Madordning i børnehaven

ved ikke om det evt bare er mig der er lidt af en nærig pind men børnehaven er jo lige steget med en 4-500kr pr måned fordi de nu skal sørge for deres frokost. det er os ganske fint og i dag var så første dag for min datter. Da det er en natur børnehave hun går i og de er meget på tur så skulle vi medbringe en tom madkasse til de dage de er på tur det er os ok. men men der hvor det går helt i sort for mig er der hvor jeg ser hvad jeg skal betale for i dag. hun har i dag fået et halvt stykke brød med æg og et halvt stykke med leverpostej, en agurk stav, gulerods stav og ostestav. Hun er på tur mellem 3-4 dage om ugen så det er jo så hvad de hovedsageligt vil få.

er det bare mig eller er det ikke lidt pebret. ordningen skulle laves for at børnene fik sundere mad men den mad pakke afviger da ikke fra det vi selv laver til hende:venter:

[quote=Fairypaw;250029]ved ikke om det evt bare er mig der er lidt af en nærig pind men børnehaven er jo lige steget med en 4-500kr pr måned fordi de nu skal sørge for deres frokost. det er os ganske fint og i dag var så første dag for min datter. Da det er en natur børnehave hun går i og de er meget på tur så skulle vi medbringe en tom madkasse til de dage de er på tur det er os ok. men men der hvor det går helt i sort for mig er der hvor jeg ser hvad jeg skal betale for i dag. hun har i dag fået et halvt stykke brød med æg og et halvt stykke med leverpostej, en agurk stav, gulerods stav og ostestav. Hun er på tur mellem 3-4 dage om ugen så det er jo så hvad de hovedsageligt vil få.

er det bare mig eller er det ikke lidt pebret. ordningen skulle laves for at børnene fik sundere mad men den mad pakke afviger da ikke fra det vi selv laver til hende:venter:[/quote]

Tror du skal give det lidt tid, for det er forhåbentlig ikke de samme madder hver dag.

Min datter går også i udebørnehave, og vi kæmper netop for at de fortsat skal have rugbrød. For i mine øjne hører der ikke pizzasnegle, pølsehorn og varm mad til frokost.

De fleste forældre giver heldigvis deres børn en sund og nærende frokost, men der er desværre de børn som ikke får, og de bliver dækket ind mindst én gang om dagen med den nye regel.

Dog håber jeg at Rebecka får mere end 2 halve, for ellers er hun sgi stadig sulten.

[quote=KKH;250040]Tror du skal give det lidt tid, for det er forhåbentlig ikke de samme madder hver dag.

Min datter går også i udebørnehave, og vi kæmper netop for at de fortsat skal have rugbrød. For i mine øjne hører der ikke pizzasnegle, pølsehorn og varm mad til frokost.

De fleste forældre giver heldigvis deres børn en sund og nærende frokost, men der er desværre de børn som ikke får, og de bliver dækket ind mindst én gang om dagen med den nye regel.

Dog håber jeg at Rebecka får mere end 2 halve, for ellers er hun sgi stadig sulten.[/quote]

hvad jeg kan se for denne uge så får vores rugbrød hele på nær fredag som er varm mad. men jeg synes ikke det er pengene værd da jeg selv laver det samme til meget billigere penge og som du os nævner så er to halve ikke ret meget.

Jeg mener nu også der var sådan noget madordningshalløj i min børnehave, men tror bestemt ikke vi betalte mere for det. Men jeg mener at vi mindst en dag om ugen - hvis det ikke var hver dag (det er et par dage siden, så kan ikke huske det:tihi:) fik mad lavet i køkkenet i børnehaven. For kan huske vi fik risengrød:sshh:

Den pris, der betales, er vel ikke kun dækkende for råvarerne? Jeg kan forestille mig, at der også skal betales for tiden, som en pædagog eller medhjælper skal bruge på at lave maden. Nogle steder skal der måske deltidsansættes en person til det, og så skal beløbet også dække noget af det.

tror der er en madmor ansat men igen jeg kan stadig selv lave den madpakke nøjagtig ens og til billigere penge:ups:

Så er det vel noget, som man må tage op på forældremøder i samlet flok.

tror jeg ikke man kan da det er hele landet der har fået den ordning men der er vidst en del institutioner som har klaget over det da de mener at forældrerne netop selv laver gode og sunde madpakker:)

Det jeg mener er, at man må tage det op med børnehaven, hvis man ikke mener, at børnene får sundt nok mad eller nok mad for den sags skyld. Jeg er godt klar over, at man ikke kan ændre ved, at man skal betale for det.

åh ja på den måde. ja nu må vi se når ordningen har kørt i en lille perioede. er glad for at min søn ikke går der nu. han kunne ikke fordrage rugbrød så det havde været et lille problem med ham hehe

jeg ved squ ikke rigtig hvad jeg skal syntes om den madordning de har stablet på benene nu.

jeg har ingen børn, men hører tit fra min lillebror som har en dreng i bhv og det er vist ikke altid lige lækkert det de får serveret.

jeg har så osse en hel anden indgangs-vinkel til denne sag idet jeg indtil for ja snart 6 år siden arbejde med levering af rå-varer til netop bhv/vuggestuer og køkkerner, dengang var der alle disse steder ansat en køkkendame til at lave mad til børnene og jeg skal lige love for at de da fik en sund og varieret kost.
dengang betalte forældre jo osse for den madordning, men da den blev sløjfet for 5 år siden fortsatte forældrene såvidt jeg ved fortsat med at betale til ordningen og nu skal de så bare betale endnu mere for noget vacuum-pakket møgmad
det er altså bare ikke iorden:sorry:

Nu har jeg så lige arbejdet i et køkken som måske får æren af at levere mad til nogle børnehaver (de leverer skolemad til 4 skoler i forvejen).

De har undersøgt i både hoved og bagdel, hvad sundhedsstyrelsen anbefaler, og vil om muligt, økonomisk, sørge for at det bliver økologisk.

Det er så forhåbentlig det sted som skal levere til min datters børnehave, da det ligger lige på den anden side af vejen. Men jeg ville være helt tryg ved at lade dem sørge for min datters frokost. :thumbup:

alt mad som vores børnehave servere skal være økologisk.

Jeg er heller ikke helt tilfreds med min piges børnehavemad… De fik lavet heeelt nyt køkken blot for at få leveret maden udefra…
Når de får rugbrød er det knastørt uden smør, højst to skiver æg på et halvt rugbrød, eller en skive tomat på rugbrød uden smør… Ikke engang jeg ville kunne synke sådan noget tørt noget… :S

Før i tiden var det rigtigt godt med køkkendamen i vuggestuen, det var så godt og man kunne altid dufte hvad de havde fået…

Jeg ville hellere selv lave madpakken hvis det stod til mig :slight_smile:

Vi har haft det rigtig meget oppe i forældrerådet, det er nemlig en af mine kæpheste. Det koster så meget pga det arbejde der skal til for at lave ogs erverer maden.
Jeg synes heller ikke den mad de får er god nok til pengene og jeg ser bestemt ikke frem til det går i gang i vores børnehave.

det kan da være decideret sundhedsfarligt hvis ungerne ikke får NOK mad… det er virkelig kritisk !!