blive store nok til at være et problem - de første tegn på dannelse bliver skyllet ud med urinen. Derudover kan det være et tilfælde. Det er altså ikke normalt for en kat at have hverken sten eller krystaller kronisk.

Det er ikke fedt, der gør en kat tyk - det er højt indhold af kulhydrater, så det skulle ikke gøre en forskel på Misse.

Mine katte, som er overdrevet nemme at håndtere, ville blive meget trætte af mig, hvis de skulle have stukket en kapsel noget som helst i munden hver dag, så jeg ville personligt ikke bruge den løsning - men sådan er vi så forskellige :slight_smile: